Kartka z kalendarza na marzec
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
nr 03.258/2023 - materiały na kwiecień Luty 2023
nr 02.257/2023 - materiały na marzec Styczeń 2023
nr 01.256/2023 - materiały na luty Grudzień 2022
nr 12.255/2022 - materiały na styczeń Listopad 2022
nr 11.254/2022 - materiały na grudzień Październik 2022
nr 10.253/2022 - materiały na listopad Wrzesień 2022
nr 09.252/2022 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2022
nr 7-8.250-251/2022 - materiały na cały rok Czerwiec 2022
nr 06.249/2022 - materiały na wrzesień Maj 2022
nr 05.248/2022 - materiały na czerwiec Kwiecień 2022
nr 04.247/2022 - materiały na maj Marzec 2022
nr 03.246/2022 - materiały na kwiecień
Kiosk
Uzyskaj dostęp do ponad 1700 scenariuszy i artykułów dostępnych w naszym kiosku. Już od 18 zł miesięcznie.
Wielkość: 461.01 kb
Stron: 4
Id: 1398
Wspomaganie dzieci w łączeniu przyczyny ze skutkiem i przewidywaniu następstw (część druga – pedagogika pytań i propozycje zajęć z dziećmi)
Dzieci przedszkolne mają już świadomość, że ciekawość i głód wiedzy można zaspokoić, zadając pytania dorosłym. Oczekują od nich stosownych odpowiedzi i wyjaśnień. Nie trzeba więc ani zachęcać dzieci do zadawania pytań, ani też uczyć, jak mają je konstruować. Wystarczy, żeby dorosły akceptował... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.
Zobacz również
Edyta Gruszczyk-Kolczyńskapytaniarozumowanie przyczynowo-skutkowerozwój dzieckacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu
Ostatnio pobierane
Dzieci przedszkolne mają już świadomość, że ciekawość i głód wiedzy można zaspokoić, zadając pytania dorosłym. Oczekują od nich stosownych odpowiedzi i wyjaśnień. Nie trzeba więc ani zachęcać dzieci do zadawania pytań, ani też uczyć, jak mają je konstruować. Wystarczy, żeby dorosły akceptował dziecięce pytania i udzielał takich odpowiedzi, które zaspokoją ciekawość dziecka i skłonią je do następnych dociekliwych pytań.
Wspomaganiem dzieci w rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego trzeba zająć się możliwie wcześnie. Nim przedstawię opisy zabaw i zajęć dzieci, kilka uwag natury ogólnej:
- wspieranie rozwoju dziecięcego myślenia będzie skuteczniejsze, jeżeli dziecko będzie poznawać przedmioty łącznie ze sposobem ich używania: powinno osobiście dotykać obiekty, składać i rozkładać je, przesuwać i dosuwać, nakładać i zdejmować itd.;
- w trakcie takiego działania dziecko uwzględnia następstwo czasowe: łączy to, co było, z tym, co jest i może się zdarzyć. Pomaga mu to przewidywać, jakie będą skutki i co może osiągnąć, manipulując przedmiotami i wprowadzając zmiany w swoim otoczeniu;
- do kierowania dziecięcej uwagi na to, co istotne, służą wyraziste gesty (ruch ręki sugerujący: spójrz tu..., to i to razem..., to z tym..., to wszystko razem itp.) i wyrażone zdziwienie (miną lub słowami: Ciekawe... Sprawdź, czy to możliwe? itp.) oraz pytania kierowane do dziecka (Dlaczego tak ma być?, Po co to? itp.) i uważne wysłuchanie dziecięcych wyjaśnień.
W dalszej części artykułu przeczytać można o znaczeniu pytań dla rozwoju dziecka, o właściwej postawie dorosłych wobec jego pytań, o wadze pytania „a dlaczego?”, o tym, w jaki sposób przedszkolaki orientują się w skutkach swych działań, o sposobach rozwijania umiejętności przewidywania zdarzeń, o tym, jak uczyć dzieci unikania kłopotów, o sposobach pomagania dzieciom w orientowaniu się, jakie zmiany są odwracalne oraz o możliwościach wykorzystywania historyjek obrazkowych.