Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Przedszkolaki ze Szubina WOLĄ WODĘ


Wpis dodał(a) Anna Kluska
ponad 6 lat temu, wyświetleń 1202


Wpis został sprawdzony przez moderatora

W roku szkolnym 2017/18 nasze przedszkole już po raz kolejny  włączyło się do realizacji Programu Edukacyjnego Mamo, Tato, wolę wodę!.Przystąpienie do programu spotkało się z aprobatą ze strony rodziców.

                  W ramach programu dzieci brały czynny udział w cyklu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przygotowanych w oparciu o założenia i materiały udostępnione przez organizatora. Zaproponowane scenariusze były modyfikowane przez nauczycielki w celu optymalnego dostosowania ich do możliwości rozwojowych, potrzeb i poziomu aktywności przedszkolaków z poszczególnych grup i realizowane podczas zajęć dydaktycznych, a także w ciągu dnia przy różnych nadarzających się okazjach. poczęły realizację programu . Wysłuchały opowiadania o Zdrojku i jego przyjaciołach Zosi i Krzysiu. Zdrojek zaprosił dzieci do wędrówki, do której wszyscy musieli się przygotować. Zadaniem dzieci było wybranie potrzebnych do wędrówki produktów i przedmiotów. Przedszkolaki zapamiętały, co należy spakować do plecaka i narysowały, co zabrałyby ze sobą. Dzieci w formie ruchu, mimiki podczas zabawy ruchowej przy muzyce pokazywały, co czują, gdy mają pragnienie. Dzieci robiły to bez większych trudności, potrafiły określić i nazwać co czują, gdy ich organizm domaga się nawodnienia. Utworzyły mapę objawów niedoboru wody. Zainteresowała ich informacja, ile ludzki organizm potrzebuje wody do prawidłowego funkcjonowania. Dzieci naklejały kubeczki do „piramidy zdrowego nawodnienia”, których ilość była uzależniona od wieku dzieci. Zapamiętały, że powinny wypijać więcej niż 6 kubków wody dziennie.  Z chęcią piją wodę podczas zabaw dowolnych oraz po większym wysiłku fizycznym. Duże zaciekawienie wzbudziło pytanie „W jaki sposób możemy sprawdzić, czy  pijemy wystarczającą ilość wody?”. Po pokazaniu dzieciom wzornika koloru moczu duża ilość z nich wiedziała jaki jest kolor ich moczu rano, gdy wstaną oraz w przedszkolu. Wzornik ten został umieszczony w widocznym miejscu w toalecie dziecięcej. 

Tam, gdzie bije woda -Woda? to dla przedszkolaków oczywistość! po prostu jest! jest w kranie, pod prysznicem, w basenie, w butelkach na półkach w sklepie, jest gdy pada deszcz...Jest i już! Cykl zajęć wprowadził u dzieci lekką konsternację i dał powody do zastanowienia się nad tym tematem. Plansze i filmy edukacyjne pozwoliły dzieciom przybliżyć ten dość trudny temat pochodzenia wody. Był dobrą okazją do poruszenia tematu braku wody i konieczności jej oszczędzania. Przedszkolaki po raz kolejny zostały uwrażliwione, iż wolno pić tylko czystą wodę i unikać tą, której pochodzenia nie znamy. To była też doskonała okazja do przypomnienia dzieciom zasad zdrowego żywienia i piramidy, którą już wcześniej poznały. W ramach poszukiwań źródeł wody przedszkolaki wykonały samodzielnie sałatkę owocową. Dużo nowych wiadomości i ogromną frajdę sprawiła dzieciom zabawa i nauka z aplikacją Zdrojek woli wodę.

Drzewa są dla nas ważne - realizacja zajęć  pozwoliła przybliżyć dzieciom nie tylko znaczenie wody w życiu człowieka, ale także  rolę i znaczenie drzew w naszym życiu. Zarówno tych pojedynczych, jak i całych obszarów leśnych. Równocześnie było to dobrą okazją do poruszania niełatwych problemów ochrony środowiska. Podczas różnorodnych  zabaw dzieci rozmawiały o tym, czym jest las i jak o niego dbać odwołując się do własnych doświadczeń z pobytu w lesie. Dzieci w salach przedszkolnych i domach z rodzicami wykonały makiety drzew, które ozdobiły przedszkolne szatnie.

Tajemnice lasu - podczas realizacje tego cyklu zajęć dzieci zgłębiły tajemnice lasu. W czasie rozmowy przy obrazkach, zabawach ruchowych i plastycznych poszerzyły wiedzę o typach lasów i roli drzew. Poznały proces sadzenia drzew i uzmysłowiły sobie, że warto to robić. W czasie zajęcia kształtowały postawę właściwego zachowania się w środowisku naturalnym, jakim jest las.

Bądźmy eko - dzieci zapoznały się z pojęciem segregowania odpadów za pomocą samodzielnych doświadczeń, zadań, pogadanki i zabawy ruchowej. Wprowadzeniem do tematu było opowiadanie o wielkiej wyprawie Zdrojka, Zosi i Krzysia. Dzieciom podczas zajęć towarzyszył Zdrojek - maskotka, z którą dzieci poszły na spacer poszukiwać pojemników do segregacji śmieci. Zdrojek wraz z dziećmi segregował śmieci do odpowiednich pojemników. Dzieci wiedzą, że warto segregować odpady, gdyż można niektóre ponownie wykorzystać i przetworzyć.

Niezwykła  butelka- dzieci  wzięły udział w zabawach związanych z recyklingiem ,, trudne słowo, prosta sprawa’’. Wysłuchały kolejnej przygody Zdrojka i jego przyjaciół, które przybliżyły im znaczenie słowa recykling. Dzieci w ramach realizacji tego cyklu zajęć wykonały instrument z butelki po wodzie oraz pracę plastyczną ze znakiem recyklingu z wykorzystaniem nakrętek, gazet, butelek pod hasłem ,"Żyję zdrowo- recyklingowo’’, pracę przestrzenną "Pociąg zdrowia’’, oraz zabawne wielkanocne kogutki. Wykorzystując zużyte butelki po wodzie założyły zieloną hodowlę, powstały zabawne recyklingowe stworki.               

Dzieci obejrzały teatrzyk sylwetowy w wykonaniu rodziców Słoneczek w oparciu o opowiadanie  MAMO, TATO WOLĘ WODĘ- autor  scenariusza Anna Ucińska nauczyciel przedszkola. Dzieci w zabawach parateatralnych wykorzystały sylwety kropelek wody do swobodnych rozmów na tematy związane z wodą.Zorganizowane zostały też zajęcia otwarte z czynnym udziałem rodziców. Zajęcia związane były z pozytywnym wpływem wody na nasz organizm oraz jej znaczenie dla całego środowiska.Zadania, które dzieci wraz z rodzicami musiały wykonać, były związane z wodą. Dzieci tańczyły z rodzicami z błękitnymi chustami i folią, Poznały ciekawostki na temat wody. Dowiedziały się, dlaczego jest tak ważna w naszym życiu i potrzebna do funkcjonowania naszych organizmów. Dzieci miały możliwość doświadczyć i eksperymentować, w jaki sposób zachowuje się woda w zetknięciu z różnymi przedmiotami i produktami. Mogły obserwować, które przedmioty toną, a jakie pływają w wodzie, co w wodzie może się rozpuścić, jak woda zmienia kolor, jak tworzą się bąble, gdy dmucha się w wodę słomką, jak leje się woda przez konewkę.Zwieńczeniem obcowania z tym życiodajnym źródłem było malowanie deszczu wspólnie z rodzicami na folii spożywczej.Przedszkolaki  wybrały się też do prywatnego muzeum nurkowania „Wodnik” w Szubinie, gdzie szukały odpowiedzi na pytanie „Jakie tajemnice skrywa  jeszcze woda?”. Na miejscu Roman Berendt - lokalny instruktor nurkowania zapoznał dzieci z podstawowym sprzętem do nurkowania. Każdy, kto nauczy się pływać, może samodzielnie sprawdzić jakie tajemnice i ciekawostki można znaleźć w wodzie dzięki masce, fajce i płetwom. Oprócz pięknej flory i fauny niestety znajduje się tam duża ilość śmieci i innych niepotrzebnych odpadów. Dzieci z dużym zainteresowaniem obejrzały także kolekcję sprzętu retro do nurkowania i zobaczyły spreparowane zwierzęta wodne: kraba, raka, rozgwiazdy i jeżowce oraz różne gatunki muszli. Dzieci dowiedziały się, że w kontaktach z wodą należy zachować bardzo dużą ostrożność i bez opieki dorosłych nie wolno dzieciom do niej wchodzić. Dbając o wody - rzeki, jeziora  i morza  mamy niezbędną dla ludzi, zwierząt i roślin wodę, która znajduje się na całej kuli ziemskiej, ale jest jej coraz mniej, a musi służyć wszystkim, gdyż bez niej nie będzie życia. 

     

 

 

  


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska



Wyślij wiadomość
do Anna Kluska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Kluska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się