Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Realizacja projektu SŁONECZKA z Szubina W KRAINIE MAGII ŚWIĄT


Wpis dodał(a) Anna Kluska
ponad 6 lat temu, wyświetleń 3278


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Czas przygotowań i przeżywania zwyczajów świątecznych w przedszkolu daje dzieciom wiele radości i wyjątkowych doznań, pozwala przeżywać mnóstwo emocji. tak też było i w tym roku w grupie dzieci młodszych SŁONECZKA. Dzieci poprzez realizację zadań i zabaw zaproponowanych w projekcie doskonaliły swoje kompetencje czerpiąc jednocześnie radość z ich różnorodności. Propozycje wzbogaciłam o zajęcia z rodzicami pt. CZAS PACHNĄCY PIERNIKAMI.

Słoneczka część dnia spędziły z najbliższymi na wspólnym działaniu rozwijając i wzmacniając relacje. Dzieci z wykorzystaniem metody Story line poznały legendę o wypieku pierników.

Korzystając z instrukcji do planu daltońskiego zrobiliśmy wspólnie zakupy. dzieci z pomocą rodziców przygotowały ciasto, wycinały ciastka i je dekorowały. Było wesoło, pachnąco i pysznie. Rodzice udali się do domów z przedszkolnym przepisem, a potem...była powtórka . Nasze pierniki królowały w domach naszych przedszkolaków.

Scenariusz zajęcia otwartego dla rodziców CZAS PACHNĄCY PIERNIKAMI

1. Zabawa „Powitanie”.

Witamy wesoło wszystkich rodziców wkoło, rączkami machamy, uśmiech przesyłamy

Dziecko tworzy z rodzicem parę.

2. Przypomnienie zasad zachowania w grupie.

- Gdy jedna osoba mówi- reszta słucha,
- Jesteśmy dla siebie mili.
- Słuchamy siebie nawzajem.
- Nie przeszkadzamy innym .
- Bierzemy udział w zabawach
- Pozostawiamy po sobie porządek.

3. Cele :

  • dziecko wymieni i nazwie produkty potrzebne do wypieku ciastek,
  • samodzielnie wygniata, wyciska i dekoruje pierniki,
  •  rozbudzanie i  budowanie więzi między dzieckiem a rodzicem w czasie wspólnego pieczenia pierników, radość ze wspólnego spędzania czasu z rodzicami.
  • wdrażanie do zachowania porządku podczas zajęć kulinarnych.

 4. Przebieg zajęć :

Opowiadanie o Toruńskich piernikach podzielone na epizody i zadania do wykonania przez dzieci.

EPIZOD 1
Od dawien dawna Toruń słynął ze wspaniałych, aromatycznych wypieków. Każdy piekarz piekł pierniki według własnej, pilnie strzeżonej receptury. Dlatego wystarczyło tylko skosztować piernika, aby wiedzieć z czyjej piekarni pochodzi.
W jednej z piekarni pracował Bartek - młody piekarczyk. Był bardzo pracowity i  wesoły. Gdy pracował, cała piekarnia wypełniała się jego radosnym podśpiewywaniem. Bartkowi bardzo podobała się
córka mistrza piekarza -   Róża. Często przynosił jej wielkie bukiety polnych kwiatów i wypiekał ogromne pierniki.

Zabawa usprawniająca narządy mowy  „Pieczemy ciasto”.

Pokażę wam teraz jak Bartek piekł pierniki

Dzieci wraz z rodzicami siedzą w kole i naśladują ruchy nauczycielki, zgodnie z podanym przepisem na ciasto:

 •Bierzemy dużą miskę – skłon do przodu, gest obejmowania oboma rękami misy do ciasta.
• mieszamy cukier i jajka –mieszanie obiema rękami, ruchy okrężne.
•Dodajemy roztopione masło, wsypujemy mąkę i mieszamy – gest wlewania i wsypywania oraz mieszania.
•Teraz wyrabiamy ciasto i wałkujemy – obiema rękami gest wyrabiania ciasta i wałkowania.
•Wycinamy ciasteczka i wykładamy na blaszce – prawą ręką wycinamy kształty a następnie przekładamy do lewej ręki (blaszka).
•Wkładamy pierniczki do piekarnika – naśladowanie wsuwania blachy i zamykania piekarnika.
•Patrzymy przez szybkę jak rosną ciasteczka – pochylenie się do przodu z dłońmi zbliżonymi do czoła.
•Wąchamy jak pięknie pachną – wciąganie powietrza przez nos.
•I przełykamy ślinkę – połykanie śliny przy zamkniętych ustach.
•Już możemy wyciągnąć ciasteczka z pieca – naśladowanie otwierania piekarnika i wyciągania blachy -Studzimy ciasteczka – dmuchanie.
•Nareszcie możemy spróbować czy się udały – gest wkładania ciasteczka do buzi i naśladowanie jedzenia przy zamkniętych ustach.
•Ciasteczka są pyszne więc zjadamy do ostatniego okruszka, oblizujemy wargi – dokładne oblizywanie wargi górnej i dolnej.
•I uśmiechamy się zadowoleni pokazując ząbki – szeroki uśmiech.

EPIZOD 3

Pewnego dnia, gdy w piekarni było niewiele pracy, piekarczyk wybrał się nad pobliski strumień po kwiaty dla Róży. Gdy tak sobie szedł, zobaczył w strumieniu pszczołę. 
Była cała mokra i osłabiona.  Bartek pochylił się i podał jej listek, który leżał na brzegu. Delikatnie wyłowił pszczołę i położył na listku, aby wyschła w promieniach słońca. Już miał odejść, gdy usłyszał:
- Dziękuję ci za uratowanie życia mojej poddanej.
Chłopiec rozejrzał się dookoła i zobaczył w trawie maleńką królową i rycerzy. Przykląkł i ukłonił się, gdyż była to królowa krasnoludków.

- Jesteś dobrym człowiekiem. Bez pszczół nie przetrwalibyśmy, gdyż żywimy się tylko miodem, który dla nas zbierają. Nagrodzę twoją wspaniałomyślność i zdradzę ci pewien sekret, dzięki niemu zdobędziesz sławę i bogactwo - powiedziała królowa.
- Co to za sekret? - zapytał.
- Miód, Bartoszu. Dodaj go do ciasta, a twoje pierniki nabiorą takiego smaku i aromatu, jakiego nikt nigdy nie czuł.

 

Rozpoznawanie produktów za pomocą zmysłów: dotyku , węchu i smaku.

EPIZOD 4

Piekarczyk zdziwił się, że to takie proste, ale podziękował i znów się ukłonił. Kiedy podniósł głowę, nie było już ani królowej, ani rycerzy.
- Czy to sen? - myślał, biegnąc z powrotem do miasta. Chciał natychmiast wypróbować radę królowej krasnoludków.

 

Dziecko rytmicznie powtarza rymowankę z podanym gestem:

W święta każde dziecko wie,
jak pierniczki robi się.
I ja tez się na tym znam,
zaraz to pokarzę wam.

EPIZOD 5

Gdy wrócił do  miasta, zobaczył wielki tłum zgromadzony na rynku. Wszyscy rozmawiali o jakimś wydarzeniu. 
- Król do nas przyjeżdża! - usłyszał jednego z mieszczan.
- Kiedy? - zapytał chłopak, usiłując czegokolwiek się dowiedzieć.
- Jutro! Jutro! - wykrzyknął ktoś z tłumu.
Bartek pognał do piekarni mistrza Bartłomieja i zaczął przygotowywać ciasto. Nie zapomniał też o miodzie, który dodał w tajemnicy przed mistrzem. Całą noc spędził na wypiekaniu pierników o przeróżnych kształtach.

Wybierzcie sobie jeden z pierników i poproszę żebyście kładli go na kartce tak , jak poproszę: U góry- na dole, za kartką - przed kartką, po lewej- po prawej stronie.

Tej nocy pracowały wszystkie piekarnie ,a każdy piekarz chciał zachwycić króla swoimi ciasteczkami .
Następnego dnia wczesnym rankiem  na rynku ustawiono pięknie ozdobione stoły, a Król podchodził do nich i otrzymywał pierniki. Kiedy dotarł do stołu  Bartka zatrzymał się na dłużej. Pierniki pachniały niezwykle mocno i rozpływały się w ustach.
- Kto wypiekał te pierniki? - zapytał król.
- Wasza Wysokość, to mój uczeń, Bartek - odparł mistrz kłaniając się .

- Twoje pierniki są najwspanialsze. Chciałbym wynagrodzić ci twoją pracę. Powiedz, czego najbardziej pragniesz?
Bartek  ukłonił się i odpowiedział:
- Miłościwy panie, nie chcę pieniędzy, ale z całego serca pragnę poślubić córkę piekarza- Różę.

- Skoro takie jest twoje życzenie, weź ją za żonę i żyjcie spokojnie i szczęśliwie. Ja zaś pragnę, abyś od dziś piekł pierniki dla mnie i dla całego mojego dworu .
Szczęśliwy Bartek poślubił  Różę i wkrótce został mistrzem piekarskim. Swoje pierniki woził do wielu polskich miast.

 Przepisem na nie podzielił się też z naszymi przedszkolnymi kucharkami.

5. Przygotowanie się do robienia ciasta
Dzieci i rodzice myją ręce i zakładają fartuszki ochronne.

Dzieci wybierają ...... ( tworzą się dwa  zespoły i trzeci- dziecko na diecie).

Każdy zespół podchodzi do stolika.

Rodzic  zagniata ciasto, dzieci podpowiadają i kontrolują  jakie produkty należy po kolei dodawać czytając z przepisu obrazkowego .

Gdy ciasto zostanie zrobione , każda drużyna dostaje kawałek ciasta, wałkuje i wyciska foremkami ciastka i układa je  na blaszki. Gdy ciastka są już gotowe wędrują do upieczenia. 

6. Ewaluacja zajęcia:

dzieci zabierają do domu szablon piernika do ozdobienia z rodzicami . Z wesoła minkę , jak zajęcie podobało się i smutną minką, jak zajęcie nie podobało się (dz. próbuje wyjaśnić dlaczego nie podobało się).

7. Pożegnanie

        Żegnamy się już hej    /ręka w górze/

       było ok                       /kciuk w górze/.

Poszukiwacze Przygód - W krainie magii świąt


Strona projektu


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska



Wyślij wiadomość
do Anna Kluska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Kluska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się