Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

MODEL EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ


Wpis dodał(a) Natalia Mucha
2 miesiące temu, wyświetleń 44


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Edukacja włączająca nazywana jest inkluzyjną, która ma na celu udostępnienie wszystkim dzieciom z różnego rodzaju deficytami rozwojowymi (np. niepełnosprawnościami) WŁĄCZENIE we wspólną edukację z dziećmi pełnosprawnymi. Inkluzja w edukacji stoi w opozycji do modelu segregacyjnego. Model edukacji włączającej ma również inne założenia niż model integracji, w ramach którego dzieci z niepełnosprawnościami uczą się w specjalnie dobranych rówieśniczych grupach integracyjnych.

Edukacja włączająca zakłada, że dzieci z niepełnosprawnością przyjmowani są do przedszkoli i szkół masowych w sąsiedztwie zamieszkania. Umożliwia im to niewątpliwie zaistnienie w środowisku społecznym.

Współcześnie poszukuje się rozwiązań zarówno systemowych jak i edukacyjnych w celu jej pełnej realizacji. Edukacja włączająca niewątpliwie ma wpływ na reorganizację pracy nie tylko przedszkoli, ale również szkół ogólnodostępnych, aby mogły w nich kształcić się dzieci z niepełnosprawnościami. Oznacza to, że w grupach i klasach bawią się, uczą oraz funkcjonują dzieci w normie rozwojowej i dzieci z niepełnosprawnościami.

Edukacja włączająca jest wyznaniem dla osób organizujących proces kształcenia i wychowania jak i samych dzieci. Dzieci ze sprężonymi niepełnosprawnościami uczyły się wcześniej w placówkach specjalnych wraz z grupą dzieci o podobnych deficytach. Dzieci w normie rozwojowej często nie miały bliskiego kontaktu z osobami niepełnosprawnymi. Stąd, też wiele rzeczy może okazać się dla nich dziwnych lub śmiesznych.  Zabawa i nauka będzie nabierała innego charakteru i wymagała innych metod pracy. Dlatego nie ulega wątpliwości, że z osobami pracującymi w edukacji zostało postawione na pewno bardzo trudne zadanie.

 

Źródło: A. Myśliwiec, Czym jest edukacja włączająca? Bliżej Przedszkola, nr 4/2022, s. 36 – 37.


Zobacz wszystkie wpisy
od Natalia Mucha



Wyślij wiadomość
do Natalia Mucha

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Natalia Mucha

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się