Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Jakimi metodami prowadzić zajęcia muzyczne w przedszkolu?


Wpis dodał(a) Natalia Mucha
10 miesięcy temu, wyświetleń 319


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Poniżej opiszę metody najbardziej znanych twórców systemów (metod), które pojawiają się w treściach muzycznych realizowanych w pracy z dziećmi w przedszkolu. Zajęcia muzyczne można prowadzić metodami stworzonymi przez: Émile’a Jaques – Dalcroze’a, Carl’a Orff’a, Bati Strauss.

Metoda stworzona przez Émile Jaques – Dalcroze’a polega na doświadczaniu i wyrażaniu muzyki poprzez ruch. Celem tej metody są działania rozbudzające wyobraźnię, pozwalające przezwyciężyć nieśmiałość, wzmacniać koncentrację i umiejętność spontanicznego, swobodnego działania.

Najważniejsza jest muzyka, dzięki niej dzieci wrażają własne emocje. Metoda ta składa się z 3 elementów:

  1. Improwizacji
  2. Rytmiki
  3. Solfeżu (nauka i metoda czytania nut głosem).

Metoda Carla Orff’a polega na rozwijaniu poczucia rytmu przez zabawy i ćwiczenia. Metoda ta dotyczy gry na prostych instrumentach perkusyjnych, tworzeniu muzyki i ruchu przy muzyce. Śpiew połączony z akompaniamentem instrumentów stwarza możliwość odkrywania i wyzwalania w sobie ekspresji tworząc poczucie wyjątkowości, tworząc równe szanse dla wszystkich dzieci. Instrumentarium zgodnie z założeniami składa się z instrumentów o prostej budowie. W skład instrumentarium wchodzą: bębenki, kastaniety, drewienka, tamburyny, janczary, pudełka akustyczne, trójkąty, marakasy, dzwonki melodyczne, talerze.

Metoda Bati Straus polega na aktywnym słuchaniu muzyki. Dzieci ilustrują prostymi ruchami, gestami i krokami tanecznymi wybrane utwory albo fragmenty. Stanowi to inspirujący element do działania. Dodatkową atrakcją są instrumenty i rekwizyty wykonane samodzielnie, dzięki którym dzieci poznają w niewerbalny sposób elementy różnych dzieł muzycznych, ich budowę, rytmikę, dynamikę, kolorystykę, potrafiąc w swobodny sposób zamieniać się rolami. Dzieci mogą również łączyć taniec ze śpiewem i grą na instrumentach. Kolejne etapy aktywnego poznawania utworu dotyczą słuchania połączonego z wymyśloną przez prowadzącego bajką/opowiadaniem, wprowadzaniem elementu ruchu, grą na instrumentach (wykonywanych samodzielnie) z możliwością wykorzystania partytury i łączeniem elementów tańca, ruchów, gestów z grą na instrumentach.

 

Bibliografia:

1. K. Cebula, M. Malecka, M. Marzec, J. Piotrowska, Kolorowe Karty, Przewodnik metodyczny, cz. 2, Wydawnictwo Mac S. A., Kielce 2023.


Zobacz wszystkie wpisy
od Natalia Mucha



Wyślij wiadomość
do Natalia Mucha

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Natalia Mucha

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Akademia Dziecięcej Matematyki® dla Rad Pedagogicznych sprawdź