![](http://blizejprzedszkola.pl/images/spolecznosc/bg-spolecznosc-xs.jpg)
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Jakimi metodami prowadzić zajęcia muzyczne w przedszkolu?
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/profil/pusty.png&w=60&h=60&zc=1&q=90&f=webp)
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Poniżej opiszę metody najbardziej znanych twórców systemów (metod), które pojawiają się w treściach muzycznych realizowanych w pracy z dziećmi w przedszkolu. Zajęcia muzyczne można prowadzić metodami stworzonymi przez: Émile’a Jaques – Dalcroze’a, Carl’a Orff’a, Bati Strauss.
Metoda stworzona przez Émile Jaques – Dalcroze’a polega na doświadczaniu i wyrażaniu muzyki poprzez ruch. Celem tej metody są działania rozbudzające wyobraźnię, pozwalające przezwyciężyć nieśmiałość, wzmacniać koncentrację i umiejętność spontanicznego, swobodnego działania.
Najważniejsza jest muzyka, dzięki niej dzieci wrażają własne emocje. Metoda ta składa się z 3 elementów:
- Improwizacji
- Rytmiki
- Solfeżu (nauka i metoda czytania nut głosem).
Metoda Carla Orff’a polega na rozwijaniu poczucia rytmu przez zabawy i ćwiczenia. Metoda ta dotyczy gry na prostych instrumentach perkusyjnych, tworzeniu muzyki i ruchu przy muzyce. Śpiew połączony z akompaniamentem instrumentów stwarza możliwość odkrywania i wyzwalania w sobie ekspresji tworząc poczucie wyjątkowości, tworząc równe szanse dla wszystkich dzieci. Instrumentarium zgodnie z założeniami składa się z instrumentów o prostej budowie. W skład instrumentarium wchodzą: bębenki, kastaniety, drewienka, tamburyny, janczary, pudełka akustyczne, trójkąty, marakasy, dzwonki melodyczne, talerze.
Metoda Bati Straus polega na aktywnym słuchaniu muzyki. Dzieci ilustrują prostymi ruchami, gestami i krokami tanecznymi wybrane utwory albo fragmenty. Stanowi to inspirujący element do działania. Dodatkową atrakcją są instrumenty i rekwizyty wykonane samodzielnie, dzięki którym dzieci poznają w niewerbalny sposób elementy różnych dzieł muzycznych, ich budowę, rytmikę, dynamikę, kolorystykę, potrafiąc w swobodny sposób zamieniać się rolami. Dzieci mogą również łączyć taniec ze śpiewem i grą na instrumentach. Kolejne etapy aktywnego poznawania utworu dotyczą słuchania połączonego z wymyśloną przez prowadzącego bajką/opowiadaniem, wprowadzaniem elementu ruchu, grą na instrumentach (wykonywanych samodzielnie) z możliwością wykorzystania partytury i łączeniem elementów tańca, ruchów, gestów z grą na instrumentach.
Bibliografia:
1. K. Cebula, M. Malecka, M. Marzec, J. Piotrowska, Kolorowe Karty, Przewodnik metodyczny, cz. 2, Wydawnictwo Mac S. A., Kielce 2023.
Zobacz wszystkie wpisy
od Natalia Mucha
Wyślij wiadomość
do Natalia Mucha
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/strona/abonament/abonament.png&zc=0&q=80&f=webp)
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl