![](http://blizejprzedszkola.pl/images/spolecznosc/bg-spolecznosc-xs.jpg)
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/profil/pusty.png&w=60&h=60&zc=1&q=90&f=webp)
Wpis został sprawdzony przez moderatora
To metoda, która polega na rozwijaniu ruchu świadomości własnego ciała i przestrzeni, dzielenie przestrzeni z innymi i nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu, a także rozwój sprawności ruchowej. Poprzez tego typu zajęcia następuje również rozwój sfery emocjonalnej – społecznej. Dzieci poznają swoje otoczenie i uczą się w nim czuć bezpiecznie i stabilnie. Pierwsze zajęcia koncentrują się na samym dziecku, następne odbywają się w parach, a kolejne w małych zespołach. Końcowe zajęcia to zajęcia z całą grupą (K. Cebula, M. Malecka, M. Marzec, J. Piotrowska, Kolorowe Karty, Przewodnik metodyczny, cz. 2, Wydawnictwo Mac S. A., Kielce 2023). Metoda ta posiada wiele kategorii ruchu. W niniejszym artykule opiszę ćwiczenia z kategorii kształtujących świadomość ciała i przestrzeni.
Do ćwiczeń kształtujących schemat ciała należy wymienić:
- Lustro – dzieci siedzą w parach naprzeciwko siebie. Na przemian robią do siebie różne miny i naśladują się nawzajem, wykonując polecenia, typu: zrób groźną/śmieszną minę, zrób wielkie oczy, dotknij językiem nosa/brody, zwiń język w trąbkę.
- Wystukiwanie rytmu – dzieci leżą na podłodze. Prowadzący wystukuje dowolny rytm wybraną przez siebie częścią ciała (np. klaszcze, uderza piętą o podłogę, pstryka palcami, uderza dłońmi o uda), natomiast pozostali go naśladują.
Do ćwiczeń świadomość przestrzeni należą takie ćwiczenia jak:
- Turlanie się – dzieci leżą na podłodze i swobodne turlają się w różnych kierunkach, a w następnej kolejności w kierunku wskazanym przez prowadzącego.
- Bączki lub wiatraczki – dzieci siedząc na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi odpychają się rękoma samodzielnie obracają się w miejscu wokół własnej osi (bączek). Zadanie to można też wykonać leżąc na brzuchu z nogami ugiętymi w kolanach albo w pozycji stojącej z ramionami rozłożonymi na boki (wiatraczki), (M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006).
Bibliografia:
1. K. Cebula, M. Malecka, M. Marzec, J. Piotrowska, Kolorowe Karty, Przewodnik metodyczny, cz. 2, Wydawnictwo Mac S. A., Kielce 2023.
2. M. Bogdanowicz, D. Okrzesik, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006.
Zobacz wszystkie wpisy
od Natalia Mucha
Wyślij wiadomość
do Natalia Mucha
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/strona/abonament/abonament.png&zc=0&q=80&f=webp)
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl