Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Wielki dinozaur to ja!" - zabawy dydaktyczne z okazji Dnia Dinozaura


Wpis dodał(a) Agnieszka Pilipowicz
rok temu, wyświetleń 1238


Wpis został sprawdzony przez moderatora

W scenariuszu wykorzystano materiały od Pani Monia

Cel główny:

- Rozwijanie wiedzy dzieci na temat dinozaurów.

Cele edukacyjne:

- zapoznanie z historią wymarcia dinozaurów,

- wyjaśnienie pojęcia skamielina,

-  utrwalenie nazw wybranych dinozaurów (tyranozaur, triceratops, brachiozaur, pterodaktyl)

- łączenie sylab w wyrazy,

- rozpoznawanie liter,

- doskonalenie umiejętności odmierzania,

-  doskonalenie umiejętności stawiania hipotezy,

- zachęcanie do eksperymentowania,

- wdrażanie do wykonywania pracy według instrukcji.

 

Metody pracy:

- plan daltoński
- podające – opowieść ruchowa,

- praktyczne – samodzielnego działania, zadań.

 

Formy:

- indywidualna,

- zbiorowa.

 

Pomoce dydaktyczne: jajka papierowe w czterech kolorach (żółte, pomarańczowe, zielone, fioletowe), jaja z papieru z dinozaurem w środku (tyranozaur, brachiozaur, pterodaktyl, triceratops), ilustracje dinozaurów, jaja z sylabami w czterech kolorach, odtwarzacz muzyki, nagranie „Dinozaur”, klocki lego zielone i czerwone, sznurek, zielone i białe kartki, lampka, koc, masa solna, figurki dinozaurów, piłka

Przebieg zajęć:

  1. „Zajęcia zaczynamy…” – piosenka na powitanie.
  2. „Co się znajduje w jaju?” – zabawa wprowadzająca.

N. rozkłada po Sali jajka wycięte z papieru w czterech kolorach: żółte, pomarańczowe, zielone, fioletowe. Każde dziecko odszukuje jedno jajko. Następnie dzieci dobierają się w grupy według koloru i szukają papierowego jaja z dinozaurem w środku (jaja są ułożone w różnych częściach Sali w prowizorycznych gniazdach). Dzieci rozdzierają jaja, w którym jest dinozaur. Próbują nazwać dinozaura, który im się trafił.

  1. „Jak mam na imię?” – zabawa dydaktyczna.

N. rozkłada na dywanie ilustracje dinozaurów i przypomina ich nazwy. Dzieci w grupach siadają do swoich dinozaurów (są tych samych kolorów co grupy). Każda grupa dzieli sobie na sylaby nazwę dinozaura i dobiera tyle jaj, ile jest sylab. Następnie układa nazwę z jajek z sylabami.

  1. „Wielki dinozaur to ja!” – zabawa muzyczno – ruchowa.

N. puszcza nagranie z płyty. Dzieci śpiewają i wykonują polecenia z utworu:

Wielki dinozaur to ja – ręce wyciągają mocno do góry,

Wielką paszczę ma – pokazują rękami dużą paszczę.

Wielkie łapy, wielkie nogi – machają rękami, tupią nogami

Długi ogon do podłogi – ręka z tyłu naśladuje ogon.

Zmykaj, bo cię zjem, zmykaj, bo cię zjem! – dzieci uciekają.

 

Średni dinozaur….

Mały dinozaur…

  1.  „Jak wysoki jest mój dinozaur?” – zabawa matematyczna

Nauczyciel dzieli dzieci na dwa zespoły. Pierwszy zespół na chwilę siada tyłem do drugiego. W drugim zespole każde dziecko otrzymuje figurkę dinozaura i klocki lego. Zadaniem dziecka jest za pomocą klocków zmierzyć jego wysokość – ustawiają z klocków tak wysoką wieżę, jak wysoki jest dinozaur. 

Gdy wieże są gotowe – grupa druga wręcza je pierwszej. Zadaniem dzieci jest odszukać dinozaura o tej wysokości. Potem następuje zamiana grup – dzieci budują wieże z klocków innych dinozaurów. 

 

  1. „Czy dinozaur zmieściłby się w Sali?” – zabawa badawcza

Nauczyciel prezentuje dzieciom, że rozpiętość ich ramion to około metr. Diplodok miał długość 40-60 metrów, to znaczy, że cała nasza grupa musi cztery razy ustawić się trzymając się za ręce. Nauczyciel zaznacza sznurkiem punkt startowy – tu kończy się ogon dinozaura. 

Dzieci czterokrotnie ustawiają wąż trzymając się za ręce. Na końcu drugiego powtórzenia, nauczyciel ustala punkt końcowy. Tu byłaby głowa diplodoka. Olbrzym, prawda?

Czy taki olbrzym mógł spotkać człowieka? Oczywiście – nie, ludzie pojawili się na Ziemi 60 milionów lat później. 

 

  1.  „Historia dinozaurów” – opowieść ruchowa.

Dzieci otrzymują klocki. Zielone symbolizują, że są dinozaurami roślinożernymi, a czerwone – mięsożernymi. 

Dzieci spacerują swobodnie po dywanie, jako dinozaury. Na dywanie rozłożone są symboliczne rośliny – zielone kartki. Nauczyciel opowiada historię.

Dawno temu, gdy żyły dinozaury wydarzyła się katastrofa! Na ziemię spadł olbrzymi meteoryt! (nauczyciel uderza piłką o ziemię). Wywoła wielkie pożary – nad Ziemią unosiło się tak ogromnie dużo pyłu, że stworzył on tarczę, która zasłoniła słońce (n. przykrywa kocem lampę). Bez słońca zaczęło robić się zimno, brr! Rośliny pokrył śnieg (n. układa na zielonych kartkach białe). Roślinożerne dinozaury nie miały co jeść, więc wymierały z głodu (dzieci z zielonymi klockami siadają). A skoro nie było roślinożerców – mięsożerne dinozaury także straciły pożywienie i wymarły (dzieci z czerwonymi klockami siadają). Jednak dzięki temu, że dinozaury przestały panować na ziemi, mijało wiele, wiele lat i na ziemi rozwijały się inne zwierzęta, a wśród nich – człowiek! (wszystkie dzieci wstają)

 

  1. „Paleontolodzy” – zabawy z masą solną.

Każde dziecko dostaje kulkę masy solnej i wybiera sobie figurkę dinozaura. Rozpłaszczają kulkę masy solnej i odciskają w niej figurkę dinozaura. N. tłumaczy, że to jest skamielina, czyli odbite szczątki w skale. (Dzieci wykonują to zadanie według instrukcji obrazkowej).

 

  1. „Lubi czy nie lubi?” – zabawa ewaluacyjna

Dzieci siedzą w kole – są dinozaurami. Nauczyciel wymienia różne pojęcia i rzuca piłkę do każdego dziecka po kolei. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć, w roli dinozaura, czy lubi lub nie lubi daną rzecz, a może po prostu jej nie zna? Przykład: meteoryt, roślina, śnieg, słońce, człowiek, wesołe miasteczko, pizza, wieżowce, ocean, jajo, itp.

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Agnieszka Pilipowicz



Wyślij wiadomość
do Agnieszka Pilipowicz

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Agnieszka Pilipowicz

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Kupuj, zbieraj punkty, wymieniaj na nagrody! Sprawdź program Skarbonka