Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Scenariusz zajęć ruchowych.


Wpis dodał(a) Katarzyna Cocek
rok temu, wyświetleń 1042


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Scenariusz zajęć w grupie 3,4 –latków przeprowadzonych

Opracowała: Katarzyna Cocek

Temat: Co robi na wsi świnka, zaśpiewa każda dziecinka - zabawy ruchowe.

Kompetencje kluczowe:

  • Kompetencje w zakresie rozumienia mowy i tworzenia informacji

Kompetencje te są kształtowane poprzez realizację obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego: (III9, IV1, IV2, IV5, IV7)

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się  

Kompetencja te są kształtowane poprzez realizację obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego: (I2, I5, I8, III5, III8)

Cele ogólne:

- poznanie wybranego zwierzęcia z gospodarstwa wiejskiego,

- doskonalenie umiejętności fonacyjnych, poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej,

- rozwijanie sprawności fizycznej, zwinności, szybkości oraz umiejętności reagowania na sygnał,

- doskonalenie koordynacji własnego ciała, wzmocnienie napięcia mięśniowego,

- zachęcanie do wykonywanie wszystkich ćwiczeń i zadań oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.

Cele szczegółowe – dziecko:

- słucha piosenki o śwince, odpowiada na pytania z nią związane, odzwierciedla ruchem treść piosenki,

- naśladuje dźwięk określone zwierzęcia, współdziała z rówieśnikami, tworzy orkiestrę zwierząt,

- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych, zabawach naśladowczych- integruje się z grupą,

- umie naśladować odgłosy zwierząt oraz proste ćwiczenia ruchowe,

- zgodnie uczestniczy w zabawach oraz czerpie satysfakcję ze wspólnej zabawy,

- uważnie słucha poleceń nauczyciela,

- przestrzega ustalonych reguł, zasad bezpieczeństwa podczas organizowanych zabaw i ćwiczeń,

- rozwija sprawność motoryczną w zakresie: zwinności, szybkości, zręczności

- słucha i wykonuje polecenia nauczyciela,

- doskonali koordynację własnego ciała,

- reaguje na sygnały dźwiękowe i słowne,

- koncentruje uwagę na wykonywaniu zadania,

Metody pracy: odtwórcza, zabawowo-naśladowcza, bezpośredniej celowości ruchu (zadaniowa), pokaz, objaśnienie, rozmowa, zadań stawianych dzieciom, obserwacja,

- oparte na aktywności nauczyciela: pokaz, objaśnienie, rozmowa,

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: tamburyn, lina, kolorowe piórka, piosenka ,,Świnki” sł. i muz. Jolanta Kucharczyk, obręcze,  emblematy zwierząt wiejskich: świnki, kury, konie, krowy, wiersz ,,Gimnastyka”.

 

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie dzieci piosenką ,,Wszyscy są, witam was!”.
  2. Wprowadzenie do piosenki ,,Zwierzęca orkiestra” - zabawa ortofoniczna.

Dzieci są podzielone na cztery grupy; każda grupa otrzymuje inny emblemat i wykonuje określony dźwięk: świnki- chrum, chrum…, kury- ko, ko, ko…, konie- i ha ha, i ha ha…, krowy- mu, mu, mu... Nauczyciel dyryguje ,,orkiestrą” według własnego pomysłu.

  1. ,,Świnki” - wysłuchanie piosenki, rozmowa na jej temat, zabawa ilustracyjna do piosenki.

Nauczyciel pyta: O czym jest ta piosenka? Gdzie mieszkają świnki? Kto daje świnkom jeść? Jak wyglądają świnki? Kiedy jest najweselej w chlewiku? Czy ta piosenka była wesoła czy smutna?

,,Świnki”- zabawa ilustracyjna do piosenki. Nauczyciel włącza piosenkę, dzieci ilustrują ruchem jej treść.

  1. Czynności organizacyjno-porządkowe. Zorganizowanie i zdyscyplinowanie grupy. Przypomnienie zasad obowiązujących podczas zajęć ruchowych (gimnastyki).
  2. Przejście w sposób uporządkowany do czynności i zabaw ruchowych. Wprowadzanie do gimnastyki – wierszyk ,,Gimnastyka”.

Gimnastyka ważna sprawa, sport dla dzieci to zabawa, ręce w górę, w przód i w bok, mały przysiad wielki skok.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych numer 14.

Część wstępna

  1. ,,Na wiejskim podwórku”- zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym. Dzieci - kurki poruszają się swobodnym biegiem w różnych kierunkach po puzzlach. Na mocne uderzenie tamburyna, na środek wybiega kogut (nauczyciel) i zagania kury do kurnika. Kury uciekają przed kogutem, szukając schronienia w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela za pomocą liny gimnastycznej/bibuły. Zabawę należy powtórzyć, w rolę koguta wciela się dziecko wyznaczone przez nauczyciela. 

Część główna

  1. ,,Kury na grzędzie”- ćwiczenie korekcyjne zapobiegające płaskostopiu, Nauczyciel rozciąga linę przez środek sali. Dzieci spacerują po puzzlach, ostrożnie się wymijając, ręce mają zgięte w łokciach, dłonie dotykają barków (naśladują skrzydełka), wykonują ruchy góra-dół. Na zapowiedź nauczyciela ,,Kury na grzędzie” – dzieci stają na linie, obejmując ją palcami stóp. Zabawę powtarzamy wielokrotnie.

 

  1. ,,Brzydkie kaczątko”- ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci siedzą w rozsypce w pozycji siadu skrzyżnego, wykonują skłon tułowia do przodu, ręce wyciągnięte przed siebie, klatka piersiowa dotyka kolan. Powoli unoszą tułów, ręce wyciągają na boki (naśladują duże łabędzie skrzydła), wykonują obszerne ruchy góra – dół.
  2. ,,Kaczuszki i lis”- zabawa bieżna. Po jednej stronie puzzli ustawiają się dzieci - kaczuszki, na środku stoi nauczyciel- lis. Lis porusza się krokiem dostawnym po wyznaczonej linii, kaczuszki próbują uciec na drugą stronę, tak aby lis ich nie złapał. Złapana kaczuszka zajmuje miejsce lisa i zabawa toczy się dalej.

Część końcowa

  1. ,,Gęsi gęsiego”- korowód, ćwiczenia uspokajające. Nauczyciel- gęsia mama prosi dzieci, aby ustawiły się gęsiego, jedno za drugim i naśladowały jej ruchy. Gęsia mama: idzie zwykłym krokiem, kołysząc się na boki z lekko rozstawionymi nogami, stawia stopę przed stopą, porusza szeroko rozpostartymi ramionami, kręci bioderkami, kiwa głową na boki. Dzieci- gąski naśladują jej ruchy. Nabieranie powietrza nosem (wspinamy się na paluszki), wydech ustami (odpad tułowia do przodu).
  2.  Ewaluacja. Rozmowa z dziećmi na temat tego, co było łatwe a co trudne, która zabawa im się podobała. Wręczenie medali. Podziękowanie za wspólną zabawę.
  3. Czynności organizacyjne - Przebieranie się dzieci.

Załącznik nr 1

Piosenka ,,Świnki” sł. i muz. Jolanta Kucharczyk

Za stodołą, w małym chlewie      Dzieci przykładają dłoń do czoła, a następnie do podłogi.

Mieszka sobie świnek sześć.       Pokazują na palcach liczbę ,,sześć”.

Co dzień rano im w korytku        Dłonie mają złączone przed sobą w ,,łódkę”

gospodyni daje jeść.                     Wkładają jedną dłoń do drugiej (złożonej w łódkę) i naśladują  karmienie zwierząt.

                                                          

Podczas przygrywki: dwa uderzenia w uda, raz w dłonie, bieg w miejscu z jednoczesnym obrotem i zeskok na złączone nogi.

Cztery krótkie, grube nóżki,        Pokazują na palcach liczbę ,,cztery”.

Śmieszny ryjek, oczka dwa         Wskazują na swoje buzie i oczy.

i ogonek zakręcony                     Wskazują na swojej pupy i kręcą dłonią.

każda śliczna świnka ma.            Wskazują na siebie.

                       

Przygrywa jw.

 

Najweselej jest w chlewiku,          Klaszczą w dłonie.

gdy maciora dzieci ma.                 Tupią w miejscu.

Ile kwiku, ile krzyku!                      Klaszczą w dłonie.

Świnka o prosiaczki dba.              Tupią w miejscu.

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Katarzyna Cocek



Wyślij wiadomość
do Katarzyna Cocek

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Katarzyna Cocek

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Kupuj, zbieraj punkty, wymieniaj na nagrody! Sprawdź program Skarbonka