Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

„Co to znaczy być eko?”- zabawa dydaktyczna


Wpis dodał(a) Elwira Modzelewska
ponad 3 lat temu, wyświetleń 1112


Wpis został sprawdzony przez moderatora

KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEDPOŁUDNIOWYCH DLA GRUPY 6 LATKÓW

ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE

Temat zajęć:  „Co to znaczy być eko?”- zabawa dydaktyczna

Cel ogólny:

  • zapoznanie ze sposobem tworzenia prostego, warstwowego filtra wodnego,
  • utrwalenie wiadomości z zakresu ekologii,
  • uświadomienie niebezpieczeństw grążących planecie w wyniku niewłaściwych zachowań człowieka,
  • rozwijanie postawy proekologicznej.

Cele szczegółowe (dziecko):

  • tworzy prosty filtr wodny, rozumie potrzebę oczyszczania i oszczędzania wody,
  • wykonuje proste doświadczenie, wyciąga na jego podstawie wnioski,
  • wymienia sposoby oszczędzania energii elektrycznej oraz wody,
  • wymienia naturalne sposoby pozyskiwania energii elektrycznej, odnawialne źródła energii,
  • rozumie potrzebę segregacji odpadów, wie jak tego dokonać,
  • wyjaśnia pojęcie recykling, ekologia,
  • rozumie potrzebę dbania o środowisko.

Metody:

  • (met. zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń),
  • oglądowe (prezentacja multimedialna, obserwacja),
  • słowne (rozmowy, objaśnienia i instrukcji),
  • aktywne (twórczego myślenia- burza mózgów, metoda zadaniowa).

Formy:

  •  
  •  
  •  

 

Środki dydaktyczne: plastikowe butelki, piasek, kamienie mniejsze i większe, waciki, ręcznik papierowy, opakowania po jogurtach, plastikowe kubeczki, kawa, patyczki, igły drzew, komputer, głośniki, prezentacja multimedialna, karty pracy o segregacji, kredki, przedmioty do segregacji, kosze do segregacji, wózek, olej.

 

 

 

 

PRZEBIEG:

I Część wstępna                                                                           

  1. „Spróbuj się zrelaksować”- wprowadzenie do tematu.

Dzieci gromadzą się na dywanie. Prowadząca informuje dzieci, że za chwilę wysłuchają dwóch jednominutowych nagrań. Prosi, aby w trakcie ich słuchania zamknęły oczy i spróbowały się zrelaksować.

Pierwsze nagranie- odgłosy wiosennej przyrody (muzyka cicha i spokojna).

Drugie nagranie- odgłosy ruchliwej ulicy (krzyki, dźwięki pojazdów).

Dzieci wypowiadają się, podczas słuchania jakiej muzyki udało im się zrelaksować, której przyjemniej im się słuchało, co czuły.

 

  1. „Co to jest ekologia?”- burza mózgów.
  • Dzieci odczytują litery pojawiające się na prezentacji (ekologia)- wyjaśniają znaczenie tego słowa.
  • Prowadząca zaprasza dzieci do wspólnej przygody, w czasie której utrwalą wiedzę na temat ekologii, tego jak dbać o naszą Planetę Ziemia, kto jej najbardziej zagraża? A jeśli będą uważnie uczestniczyć w zajęciach na koniec czeka je niespodzianka.

 

II Część główna

  1. Oszczędzajmy wodę”- zabawy badawcze.
  • Doświadczenie 1 „Ile jest wody do picia?”

Dzieci zostają zaproszone do pierwszego zadania. W jednej części sali znajduje się stanowisko z butelką wody, 3 szklankami, łyżeczką i olejem. Prowadząca zwraca się do dzieci:

Wyobraźcie sobie, że w butelce jest woda z całej Kuli Ziemskiej –jest to woda słona znajdująca się w oceanach i morzach oraz woda słodka znajdująca się w rzekach i jeziorach. Chętne dziecko odlewa z tej butelki wodę do szklanki, napełniając ją do połowy. Prowadząca mówi dzieciom, iż to jest woda słodka znajdująca się w rzekach i jeziorach. Dzieci porównują pojemność wody w butelce i w szklance i wyciągają wnioski.

 Potem odlewają połowę wody z pierwszej szklanki do drugiej szklanki  i dolewają do niej olej. Prowadząca mówi dzieciom ,że w drugiej szklance jest teraz woda, którą człowiek wykorzystał dla swoich potrzeb: do prania, mycia rąk, kąpieli, mycia samochodu itp. Pokazujemy dzieciom jak mało zostało czystej wody pitnej.

 Potem odlewamy część wody z pierwszej szklanki do trzeciej i mówimy, że tą wodę wykorzystaliśmy do podlewania roślin, kiedy jest sucho i nie pada deszcz.

Pytania:

- Co trzeba zrobić, by wody pitnej było więcej?

- Jak można oszczędzać wodę?

 

b) Doświadczenie 2 „Jak oczyścić wodę?”

Prowadząca zachęca dzieci do stworzenia własnych filtrów wodnych.

Dzieci zostają podzielone na 5 grup (tak jak siedzą przy stolikach). Każda grupa otrzymuje karton, a w nim zestaw potrzebny do wykonania filtru.

Prowadząca instruuje dzieci wydając kolejno polecenia:

  1. Umieść górną część butelki w dolnej.
  2. Na spód ułóż płatki kosmetyczne.
  3. Na płatki połóż złożony ręcznik papierowy.
  4. Wsyp piasek.
  5. Wsyp drobne kamienie.
  6. Wsyp duże kamienie.
  7. W butelkach znajduje się woda- wsypcie do niej zawartość pojemników i zamieszajcie.
  8. Brudną wodę wlejcie do filtra, ale nie w całości.
  9. Filtracja wody.

I stolik- filtruje wodę z fusami od kawy,

II stolik filtruje wodę z igłami i liśćmi,

III stolik filtruje wodę zmieszaną z farbą,

IV stolik filtruje wodę zmieszaną z kamieniami i piaskiem,

V stolik filtruje wodę zmieszaną z kawałkami plasteliny i kredek.

  1. Porównanie wody zabrudzonej i przefiltrowanej. Wyciąganie wniosków.

Dzieci przyglądają się również efektom pracy innych zespołów.

Prowadząca przypomina dzieciom film o oczyszczalni ścieków, o tym jak kropelka wody przechodziła poszczególne etapy, aby stać się czysta. W podobny sposób zachowuje się wodą w naszym doświadczeniu. Prowadząca zadaje dzieciom pytania:

- Jakie zanieczyszczenia zatrzymały się na pierwszym etapie (dużei małe kamienie)?

- Czy woda, która została przefiltrowana nadaje się do picia? Jeśli nie, to do czego możemy ją wykorzystać? (każdy stolik się wypowiada).

 

Prowadząca prosi dzieci, aby filtry odstawione zostały na wózek, a opakowania po serkach schowane do kartonu, ponieważ przydadzą się na kolejnych zajęciach.

 

  1. „Czy segregacja jest niezbędna?”- zabawa dydaktyczna.
  • Prowadząca zadaje dzieciom pytanie: W jakim celu segregujemy śmieci? Co to jest recykling?

Dzieci siadają do stolików. Każdy otrzymuje kartę pracy – zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do koloru pojemnika (praca w poziomach- najpierw dzieci próbują wykonać zadanie samodzielnie, jeśli mają problemy wspólnie odczytują poszczególne nazwy i dopasowują do odpowiednich pojemników):

Niebieski- papier,

Żółty- plastik,

Zielony- szkło,

Brązowy- Bio.

 

  • „Segreguję- świecę przykładem”- zabawa ruchowo- naśladowcza połączona zćwiczeniem klasyfikacyjnym.

Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach muzyki. Na przerwie w muzyce naśladują sposób zbierania śmieci. Po kilku próbach, prowadząca rozsypuje przedmioty, które należy poddać segregacji (butelki plastikowe, szklane słoiki, korki itp.). Prosi, aby każdy wybrał jeden i zdecydował do jakiego pojemnika należy go wrzucić. Po skończeniu wszyscy sprawdzają, czy odpady zostały dobrze posegregowane. Kilka z nich nie pasuje jednak do żadnego pojemnika - są to elektrośmieci- dzieci wyjaśniają, ze wrzuca się je do specjalnych zielonych pojemników (baterie do specjalnych punktów- np. do przedszkola) lub dzwoni po specjalny samochód oraz leki- które odnosimy do apteki. Dlaczego nie można wyrzucić ich do odpadów zmieszanych?

 

  1. „Oszczędzamy energię”- rozmowa na podstawie ilustracji.

Dzieci gromadzą się przed ekranem z prezentacja multimedialną. Odczytują napis „Energia” i próbują odpowiedzieć jak możemy oszczędzać energię. Rozmawiają na temat odnawialnych źródeł energii.

 

 

 

III Część końcowa

  1. Podsumowanie zajęć.

Na zakończenie dzieci próbują wyjaśnić zdanie „Co to znaczy być eko? Kto może być ekologiem?”

W ostatnim slajdzie prezentacji pojawia się postać Rocky z bajki Psi Patrol, który nosi symbol recyklingu- dzieci raz jeszcze wypowiadają się na temat tego, co to jest recykling i w nagrodę za aktywny udział w zajęciach oglądają film stworzony ze zdjęć, które dzieci w kwietniu wysłały do nauczycielki (zdjęcia przedstawiają zabawki stworzone przez nich w domu w procesie recyklingu). Jako podkład do filmu jest znana dzieciom piosenka „Ziemia- wyspa zielona”- uświadomienie, ze o planetę nie dbamy tylko przy okazji Dnia Ziemi, nie tylko w przedszkolu, ale cały rok, gdziekolwiek jesteśmy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Elwira Modzelewska



Wyślij wiadomość
do Elwira Modzelewska

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Elwira Modzelewska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!