Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
„Co to znaczy być eko?”- zabawa dydaktyczna
Wpis został sprawdzony przez moderatora
KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEDPOŁUDNIOWYCH DLA GRUPY 6 LATKÓW
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
Temat zajęć: „Co to znaczy być eko?”- zabawa dydaktyczna
Cel ogólny:
- zapoznanie ze sposobem tworzenia prostego, warstwowego filtra wodnego,
- utrwalenie wiadomości z zakresu ekologii,
- uświadomienie niebezpieczeństw grążących planecie w wyniku niewłaściwych zachowań człowieka,
- rozwijanie postawy proekologicznej.
Cele szczegółowe (dziecko):
- tworzy prosty filtr wodny, rozumie potrzebę oczyszczania i oszczędzania wody,
- wykonuje proste doświadczenie, wyciąga na jego podstawie wnioski,
- wymienia sposoby oszczędzania energii elektrycznej oraz wody,
- wymienia naturalne sposoby pozyskiwania energii elektrycznej, odnawialne źródła energii,
- rozumie potrzebę segregacji odpadów, wie jak tego dokonać,
- wyjaśnia pojęcie recykling, ekologia,
- rozumie potrzebę dbania o środowisko.
Metody:
- (met. zadań stawianych dziecku, samodzielnych doświadczeń),
- oglądowe (prezentacja multimedialna, obserwacja),
- słowne (rozmowy, objaśnienia i instrukcji),
- aktywne (twórczego myślenia- burza mózgów, metoda zadaniowa).
Formy:
Środki dydaktyczne: plastikowe butelki, piasek, kamienie mniejsze i większe, waciki, ręcznik papierowy, opakowania po jogurtach, plastikowe kubeczki, kawa, patyczki, igły drzew, komputer, głośniki, prezentacja multimedialna, karty pracy o segregacji, kredki, przedmioty do segregacji, kosze do segregacji, wózek, olej.
PRZEBIEG:
I Część wstępna
- „Spróbuj się zrelaksować”- wprowadzenie do tematu.
Dzieci gromadzą się na dywanie. Prowadząca informuje dzieci, że za chwilę wysłuchają dwóch jednominutowych nagrań. Prosi, aby w trakcie ich słuchania zamknęły oczy i spróbowały się zrelaksować.
Pierwsze nagranie- odgłosy wiosennej przyrody (muzyka cicha i spokojna).
Drugie nagranie- odgłosy ruchliwej ulicy (krzyki, dźwięki pojazdów).
Dzieci wypowiadają się, podczas słuchania jakiej muzyki udało im się zrelaksować, której przyjemniej im się słuchało, co czuły.
- „Co to jest ekologia?”- burza mózgów.
- Dzieci odczytują litery pojawiające się na prezentacji (ekologia)- wyjaśniają znaczenie tego słowa.
- Prowadząca zaprasza dzieci do wspólnej przygody, w czasie której utrwalą wiedzę na temat ekologii, tego jak dbać o naszą Planetę Ziemia, kto jej najbardziej zagraża? A jeśli będą uważnie uczestniczyć w zajęciach na koniec czeka je niespodzianka.
II Część główna
- „Oszczędzajmy wodę”- zabawy badawcze.
- Doświadczenie 1 „Ile jest wody do picia?”
Dzieci zostają zaproszone do pierwszego zadania. W jednej części sali znajduje się stanowisko z butelką wody, 3 szklankami, łyżeczką i olejem. Prowadząca zwraca się do dzieci:
Wyobraźcie sobie, że w butelce jest woda z całej Kuli Ziemskiej –jest to woda słona znajdująca się w oceanach i morzach oraz woda słodka znajdująca się w rzekach i jeziorach. Chętne dziecko odlewa z tej butelki wodę do szklanki, napełniając ją do połowy. Prowadząca mówi dzieciom, iż to jest woda słodka znajdująca się w rzekach i jeziorach. Dzieci porównują pojemność wody w butelce i w szklance i wyciągają wnioski.
Potem odlewają połowę wody z pierwszej szklanki do drugiej szklanki i dolewają do niej olej. Prowadząca mówi dzieciom ,że w drugiej szklance jest teraz woda, którą człowiek wykorzystał dla swoich potrzeb: do prania, mycia rąk, kąpieli, mycia samochodu itp. Pokazujemy dzieciom jak mało zostało czystej wody pitnej.
Potem odlewamy część wody z pierwszej szklanki do trzeciej i mówimy, że tą wodę wykorzystaliśmy do podlewania roślin, kiedy jest sucho i nie pada deszcz.
Pytania:
- Co trzeba zrobić, by wody pitnej było więcej?
- Jak można oszczędzać wodę?
b) Doświadczenie 2 „Jak oczyścić wodę?”
Prowadząca zachęca dzieci do stworzenia własnych filtrów wodnych.
Dzieci zostają podzielone na 5 grup (tak jak siedzą przy stolikach). Każda grupa otrzymuje karton, a w nim zestaw potrzebny do wykonania filtru.
Prowadząca instruuje dzieci wydając kolejno polecenia:
- Umieść górną część butelki w dolnej.
- Na spód ułóż płatki kosmetyczne.
- Na płatki połóż złożony ręcznik papierowy.
- Wsyp piasek.
- Wsyp drobne kamienie.
- Wsyp duże kamienie.
- W butelkach znajduje się woda- wsypcie do niej zawartość pojemników i zamieszajcie.
- Brudną wodę wlejcie do filtra, ale nie w całości.
- Filtracja wody.
I stolik- filtruje wodę z fusami od kawy,
II stolik filtruje wodę z igłami i liśćmi,
III stolik filtruje wodę zmieszaną z farbą,
IV stolik filtruje wodę zmieszaną z kamieniami i piaskiem,
V stolik filtruje wodę zmieszaną z kawałkami plasteliny i kredek.
- Porównanie wody zabrudzonej i przefiltrowanej. Wyciąganie wniosków.
Dzieci przyglądają się również efektom pracy innych zespołów.
Prowadząca przypomina dzieciom film o oczyszczalni ścieków, o tym jak kropelka wody przechodziła poszczególne etapy, aby stać się czysta. W podobny sposób zachowuje się wodą w naszym doświadczeniu. Prowadząca zadaje dzieciom pytania:
- Jakie zanieczyszczenia zatrzymały się na pierwszym etapie (dużei małe kamienie)?
- Czy woda, która została przefiltrowana nadaje się do picia? Jeśli nie, to do czego możemy ją wykorzystać? (każdy stolik się wypowiada).
Prowadząca prosi dzieci, aby filtry odstawione zostały na wózek, a opakowania po serkach schowane do kartonu, ponieważ przydadzą się na kolejnych zajęciach.
- „Czy segregacja jest niezbędna?”- zabawa dydaktyczna.
- Prowadząca zadaje dzieciom pytanie: W jakim celu segregujemy śmieci? Co to jest recykling?
Dzieci siadają do stolików. Każdy otrzymuje kartę pracy – zadanie polega na dopasowaniu odpowiedniego podpisu do koloru pojemnika (praca w poziomach- najpierw dzieci próbują wykonać zadanie samodzielnie, jeśli mają problemy wspólnie odczytują poszczególne nazwy i dopasowują do odpowiednich pojemników):
Niebieski- papier,
Żółty- plastik,
Zielony- szkło,
Brązowy- Bio.
- „Segreguję- świecę przykładem”- zabawa ruchowo- naśladowcza połączona zćwiczeniem klasyfikacyjnym.
Dzieci spacerują po sali przy dźwiękach muzyki. Na przerwie w muzyce naśladują sposób zbierania śmieci. Po kilku próbach, prowadząca rozsypuje przedmioty, które należy poddać segregacji (butelki plastikowe, szklane słoiki, korki itp.). Prosi, aby każdy wybrał jeden i zdecydował do jakiego pojemnika należy go wrzucić. Po skończeniu wszyscy sprawdzają, czy odpady zostały dobrze posegregowane. Kilka z nich nie pasuje jednak do żadnego pojemnika - są to elektrośmieci- dzieci wyjaśniają, ze wrzuca się je do specjalnych zielonych pojemników (baterie do specjalnych punktów- np. do przedszkola) lub dzwoni po specjalny samochód oraz leki- które odnosimy do apteki. Dlaczego nie można wyrzucić ich do odpadów zmieszanych?
- „Oszczędzamy energię”- rozmowa na podstawie ilustracji.
Dzieci gromadzą się przed ekranem z prezentacja multimedialną. Odczytują napis „Energia” i próbują odpowiedzieć jak możemy oszczędzać energię. Rozmawiają na temat odnawialnych źródeł energii.
III Część końcowa
- Podsumowanie zajęć.
Na zakończenie dzieci próbują wyjaśnić zdanie „Co to znaczy być eko? Kto może być ekologiem?”
W ostatnim slajdzie prezentacji pojawia się postać Rocky z bajki Psi Patrol, który nosi symbol recyklingu- dzieci raz jeszcze wypowiadają się na temat tego, co to jest recykling i w nagrodę za aktywny udział w zajęciach oglądają film stworzony ze zdjęć, które dzieci w kwietniu wysłały do nauczycielki (zdjęcia przedstawiają zabawki stworzone przez nich w domu w procesie recyklingu). Jako podkład do filmu jest znana dzieciom piosenka „Ziemia- wyspa zielona”- uświadomienie, ze o planetę nie dbamy tylko przy okazji Dnia Ziemi, nie tylko w przedszkolu, ale cały rok, gdziekolwiek jesteśmy.
Zobacz wszystkie wpisy
od Elwira Modzelewska
Wyślij wiadomość
do Elwira Modzelewska
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl