![](http://blizejprzedszkola.pl/images/spolecznosc/bg-spolecznosc-xs.jpg)
Społeczność
Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.
Realizacja programu własnego.
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/profil/pusty.png&w=60&h=60&zc=1&q=90&f=webp)
Wpis został sprawdzony przez moderatora
Realizacja programu własnego: Literatura dziecięca oraz muzyka klasyczna jako inspiracja działań twórczych z wykorzystaniem elementów Edukacji przez ruch (EPR) w grupie 5 – latków w Miejskim Przedszkolu nr 26 im. M. Mroza:
Dziecko najlepiej uczy się poprzez działanie i ruch, a nic tak naturalnie nie inspiruje do ruchu jak muzyka. Przewrotnie to również muzyka pozwala nam wyciszyć emocje i skupić uwagę. W ramach realizacji autorskiego programu, muzyka klasyczna towarzyszy Króliczkom podczas zajęć tanecznych i ruchowych, staje się inspiracją do działań plastycznych/ twórczych, tłem ćwiczeń manipulacyjnych i zabaw dydaktycznych. Co tydzień tematem przewodnim jest jeden utwór instrumentalny. Dzieci poznają też wybrane pojęcia związane z muzyką: określenia dynamiki (forte/piano) poznają elementy muzyki: tempo, dynamika, rytm, zapoznają się z zapisem nutowym w obrębie jednej gamy, poznają wartości rytmiczne, grupy i nazwy instrumentów, poznają tańce (Polonez, Walc, Oberek, Trojak) etc.
Pamiętamy o zasadach i etapach pracy z utworem:
- słuchanie muzyki - nauczymy dzieci słuchać muzyki w ciszy, jest to zawsze pierwszy etap naszej pracy z utworem.
- rozmawiamy z dzieckiem o utworze, pytamy o jego nastrój smutny/wesoły/groźny określmy tempo: wolny/szybki oraz dynamikę: cichy /głośny. Zachęcamy do opowiadania o swoich wyobrażeniach, sami dzielimy się własnymi.
Po tych etapach zaczyna się ciąg dalszy naszej przygody. Muzyka inspiruje nas do:
- ruchu (tańca, improwizacji, gimnastyki, manipulowania przedmiotami w rytm i puls muzyki itp.)
- śpiewu
- gry na instrumentach lub tym co mamy pod ręką
- działalności plastycznej
W ubiegłych tygodniach wsłuchaliśmy się w Sonatinę c-dur Op.20 nr 1 F.Kuhlaua, Poloneza As-dur Op.53 F.Chopina oraz Walc Amelii, Y.Tiersena
Słuchaliśmy w ciszy, rozmawialiśmy o utworach, poznaliśmy pojęcia: kompozytor, utwór, forte, piano, tempo; przyjrzeliśmy się bliżej fortepianowi, poznaliśmy trzy pierwsze dźwięki gamy c-dur, podstawowe kroki poloneza i walca, odzwierciedlaliśmy nastrój muzyki ruchem, tworzyliśmy do niej łącząc aktywność plastyczną z rytmicznym ruchem całego ciała. Rysowaliśmy swoje wyobrażenia, Graliśmy na Bum Bum Rurkach wykorzystując zapis Korbo Edu Code Music. Nutki były również pomocne w utrwalaniu umiejętności przeliczania i porównywania: mniej/więcej/tyle samo. Poznaliśmy zapis symbolami =,<,>.
A to wszystko tylko część tego, czym zajmowaliśmy się w ostatnich dniach.
Zobacz wszystkie wpisy
od Joanna Janiak
Wyślij wiadomość
do Joanna Janiak
Scenariusze zajęć
Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.
![](https://blizejprzedszkola.pl//upload/miniaturka/phpThumb.php?src=../../images/strona/abonament/abonament.png&zc=0&q=80&f=webp)
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl