Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Realizacja programu własnego.


Wpis dodał(a) Joanna Janiak
tydzień temu, wyświetleń 58


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Realizacja programu własnego:  Literatura dziecięca oraz muzyka klasyczna jako inspiracja działań twórczych z wykorzystaniem elementów Edukacji przez ruch (EPR) w grupie 5 – latków w Miejskim Przedszkolu nr 26 im. M. Mroza:

 

Dziecko najlepiej uczy się poprzez działanie i ruch, a nic tak naturalnie nie inspiruje do ruchu jak muzyka. Przewrotnie to również muzyka pozwala nam wyciszyć emocje i skupić uwagę. W ramach realizacji autorskiego programu, muzyka klasyczna towarzyszy Króliczkom podczas zajęć tanecznych i ruchowych, staje się inspiracją do działań plastycznych/ twórczych, tłem ćwiczeń manipulacyjnych i zabaw dydaktycznych. Co tydzień tematem przewodnim jest jeden utwór instrumentalny. Dzieci poznają też wybrane pojęcia związane z muzyką: określenia dynamiki (forte/piano) poznają elementy muzyki: tempo, dynamika, rytm, zapoznają się z zapisem nutowym w obrębie jednej gamy, poznają wartości rytmiczne, grupy i nazwy instrumentów, poznają tańce (Polonez, Walc, Oberek, Trojak) etc.

Pamiętamy o zasadach i etapach pracy z utworem:

  • słuchanie muzyki - nauczymy dzieci słuchać muzyki w ciszy, jest to zawsze pierwszy etap naszej pracy z utworem.
  • rozmawiamy z dzieckiem o utworze, pytamy o jego nastrój smutny/wesoły/groźny określmy tempo: wolny/szybki oraz dynamikę: cichy /głośny. Zachęcamy do opowiadania o swoich wyobrażeniach, sami dzielimy się własnymi.

Po tych etapach zaczyna się ciąg dalszy naszej przygody. Muzyka inspiruje nas do:

  • ruchu (tańca, improwizacji, gimnastyki, manipulowania przedmiotami w rytm i puls muzyki itp.)
  • śpiewu
  • gry na instrumentach lub tym co mamy pod ręką
  • działalności plastycznej

W ubiegłych tygodniach wsłuchaliśmy się w Sonatinę c-dur Op.20 nr 1 F.Kuhlaua, Poloneza As-dur Op.53 F.Chopina oraz Walc Amelii, Y.Tiersena

Słuchaliśmy w ciszy, rozmawialiśmy o utworach, poznaliśmy pojęcia: kompozytor, utwór, forte, piano, tempo; przyjrzeliśmy się bliżej fortepianowi, poznaliśmy trzy pierwsze dźwięki gamy c-dur, podstawowe kroki poloneza i walca, odzwierciedlaliśmy nastrój muzyki ruchem, tworzyliśmy do niej łącząc aktywność plastyczną z rytmicznym ruchem całego ciała.  Rysowaliśmy swoje wyobrażenia, Graliśmy na Bum Bum Rurkach wykorzystując zapis Korbo Edu Code Music. Nutki były również pomocne w utrwalaniu umiejętności przeliczania i porównywania: mniej/więcej/tyle samo. Poznaliśmy zapis symbolami =,<,>.

A to wszystko tylko część tego, czym zajmowaliśmy się w ostatnich dniach.

 

 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Joanna Janiak