Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

RODZIC NAUCZYCIELEM DZIECKA PRZEDSZKOLNEGO


Wpis dodał(a) Anna Kluska
ponad 4 lat temu, wyświetleń 403


Wpis został sprawdzony przez moderatora

Już ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. która mówiła o "realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą" regulowała w Polsce edukację domową. I chociaż temat uczenia dzieci przez rodziców nie jest nowy, niewątpliwie w czasie pandemii nabiera on nowego wymiaru i budzi wiele emocji, nie zawsze pozytywnych.

Przygoda taka, nie  musi  być  wcale  trudna, a wręcz przeciwnie - właściwie organizowana może przynieść obopólną korzyść i nieść z sobą radosne chwile. Nie wymaga też specjalnego przygotowania od rodzica.

Natomiast bardzo ważne jest nastawienie rodzica do uczenia.  Otwartość, zaangażowanie, współpraca, cierpliwość, kreatywność, elastyczność, to warunki niezbędne do osiągnięcia sukcesu. Potrzebne będą też odpowiednie pomoce i materiały oraz dostęp do multimediów. Brak przygotowania pedagogicznego, nie stanowi tu żadnego problemu, bo posiłkujemy się wtedy propozycjami nauczycieli.

PRZY DOBORZE ODPOWIEDNICH TREŚCI I ZADAŃ DO MOŻLIWOŚCI  DZIECKA NAJLEPIEJ  KIEROWAĆ  SIĘ  RODZICIELSKĄ  INTUICJĄ .

TO RODZIC WIE NAJLEPIEJ, CO DZIECKO LUBI ROBIĆ NAJBARDZIEJ I POGŁĘBIAĆ JEGO ZAINTERESOWANIA ORAZ Z CZYM MA TRUDNOŚCI I PROPONOWAĆ ZADANIA ROZWIJAJĄCE I DOSKONALĄCE W ZAKRESIE ISTNIEJĄCYCH BRAKÓW.

Już sam fakt spędzania z dzieckiem czasu, poświęcenia mu uwagi i wspólne działania, są niezwykle wartościowe z uwagi na relacje, które tworzą się pomiędzy. W wieku przedszkolnym rodzic jest najważniejszą osobą w życiu dziecka.

Do rozwoju umysłowego świetną bazą wyjściową może być obejrzany film animowany, bajka ilustrowana, wiersz z ilustracją, niektóre piosenki dla dzieci oraz materiały do ćwiczeń typu karty pracy, do pobrania na stronach niektórych wydawnictw. Uczymy dziecko mówić, opowiadać, zadawać pytania, rozwiązywać zagadki, układać nowe zakończenia akcji, odróżniać fikcję od prawdy, poznawać wartości, uczyć historii, przyrody itp. W zabawach matematycznych wykorzystamy dodatkowo zasoby znajdujące się w każdym domu, jak choćby garnki, miski, spinacze, sznurki, gazety, pojemniki szklane, rolki po papierze toaletowym i wiele innych. Użyjemy je do mierzenia, liczenia, przelewania, porównywania, segregowania, tworzenia zbiorów i innych działań matematycznych.

W zabawach plastycznych i graficznych możemy skorzystać ze stron internetowych, na których zamieszczane są filmiki i zdjęcia przykładowych prac plastycznych.

Podczas wyboru bajki lub filmu, zwracamy uwagę na poruszaną tematykę, sposób i jakość przekazywanych treści oraz czas trwania (od 2 do 8 min). Po obejrzeniu filmu rozmawiajmy o tym, co obejrzeliśmy, zadajmy krótkie, konkretne pytania,  zaproponujmy pracę plastyczną lub ćwiczenie graficzne czy matematyczne, skorzystajmy z karty pracy.

Pamiętajmy też o zaspokojeniu naturalnej potrzeby ruchu dziecka. Zabawa ruchowa, taniec, ćwiczenia, mają wpływ nie tylko na rozwój ruchowy i koordynację ale również wpływają na rozwój umysłowy.

 Jeżeli jest to tylko możliwe korzystajmy z pobytu na powietrzu, żeby umożliwić dziecku większą swobodę ruchu, dotlenić organizm i zapewnić kontakt z przyrodą.

 

Czas, jaki przeznaczamy na naukę w domu może być bardzo różny i zależny od aktywności  i zainteresowania dziecka. (zazwyczaj ok. 15 min. Im dziecko młodsze, tym krócej będzie koncentrować uwagę)

  • Lepiej jest pozostawić niedosyt, niż zmęczyć je i znudzić.
  • Najlepiej, jeżeli prowadzimy  edukację  w  sposób  systematyczny,  wprowadzając  tym  samym  harmonię i przewidywalność.
  • Jeżeli pracujemy z dzieckiem nad opanowaniem jakiejś umiejętności lub wiedzy, stosujmy zasadę „małych kroków i wielu powtórzeń”. Chwalmy i doceniajmy nawet najmniejszy postęp. Jeżeli   widzimy   zmęczenie   dziecka,   można   zrobić   przerwę i potem powrócić .
  • Stawiajmy zadania możliwe do zrealizowania, ucząc doprowadzania pracy  do  końca.  Utrwalajmy  umiejętności  i  wiedzę  już  opanowaną w sposób spontaniczny np. podczas spaceru, oglądania książek, albumów, wykonywania prac domowych, jazdy samochodem itp.

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska



Wyślij wiadomość
do Anna Kluska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Kluska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Kupuj, zbieraj punkty, wymieniaj na nagrody! Sprawdź program Skarbonka