Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Mali Mistrzowie Kuchni" - warsztaty kulinarne


Wpis dodał(a) Ewa Brankiewicz
ponad 4 lat temu, wyświetleń 15718


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 „Mali mistrzowie kuchni”  - warsztaty kulinarne w Przedszkolu nr 57 w Lublinie

 

Zajęcia kulinarne dla dzieci są świetną formą wypoczynku i relaksu oraz doskonałym czasem na poznawanie świata, nieznanych dotąd kultur oraz uczenia się pracy w zespole. Warto od najmłodszych lat uczyć dzieci zdrowego odżywiania i czerpania przyjemności z jedzenia zdrowych, estetycznie podanych, a przede wszystkim własnoręcznie wykonanych posiłków. Dzięki zajęciom kulinarnym mogą poznawać różne tajemnice kuchni, przygotowywać samodzielnie smakowite potrawy, dotykać, wąchać i smakować, bawić się kolorem i kształtem, rozbudzać swoją wyobraźnię i fantazję. Poznawać tradycyjną, polską kuchnię, a także egzotyczną kuchnię z różnych zakątków świata. Uczyć się kulturalnego zachowania przy stole. Mamy nadzieję, że przygotowywanie posiłków będzie dla nich wspaniałą i „pyszną” zabawą.

W zajęciach organizowanych w naszym przedszkolu brały udział dzieci 5,6-letnie

Potrawy były wykonywane z produktów przyniesionych przez dzieci.

Cele główne programu kulinarnego to:

  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności kulinarnych;
  • kształtowanie umiejętności przyrządzania posiłków z zachowaniem higieny;
  • poznawanie tradycyjnych potraw, pochodzących z kuchni różnych narodów.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpiecznego zachowania się w kuchni,
  • zapoznanie z naczyniami i przyborami kuchennymi
  • wdrażanie podstaw racjonalnego, zdrowego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych poprzez prezentację krótkich opowiadań, filmów, ilustracji wprowadzających do historii i pochodzenia przyrządzonych potraw
  • zapoznanie z tradycją kulinarną różnych narodów
  • zapoznanie ze sposobem przyrządzania wybranych potraw
  • kształtowanie umiejętności współdziałania i integracji z grupą podczas wspólnych zajęć
  • szanowanie wytworów swojej pracy i pracy innych
  • zapoznanie się i stosowanie regulaminu warsztatów kulinarnych
  • nabywanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, książek kucharskich

Cele były realizowane wokół następujących aspektów:

•          Polska, tradycyjna kuchnia

•          Belgijskie smakołyki

•          Słoneczna Italia i jej smakowite potrawy

•          Greckie wyśmienitości

•          Smaki Ameryki

Do najczęściej stosowanych metod realizacji celów naszego programu należą:

  • metoda samodzielnych doświadczeń (stwarzanie warunków do samodzielnej pracy ułatwianie nawiązywania kontaktów z otoczeniem społecznym, przyrodą i sztuką z własnej inicjatywy
  • metoda kierowania aktywnością (inspirowanie spontanicznej działalności przez zachętę, sugestię, radę, czy podsunięcie pomysłu)
  • metoda zadań (inspirowanie do odkrywania nowych zjawisk, przyswajania i stosowania określonych umiejętności)
  • metoda ćwiczeń (powtarzanie czynności w celu ich rozwoju, utrwalanie wiadomości lub postaw, ćwiczenie mięśni)
  • metody oparte na obserwacji: obserwacja i pokaz przedmiotów, zjawisk, czynności; przykład osobisty n-la
  • metody oparte na słowie: utwory literackie; rozmowy; zagadki; objaśnienia; instrukcje; teksty wierszy, piosenek

Formy pracy:

  • praca z grupą
  • praca w małych zespołach
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne: naczynia i przybory zakupione przez Dyrektora na potrzeby warsztatów kulinarnych, urządzenia kuchenne znajdujące się w kuchni przedszkolnej oraz przyniesione przez nauczycielki prowadzące warsztaty, produkty spożywcze, stanowiące składniki poszczególnych potraw, przepisy i wskazówki znajdujące się w książkach kucharskich, opowiadaniach, wierszach.

Tematyka przykładowych zajęć:

1.         Zdrowo jemy – zdrowo żyjemy – sporządzenie całodziennego jadłospisu.

2.         Spotkanie w kawiarni-estetyka podawania, serwowania i spożywania posiłków.

3.         Owocowe szaszłyki.

4.         Pizza zdrowa, kolorowa.

5.         Kanapki na każdą okazję.

6.         Makaronowa sałatka z szynką i serem.

7.         Naturalne, pyszne, zdrowe - soki owocowe.

8.         Biszkoptowy torcik.

9.         Deser jagodowo - mleczny.

10        Szarlotka na kruchym cieście.

11        Wiejski chleb z masłem własnej produkcji.

12        Belgijskie czekoladki.

13        Pieczone frytki z sosem pomidorowym.

14        Grillowane gziki.

15        Banany w miodzie.

16        Warzywny hamburger Kowboja.

Głównym założeniem programu „Mali mistrzowie kuchni” było rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką gotowania. Pragnęłyśmy, aby w wesołej, swobodnej atmosferze realizowane były zagadnienia dotyczące racjonalnego i zdrowego żywienia a także poznawania tradycyjnych potraw z kuchni różnych narodów.

Dzieci poprzez zabawę mogły zdobywać umiejętności przydatne w codziennym życiu. Uczestnictwo w warsztatach kulinarnych pomogło im wzmocnić wiarę we własne siły oraz nauczyć się samodzielności.

Miały okazję zgodnie współdziałać z innymi, angażować się w miarę swoich możliwości, wspólnie pracować i osiągać sukcesy kulinarne, rozwijać umiejętności manualne podczas wykonywania prostych czynności motorycznych. Nauczyć się umiejętnego korzystania z przepisów kulinarnych, ozdabiania potraw, układania serwetek, dekorowania stołu.

Nie ulega wątpliwości, że zainteresowania kulinarne mają duże znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Wspólne gotowanie to zawsze wspaniała podróż w różne strony świata, to egzotyczne dania, które uwielbiamy przygotowywać i wspólnie degustować. To czas, pełen przygód i radości. Czas, który nigdy nie jest zmarnowany. Czas „pysznej” zabawy.

Aby przekonać się czy zrealizowany program „Mali mistrzowie kuchni” przyniósł rezultaty i pożądany wpływ na dzieci przeprowadziłyśmy ewaluację, która pozwoliła sprawdzić:

•          stopień realizacji założonych celów

•          skuteczność form i metod aktywności

•          postawę wobec sytuacji zadaniowych

Dzieci po każdych zajęciach dokonywały samooceny, opowiadały o swojej pracy, degustowały potrawy, wypowiadały się na temat ich smaku, zapachu i wyglądu. Na koniec roku każde dziecko dostało Książkę kucharską z przepisami z warsztatów kulinarnych.

Ewaluacji dokonałyśmy na podstawie rozmów i obserwacji dzieci. Zdobyte informacje zebrałyśmy w opracowanym arkuszu badań dziecka.

Wyniki badań wskazują, że cele z programu zostały osiągnięte, ponieważ znacznie wzrósł poziom wiedzy, zainteresowań i umiejętności dzieci z zakresu gotowania. Zastosowane metody i formy przyniosły oczekiwane efekty.

Ponadto została przeprowadzona ankieta dla rodziców.

Po przeprowadzeniu ankiety okazało się, że aż 90% rodziców uważa, że warsztaty kulinarne rozwinęły u dzieci zainteresowanie gotowaniem. 60 % ankietowanych uważa, że warsztaty kulinarne poszerzyły wiedzę dzieci na temat tradycji kulinarnych Polski i innych narodów, a 100% rodziców deklaruje uczestnictwo dzieci w warsztatach kulinarnych w przyszłym roku szkolnym. Z uzyskanych od nich informacji wynika także, że często wspólnie z dziećmi wykorzystują przepisy zawarte w Książce kucharskiej powstałej na warsztatach kulinarnych. Rodzice zauważyli, że dzieci dużo chętniej oglądają kulinarne programy telewizyjne.

Program innowacji pedagogicznej „Mali Mistrzowie kuchni” został zrealizowany i okazał się sukcesem pedagogiczno – wychowawczym, który będzie kontynuowany w następnych latach.

Drogie nauczycielki serdecznie zachęcamy do prowadzenia takich warsztatów kulinarnych w przedszkolach. Warto uczyć dzieci przygotowania posiłków i różnych prac kuchennych ponieważ upowszechniają one dobre wzorce - promują zdrową żywność, uczą czystości, właściwego obchodzenia się ze sprzętem kuchennym i efektywnej organizacji czasu.

My także starałyśmy się zmienić nastawienie do gotowania z dziećmi i przez dzieci. Ukazać korzyści płynące ze wspólnie przygotowywanych posiłków. Uświadomić, że gotowanie to znakomita okazja, by spędzić z dzieckiem więcej czasu i wspaniale się bawić. A przy okazji rozwinąć u dziecka wiele nowych sprawności – nie tylko manualnych.

Ewa Brankiewicz i Małgorzata Rachubik

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Ewa Brankiewicz



Wyślij wiadomość
do Ewa Brankiewicz

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Ewa Brankiewicz

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!