Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

"Mali Mistrzowie Kuchni" - warsztaty kulinarne


Wpis dodał(a) Ewa Brankiewicz
ponad 5 lat temu, wyświetleń 25768


Wpis został sprawdzony przez moderatora

 „Mali mistrzowie kuchni”  - warsztaty kulinarne w Przedszkolu nr 57 w Lublinie

 

Zajęcia kulinarne dla dzieci są świetną formą wypoczynku i relaksu oraz doskonałym czasem na poznawanie świata, nieznanych dotąd kultur oraz uczenia się pracy w zespole. Warto od najmłodszych lat uczyć dzieci zdrowego odżywiania i czerpania przyjemności z jedzenia zdrowych, estetycznie podanych, a przede wszystkim własnoręcznie wykonanych posiłków. Dzięki zajęciom kulinarnym mogą poznawać różne tajemnice kuchni, przygotowywać samodzielnie smakowite potrawy, dotykać, wąchać i smakować, bawić się kolorem i kształtem, rozbudzać swoją wyobraźnię i fantazję. Poznawać tradycyjną, polską kuchnię, a także egzotyczną kuchnię z różnych zakątków świata. Uczyć się kulturalnego zachowania przy stole. Mamy nadzieję, że przygotowywanie posiłków będzie dla nich wspaniałą i „pyszną” zabawą.

W zajęciach organizowanych w naszym przedszkolu brały udział dzieci 5,6-letnie

Potrawy były wykonywane z produktów przyniesionych przez dzieci.

Cele główne programu kulinarnego to:

  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności kulinarnych;
  • kształtowanie umiejętności przyrządzania posiłków z zachowaniem higieny;
  • poznawanie tradycyjnych potraw, pochodzących z kuchni różnych narodów.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpiecznego zachowania się w kuchni,
  • zapoznanie z naczyniami i przyborami kuchennymi
  • wdrażanie podstaw racjonalnego, zdrowego odżywiania i higieny przyrządzania posiłków
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych poprzez prezentację krótkich opowiadań, filmów, ilustracji wprowadzających do historii i pochodzenia przyrządzonych potraw
  • zapoznanie z tradycją kulinarną różnych narodów
  • zapoznanie ze sposobem przyrządzania wybranych potraw
  • kształtowanie umiejętności współdziałania i integracji z grupą podczas wspólnych zajęć
  • szanowanie wytworów swojej pracy i pracy innych
  • zapoznanie się i stosowanie regulaminu warsztatów kulinarnych
  • nabywanie umiejętności korzystania z przepisów kulinarnych, książek kucharskich

Cele były realizowane wokół następujących aspektów:

•          Polska, tradycyjna kuchnia

•          Belgijskie smakołyki

•          Słoneczna Italia i jej smakowite potrawy

•          Greckie wyśmienitości

•          Smaki Ameryki

Do najczęściej stosowanych metod realizacji celów naszego programu należą:

  • metoda samodzielnych doświadczeń (stwarzanie warunków do samodzielnej pracy ułatwianie nawiązywania kontaktów z otoczeniem społecznym, przyrodą i sztuką z własnej inicjatywy
  • metoda kierowania aktywnością (inspirowanie spontanicznej działalności przez zachętę, sugestię, radę, czy podsunięcie pomysłu)
  • metoda zadań (inspirowanie do odkrywania nowych zjawisk, przyswajania i stosowania określonych umiejętności)
  • metoda ćwiczeń (powtarzanie czynności w celu ich rozwoju, utrwalanie wiadomości lub postaw, ćwiczenie mięśni)
  • metody oparte na obserwacji: obserwacja i pokaz przedmiotów, zjawisk, czynności; przykład osobisty n-la
  • metody oparte na słowie: utwory literackie; rozmowy; zagadki; objaśnienia; instrukcje; teksty wierszy, piosenek

Formy pracy:

  • praca z grupą
  • praca w małych zespołach
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne: naczynia i przybory zakupione przez Dyrektora na potrzeby warsztatów kulinarnych, urządzenia kuchenne znajdujące się w kuchni przedszkolnej oraz przyniesione przez nauczycielki prowadzące warsztaty, produkty spożywcze, stanowiące składniki poszczególnych potraw, przepisy i wskazówki znajdujące się w książkach kucharskich, opowiadaniach, wierszach.

Tematyka przykładowych zajęć:

1.         Zdrowo jemy – zdrowo żyjemy – sporządzenie całodziennego jadłospisu.

2.         Spotkanie w kawiarni-estetyka podawania, serwowania i spożywania posiłków.

3.         Owocowe szaszłyki.

4.         Pizza zdrowa, kolorowa.

5.         Kanapki na każdą okazję.

6.         Makaronowa sałatka z szynką i serem.

7.         Naturalne, pyszne, zdrowe - soki owocowe.

8.         Biszkoptowy torcik.

9.         Deser jagodowo - mleczny.

10        Szarlotka na kruchym cieście.

11        Wiejski chleb z masłem własnej produkcji.

12        Belgijskie czekoladki.

13        Pieczone frytki z sosem pomidorowym.

14        Grillowane gziki.

15        Banany w miodzie.

16        Warzywny hamburger Kowboja.

Głównym założeniem programu „Mali mistrzowie kuchni” było rozwijanie zainteresowań dzieci sztuką gotowania. Pragnęłyśmy, aby w wesołej, swobodnej atmosferze realizowane były zagadnienia dotyczące racjonalnego i zdrowego żywienia a także poznawania tradycyjnych potraw z kuchni różnych narodów.

Dzieci poprzez zabawę mogły zdobywać umiejętności przydatne w codziennym życiu. Uczestnictwo w warsztatach kulinarnych pomogło im wzmocnić wiarę we własne siły oraz nauczyć się samodzielności.

Miały okazję zgodnie współdziałać z innymi, angażować się w miarę swoich możliwości, wspólnie pracować i osiągać sukcesy kulinarne, rozwijać umiejętności manualne podczas wykonywania prostych czynności motorycznych. Nauczyć się umiejętnego korzystania z przepisów kulinarnych, ozdabiania potraw, układania serwetek, dekorowania stołu.

Nie ulega wątpliwości, że zainteresowania kulinarne mają duże znaczenie dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Wspólne gotowanie to zawsze wspaniała podróż w różne strony świata, to egzotyczne dania, które uwielbiamy przygotowywać i wspólnie degustować. To czas, pełen przygód i radości. Czas, który nigdy nie jest zmarnowany. Czas „pysznej” zabawy.

Aby przekonać się czy zrealizowany program „Mali mistrzowie kuchni” przyniósł rezultaty i pożądany wpływ na dzieci przeprowadziłyśmy ewaluację, która pozwoliła sprawdzić:

•          stopień realizacji założonych celów

•          skuteczność form i metod aktywności

•          postawę wobec sytuacji zadaniowych

Dzieci po każdych zajęciach dokonywały samooceny, opowiadały o swojej pracy, degustowały potrawy, wypowiadały się na temat ich smaku, zapachu i wyglądu. Na koniec roku każde dziecko dostało Książkę kucharską z przepisami z warsztatów kulinarnych.

Ewaluacji dokonałyśmy na podstawie rozmów i obserwacji dzieci. Zdobyte informacje zebrałyśmy w opracowanym arkuszu badań dziecka.

Wyniki badań wskazują, że cele z programu zostały osiągnięte, ponieważ znacznie wzrósł poziom wiedzy, zainteresowań i umiejętności dzieci z zakresu gotowania. Zastosowane metody i formy przyniosły oczekiwane efekty.

Ponadto została przeprowadzona ankieta dla rodziców.

Po przeprowadzeniu ankiety okazało się, że aż 90% rodziców uważa, że warsztaty kulinarne rozwinęły u dzieci zainteresowanie gotowaniem. 60 % ankietowanych uważa, że warsztaty kulinarne poszerzyły wiedzę dzieci na temat tradycji kulinarnych Polski i innych narodów, a 100% rodziców deklaruje uczestnictwo dzieci w warsztatach kulinarnych w przyszłym roku szkolnym. Z uzyskanych od nich informacji wynika także, że często wspólnie z dziećmi wykorzystują przepisy zawarte w Książce kucharskiej powstałej na warsztatach kulinarnych. Rodzice zauważyli, że dzieci dużo chętniej oglądają kulinarne programy telewizyjne.

Program innowacji pedagogicznej „Mali Mistrzowie kuchni” został zrealizowany i okazał się sukcesem pedagogiczno – wychowawczym, który będzie kontynuowany w następnych latach.

Drogie nauczycielki serdecznie zachęcamy do prowadzenia takich warsztatów kulinarnych w przedszkolach. Warto uczyć dzieci przygotowania posiłków i różnych prac kuchennych ponieważ upowszechniają one dobre wzorce - promują zdrową żywność, uczą czystości, właściwego obchodzenia się ze sprzętem kuchennym i efektywnej organizacji czasu.

My także starałyśmy się zmienić nastawienie do gotowania z dziećmi i przez dzieci. Ukazać korzyści płynące ze wspólnie przygotowywanych posiłków. Uświadomić, że gotowanie to znakomita okazja, by spędzić z dzieckiem więcej czasu i wspaniale się bawić. A przy okazji rozwinąć u dziecka wiele nowych sprawności – nie tylko manualnych.

Ewa Brankiewicz i Małgorzata Rachubik

 

 


Zobacz wszystkie wpisy
od Ewa Brankiewicz



Wyślij wiadomość
do Ewa Brankiewicz

Nagrody dla dzieci nowość

Szukasz drobnych prezentów, które mogłyby być nagrodami dla dzieci w przedszkolnym konkursie? Zajrzyj do naszego sklepu – w zestawach kupujesz, niższą cenę zyskujesz!

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 

Komentarze

Wyślij wiadomość do Ewa Brankiewicz