Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Społeczność

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Kampania Mycia Rąk u PROMYCZKÓW


Wpis dodał(a) Anna Kluska
ponad 5 lat temu, wyświetleń 2472


Wpis został sprawdzony przez moderatora

W roku szkolnym 2018/19 Grupa PROMYCZKI z Samorządowego Przedszkola nr 2 w Szubinie włączyła się w realizację Programu Edukacyjnego Mistrzostwa Świata w Myciu Rąk. Spotkało się to z aprobatą i dużym zaangażowaniem ze strony rodziców.

Dzieci brały czynny udział w cyklu zajęć przygotowanych w oparciu o założenia i materiały udostępnione przez organizatora, ale zaproponowane scenariusze były modyfikowane i wzbogacane w celu optymalnego dostosowania ich do możliwości rozwojowych, potrzeb i poziomu aktywności przedszkolaków .

"Witaj, mydlana przygodo!" - pod tym hasłem przedszkolaki rozpoczęły rozpoczęły realizację programu. Wysłuchały opowiadania o Mydle i brudnym Kajtku. Kajtek zaprosił dzieci do wędrówki, do której wszyscy musieli się przygotować. Celem była kraina czystości. Zadaniem dzieci było wybranie z czarodziejskiego woreczka potrzebnych do wędrówki przedmiotów. Oczywiście były to mydełka, ręczniki i szczotki.

Przedszkolaki zapamiętały, co należy ze sobą zabrać, by zadbać o swoją czystość. Ruchem, gestem i mimiką podczas zabaw ruchowych przy muzyce pokazywały, jak myją ręce i ciało. Dzieci robiły to bez większych trudności, potrafiły określić i nazwać co czują, gdy się myją.

Duże zaciekawienie wzbudziła prezentacja o higienie. Zwłaszcza jej część o zarazkach budziła żywe emocje. Włączona lampa tablicy multimedialnej pokazała dzieciom, co fruwa w powietrzu. "Zarazki nam się pokazały!" Zaskoczenia, radości, zachwytom końca nie było!

Poszczególne etapy prezentacji pomogły dzieciom usystematyzować i wzbogacić dotychczasową wiedzę i udoskonalić umiejętności. W praktyce zaraz sprawdziliśmy ją w przedszkolnych umywalkach. Dzieci były trochę zaskoczone potrzebą dokładnego mycia rąk, zwłaszcza w "zakamarkach". Po pokazaniu dzieciom i przećwiczeniu instrukcji mycia rąk umieściliśmy ją  w widocznym miejscu w łazience dziecięcej. Odtąd myją rączki zdecydowanie dłużej i dokładniej. Po myciu rąk dzieci oglądały czystość rąk i paznokci za pomocą lup. Trafnie wyrażały swoje opinie o konieczności dbania również o higienę paznokci.

Tam, gdzie woda i mydło! - Woda i mydło ? - to dla przedszkolaków oczywistość! po prostu są! Są i już! Cykl zajęć, doświadczeń  i eksperymentów z wodą i mydłem wprowadził u dzieci lekką konsternację i dał powody do zastanowienia się nad tym tematem. Dużo nowych wiadomości i ogromną frajdę sprawiła dzieciom zabawy w małych chemików. Dzieci miały możliwość doświadczyć i eksperymentować, w jaki sposób zachowuje się mydło  w zetknięciu z różnymi przedmiotami i produktami. Mogły obserwować rozpuszczanie mydła w ciepłej i zimnej wodzie. Doskonale spostrzegły, że w ciepłej rozpuszcza się szybciej. Była to dobra okazja do poruszenia tematu czystości odzieży, nie tylko ciała. Pofarbowane skarpetki namoczone w mydlinach i wodzie z kapsułką pokazały dzieciom, że mydło to jednak preparat do mycia. Do prania służą inne środki.

Dzieci podczas doświadczenia z wodą i pieprzem obserwowały zachowanie pieprzu (brudu) w kontakcie bez mydła i z mydłem. Dowiedziały się podczas obserwacji, że kładąc palec do wody posypanej pieprzem, pieprz-brud się nie poruszył. Natomiast, gdy palec był namydlony - rozgonił pieprz  w mig.

Promyczki miały możliwość poznać właściwości mydła. Sprawdzały mokrą i suchą kostkę mydła, rozlane mydła w płynie. A jakie były? Suche - mokre, twarde - miękkie, białe - kolorowe, śliskie - i nie :) Gęste - rzadkie, pachnące - cuchnące, delikatne - szorstkie... Mieliśmy doskonałą okazję rozwinąć słownictwo, tworzyć przeciwieństwa.

Promyczki poznały nie tylko ciekawostki na temat mydła, ale i jego historię. Z niedowierzaniem wysłuchały Legendy. Były mocno zdziwione, w jakich okolicznościach mydło powstało. Legenda głosi, że mydło zostało odkryte w starożytnym Rzymie. Znajdowała się tam góra Sapo, na której rzymianie palili w ofierze zwierzęta. Podczas deszczu popioły z paleniska oraz wytopiony tłuszcz zwierzęcy spływały z góry do rzeki Tyber. Kobiety, które prały w rzece odzież, zauważyły, że brud zmywa się znacznie łatwiej i tak ludzie zauważyli, że oleje połączone z popiołem z paleniska tworzą mydło, które myje i pierze.

W ramach przygotowań do dnia matki Promyczki samodzielnie przygotowały upominki dla Mam. Kolorowe, pachnące mydełka z wizerunkiem dziecka były wspaniałą niespodzianką i podziękowaniem. Dzieci dobierały ulubione zapachy i kolory swoich mydeł. Pachniało cudnie!

Bądźmy eko! - dzieci zapoznały się z pojęciem segregowania odpadów za pomocą samodzielnych doświadczeń, zadań, pogadanki i zabawy ruchowej. Wprowadzeniem do tematu był  spacer i poszukiwanie pojemników do segregacji śmieci. Dzieci segregowały opakowania po mydłach do odpowiednich pojemników: papier, szkło, plastik, folia. Podczas wizyty w Drogerii dzieci dowiedziały się, że warto mydło kupować w większych pojemnikach, jeśli się je zużywa (tak jak w przedszkolu) w dużych ilościach, a w domach korzystać z opakowań uzupełniających. Wiemy, że są to działania ograniczające ilość plastiku, który w wielu sytuacjach jest szkodliwy dla przyrody.

Przedszkolaki wiedzą, że warto segregować odpady, gdyż można niektóre ponownie wykorzystać i przetworzyć. Podczas zajęć technicznych "Zwykła - niezwykła mydlana butelka" dzieci  wzięły udział w zabawach związanych z recyklingiem. Recykling - to dla maluchów "trudne słowo, ale prosta sprawa". Dzieci wykonały grzechotki z kolorowej butelki po mydle. Wykorzystując zużyte butelki po wodzie, założyły zieloną hodowlę, powstały zabawne recyklingowe stworki z zielonymi czuprynkami.

Z wykorzystaniem sylwet bakterii dzieci tworzyły scenki teatralne i krótkie opowiadania. Sylwety, które dzieci wykorzystywały w zabawach parateatralnych, były też doskonałą pomocą do prowadzenia swobodnych rozmów na tematy związane z mydłem i higieną.

Samodzielnie przygotowaliśmy fotobudkę. Malowanie gąbką na foli bąbelkowej sprawiło małym rączką wiele radości i mnóstwo wrażeń dotykowych. Stymulowało rozwój i zachęcało dzieci do kreatywności. Brudna praca? Taka w przedszkolu sprawia najwięcej radości! Cóż nam szkodzi! Woda i mydło czekały. Więc zabawa w malowanie miała swój finał w łazience, gdzie była okazja do utrwalenia mistrzowskiej instrukcji mycia rąk. Praca nad fotobudką zaowocowała pięknymi zdjęciami.

Przy kolejnym eksperymencie z kroplą oliwki też było mnóstwo nauki przez zabawę. Najpierw masaż pachnącą oliwką i pielęgnacja dłoni, potem mycie tłustych łapek. Czysta woda nie dała rady mimo starań przedszkolaków. Do akcji wkroczyło mydło... i udało się! Wiemy już na pewno - mycie rąk wodą z mydłem jest skuteczniejsze.

Samodzielnie zrobiliśmy też płyn do baniek . Zabawa w ogrodzie w wydmuchiwanie tęczowych baniek była zjawiskowa.

Podczas zajęć o tematyce mydlanej towarzyszyli nam rodzice. Dzieci tańczyły z rodzicami z błękitnymi wodno - pianowymi chustami i folią, bawiły się w "praczki" i wzajemnie masowały. A także wspólnie z rodzicami malowały pieniste obrazki  na folii spożywczej.

 

„Mamo, umyj mnie” – masażyk relaksacyjny w parach (autor nieznany)

Mama córkę myła, (głaskanie pleców osoby z pary)

żeby czysta była. (rozcieranie pleców okrężnym ruchem dłoni)

Myła długie włosy (dwoma palcami kreślenie linii wzdłuż pleców)

plecy szorowała. (przesuwanie czubkami palców w poprzek całych pleców)

Gdy wszystko umyła, (przesuwanie otwartymi dłońmi po plecach)

brzuszek masowała. (siedząc za osobą z pary masowanie brzucha)

Chociaż piana szczypie, (lekkie szczypanie całych pleców)

trochę małe oczy,  (rysowanie palcami małych kółek)

dziewczynka nie płacze, (opukiwanie pleców opuszkami palców)

tylko rączki moczy. (opukiwanie pleców otwartymi dłońmi)

 

„Praczki” – zabawa ruchowo – naśladowcza ze śpiewem (autor nieznany)

Tu jedną mam rączkę, tu drugą rączkę mam

jak praczki pracują pokażę ja wam…(tak piorą, wieszają, składają, prasują, tańcują)

 

Promyczki wybrały się też do Drogerii, gdzie szukały odpowiedzi na pytanie „Jakie tajemnice skrywa jeszcze mydło?”. Na miejscu zaskoczyła nas różnorodność mydeł. Zachwyt budziły kolorowe opakowania, ich różnorodne formy, wielkość . A kolory! A zapachy! A obrazki!

Dzieci z dużym zainteresowaniem obserwowały małe mydełka podróżne. Fajne na krótkie wyjazdy. W związku z nadchodzącymi wakacjami  dzieci już miały plany wyjazdowe z "małym mydełkiem". Miały okazję dowiedzieć się , że są różne rodzaje mydeł w zależności od wieku człowieka. I w sklepie było specjalne miejsce z mydłami dla niemowlaków. "Jacy my już jesteśmy prawie dorośli" - stwierdziły dzieci widząc swoje mydła na ogólnym stoisku :)

Dzieci dowiedziały się jeszcze, że w kontaktach z mydłem należy zachować ostrożność , by nie dostało się ono podczas mycia i kąpieli do oczu i ust. Wiedzą, że jeśli się zdarzy taka sytuacja, należy poprosić o pomoc dorosłych. W drogerii zaskoczyliśmy pracowników i klientów zdobytą już wiedzą. Zrobiliśmy wrażenie swoim właściwym zachowaniem... bo my już naprawdę jesteśmy fajne przedszkolaki!!! Dostaliśmy upominek, który świetnie przydał się nam podczas poobiedniego relaksu. Z zainteresowaniem słuchaliśmy bajek o przygodach z myciem rąk Myjki, Szorusia i Pucusia.

W drodze powrotnej w Aptece dzieci dowiedziały się, że mydło może też leczyć skórę z różnymi problemami Dowiedziały się też, że są sytuacje, kiedy nie możemy umyć rąk i wtedy korzystamy z preparatów do dezynfekcji. Nie robimy tego zbyt często. Najlepsze dla rąk są mydło i ciepła woda oraz staranne mycie i dokładne wycieranie - to raz jeszcze usłyszeliśmy od pani Farmaceutki. Wiemy też, by starać się nie brać rąk do ust - bardzo się staramy.

 

Mydełka były  inspiracją ciekawych prac plastycznych :

  • praca plastyczna techniką Celestyna Freineta związaną z tematem „Gdzie były i co robiły Twoje ręce?”
  • obrazki w ramkach "Co niszczy bakterie?"
  • collage "Pianowe rysunki i bakterie"
  • grupowa historyjka mydełka.

Do naszych codziennych działań usprawniających włączyliśmy tematyczne kolorowanki. Zadania w kartach pracy i kolorowanie obrazków wybranych rodzajów mydeł były też okazją do utrwalania wiadomości.

W zabawach matematycznych "Kto ma ile mydeł?" przedszkolaki doskonaliły przeliczanie w dostępnym sobie zakresie.

Podczas zajęć z kodowania i programowania dzieci utrwalały kierunki, ustalały właściwe miejsce mydełka i czystych rąk na planszy. Utrwaliły rodzaje mydeł.

Dzieci grały w memory i domino z Mydlanym Smokiem, układały ręczniki z jego wizerunkiem.

Stworzyliśmy  przedszkolny Kącik Higieniczny. Dzieci podczas zabaw tematycznych wykorzystywały zgromadzone w sali mydła, kolorowe gąbki i ręczniki w różnych wzorach.

Spotkaliśmy się z lokalną pisarką wierszy dla dzieci panią Heleną Wyrzykowską. Pani Helena oprócz swoich wierszy zaprezentowała dzieciom wiersz ze swojego dzieciństwa pt. „Tak czy nie” (autor nieznany):

Kiedy ktoś ma brudne ręce

i rękami tymi je,                                                                                                                                 czy powiecie, że to zdrowo?                                                                                                             Moi drodzy! Bo ja – nie.

Kiedy ktoś nie myje zębów,

szczotki, proszku ani tknie.                                                                                                          A potem go zęby bolą.                                                                                                             Czy wam żal go? Bo mnie – nie.

Gdy ktoś przed grzebieniem zmyka,

płacząc, że mu włosy rwie.

Czy go za to pochwalicie?                                                                                                                 Moi drodzy! Bo ja – nie.

Komu woda, mydło, szczotka

niepotrzebne i nie w smak,

czy nazwiecie go brudasem?                                                                                                             Moi drodzy! Bo ja – tak!

 

Wesoły i dowcipny przekaz pani Heleny wzbudzał w dzieciach salwy śmiechu.

Słuchaliśmy i śpiewaliśmy piosenki o mydłach . Chętne dzieci uczyły się na pamięć rymowanki i recytowały ją najbliższym i kolegom przy każdej okazji.

„O zdrowie dbam" (autor nieznany) - to nasza ulubiona!

 

„O zdrowie dbam,

jak to robię powiem wam!

Wcieram mydło w obie ręce,

między palce, młynek kręcę.

Tak zarazki z nich spłukuję

i dlatego nie choruję!”

 

Tematyka mydła towarzyszyła dzieciom podczas spotkania w szubińskiej Bibliotece. Pani Maria pokazała dzieciom, jak wiele pozycji literatury traktuje o mydłach, myciu i brudzie. Przeczytała dzieciom wybrane fragmenty oraz pełną humoru opowiastkę "U króla Baruby" P. Szarzca.                          

Ogromną frajdę sprawiło dzieciom rozwiązywanie zagadek o mydłach, gdzie trzeba było wykazać się nie tylko wiedzą, ale także umiejętnością słuchania i kojarzenia. Rozwiązanie zagadek dzieci wskazywały na planszach edukacyjnych, które zawisły w różnych miejscach w sali. Tematykę podsumowaliśmy metodą burzy mózgów, tworzyliśmy gwiazdę skojarzeń, snuliśmy przypuszczenia i kończyliśmy zdania o myciu rąk.

W przedszkolu z inicjatywy naszej grupy powstała gazetka tematyczna dla kolegów z innych grup i ich rodziców. Gazetka cieszyła się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza że pora letnia sprzyja "brudnym, ale najfajniejszym" - jak określiły przedszkolaki - zabawom na podwórkach, w ogrodach, placach zabaw, sprzyja też pobytom w różnych miejscach, gdzie przebywa wiele ludzi.  

Warto skorzystać, by był to bezpieczny czas!

Realizacja projektu sprawiła nam wiele radości, podniosła  wiedzę i umiejętności dzieci, pozwoliła włączyć do działań rodziców i środowisko lokalne. Dzieci z dumą zabrały do domów Dyplomy Mistrzów Świata w Myciu Rąk. Wiedzą, dlaczego mydło jest tak ważne w naszym życiu i potrzebne do zachowania zdrowia i urody.

MYJ RĘCE, WSZYSTKIE FAJNE DZIECIAKI TO ROBIĄ! - a Promyczki to fajne dzieciaki! 


Zobacz wszystkie wpisy
od Anna Kluska



Wyślij wiadomość
do Anna Kluska

Scenariusze zajęć


Szukasz scenariuszy zajęć na różne okazje? Sprawdź naszą bazę gotowych scenariuszy.

bliżej MAX nowość

Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl 


Komentarze

Wyślij wiadomość do Anna Kluska

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Kupuj, zbieraj punkty, wymieniaj na nagrody! Sprawdź program Skarbonka