Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz

Społeczność BLIŻEJ PRZEDSZKOLA

Miejsce na to, by zainspirować. Siebie i innych. Wieści z życia przedszkoli, konkursy, odpowiedzi na nurtujące Was pytania.

Zaczarowany przystanek - biblioteka - czytanie zbliża


Wpis dodał(a) Bozena Komenda 12 miesięcy temu, wyświetleń 161


Wpis został sprawdzony przez moderatora

W Przedszkolu Miejskim nr 8 w Chełmie opracowałyśmy i wdrożyłyśmy program własny „Czytajmy dzieciom”, bowiem głośne czytanie to najlepsza reklama czytania.  Uświadamiamy rodzicom, że jeżeli zaczniemy dziecku wcześnie czytać, na pewno szybciej i chętniej samo sięgnie po książkę i będzie miało z nią kontakt przez całe życie. Człowiek nie rodzi się czytelnikiem. Miłość do książek i nawyk czytania musi powstać w dzieciństwie. Czytelnika trzeba wychować, sprawić, by czytanie stało się potrzebą, a nawet pasją. Czytanie to też znakomita szkoła moralności. W bajkach i innych mądrych książkach bardzo dobitnie uwydatniony jest problem dobra i zła. Szlachetność jest nagradzana, dzięki czemu dziecko rozumie, ze dobro popłaca. Lektura czyni dziecko lepszym, czystszym, bogatszym wewnętrznie, sprawia, ze pragnie ono, aby na świecie triumfowały dobro i sprawiedliwość. Podział świata na dobry i zły pozwala na bardziej racjonalną ocenę zachowania innych. Gdy siadamy z dzieckiem do czytania, jesteśmy blisko niego, poświęcamy mu czas i niepodzielną uwagę. To wielki dar, gdyż czuje się ono ważne i kochane. Takie zasilanie emocjonalne wyrabia w nim samo uznanie, wiarę w siebie. Ponadto czytając dziecku lepiej się poznajemy, uczymy się nawzajem szacunku, akceptacji i wzajemnego zaufania. Wychowanie, bowiem wymaga dużego zaangażowania czasowego i emocjonalnego, a także bycia wzorem dla swojego syna czy córki. przygotowują przedstawienia, teatrzyki, inscenizacje bajek. Codziennie odwiedzają nas rodzice, dziadkowie, absolwenci. Czytali też bardzo dostojni goście np. Pani prezydent, posłowie, funkcjonariusze straży miejskiej, policji, straży pożarnej, dziennikarze i wielu innych. Głównym założeniem programu jest upowszechnianie głośnego czytania w domu, przedszkolu, szkole, rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Jest on skierowany na działanie, które zachęca dzieci do częstego sięgania po książkę, aktywizuje rodziców w dążeniu do wyrobienia u swoich dzieci nawyku codziennego czytania. Uświadamia nam jak ważne miejsce w życiu każdego człowieka małego i dorosłego powinna zajmować książka. Gdy siadamy z dzieckiem do czytania, jesteśmy blisko niego, poświęcamy mu czas i niepodzielną uwagę. To wielki dar, gdyż czuje się ono ważne i kochane. Takie zasilanie emocjonalne wyrabia w nim samo uznanie, wiarę w siebie. Ponadto czytając dziecku lepiej się poznajemy, uczymy się nawzajem szacunku, akceptacji i wzajemnego zaufania. Wychowanie, bowiem wymaga dużego zaangażowania czasowego i emocjonalnego, a także bycia wzorem dla swojego syna czy córki. Przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych w Chełmskiej Bibliotece Publicznej. Odbyły „Podróż w  wymarzone miejsce na kuli ziemskiej”. Wybrały się do Paryża i Warszawy. Bibliotekarka przeczytała o wyprawie małej reporterki Neli do Azji. Następnie dzieci miały do wykonania różne zadania np. przyporządkowywały zwierzęta do kontynentów, pakowały plecak na wycieczkę na Safari. Dzięki książkom życie małych czytelników staje się bogatsze. Znajdują nowe pomysły do zabawy. Rozwija się ich wyobraźnia, budzą się nowe uczucia. Są źródłem informacji o świecie, uwrażliwiają na dobro i zło, uczą samodzielnego myślenia i kształtują pamięć.

Uroczyście obchodziliśmy Urodziny Książkowego Misia – odbyło się spotkanie wszystkich przedszkolaków, były zabawy i zgadywanki z misiem. Dzieci rysowały i kolorowały misie. Tydzień z przyrodą w literaturze – literaturę przyrodniczą czytali przedstawiciele Nadleśnictwa. Starszaki zdały „egzamin” na czytelnika - Pasowanie na czytelnika w Chełmskiej Bibliotece Publicznej – otrzymały kartę biblioteczną. Był tydzień głośnego czytania przez służby mundurowe. „Uwolnić książkę” – to akcja przeprowadzona wśród rodziców - zbiórka książek dla seniorów. „Jesienne spotkania teatralne” – „Kota w butach” czytali aktorzy z chełmskiego teatru. „Święto Kubusia Puchatka” – gry i zabawy. „Mikołaj czyta dzieciom” – spotkanie było okazją do poczytania książek o przygodach Mikołajka i jego kolegów. Babcine opowieści – dziadkowie czytali i opowiadali dzieciom bajki i historie pobudzające wyobraźnię dziecka. Zorganizowaliśmy zimowe czytanie przez studentów z Wyższych Uczelni Chełmskich, przygotowywanie eksperymentów językowych – tworzenie rymowanek, wierszyków, opowiadań, łańcuszek skojarzeń – przygotowanie do uroczystego obchodzenia - Święto Języka Ojczystego. W ramach obchodów Roku Praw Dziecka przygotowaliśmy „Spotkanie bajek w dziecięcej krainie marzeń” – przedstawienie teatralne dla wszystkich przedszkolaków z naszego miasta w Bibliotece Publicznej. „Pięknie opowiadamy” – to przeprowadzony wewnątrz grupowy konkurs opowiadania o ulubionej bajce, baśni lub legendzie. Obchodziliśmy rocznicę śmierci papieża „Jan Paweł II, czyli jak Karolek został papieżem” – o papieżu czytała pani katechetka. „Tradycje i zwyczaje wielkanocne w Polsce” – było okazją do czytania bajek i wierszy, połączone z wykonywaniem pisanek i palm wielkanocnych przez twórczynie ludowe. Wiosną realizowaliśmy cykl zajęć i spotkań „Zaczarowany Przystanek - Biblioteka" warsztaty czytelnicze połączone z konkursami. Książka Kucharska ulubioną lekturą mojej mamy - (cykliczne spotkania – jedna mama tygodniowo) była przewodnikiem po swoim świecie kulinarnym;- czytała przepisy ulubionych potraw; - przygotowywanie prostych dań wg przepisu. Pracowałyśmy metodą projektu; opracowują i realizując projekt „Zaczarowany Przystanek - Biblioteka”. Projekt miał na celu wyposażenie dziecka w wiedzę o bibliotece, nabycie umiejętności poprawnej wymowy, właściwego zachowania się wobec książek. Pomagał dzieciom we wzmacnianiu pozytywnego obrazu samego siebie, współpracy w grupie i odpowiedzialności za efekt końcowy. Uwrażliwiał dzieci na sztukę. Dzieci zamieniły się w czytelników, aktorów, scenografów. Powstało przedstawienie pt. „Spotkanie bajek w dziecięcej krainie marzeń”. Prezentacja ta, lepiej niż zajęcie otwarte, pokazała umiejętności dzieci - czytanie, zdolności plastyczne czy umiejętność współpracy. Dzieci uczyły się przez manipulowanie, badanie, działanie. Działały i bawiły się w różny sposób: wypowiadały się, uczyły się na pamięć, recytowały, tworzyły z najróżniejszych materiałów, śpiewały, występowały przed dużą publicznością. Projekt pozwolił każdemu dziecku na pełne przeżywanie, rozumienie swoich uczuć, wzmacnianie wiary we własne siły, wyzwalanie twórczej ekspresji, rozwijanie wyobraźni, wczuwanie się w odczucia innych osób i pełną integrację z grupą.

       Warto więc, aby głośne czytanie stało się rutyną we wszystkich miejscach, gdzie przebywają dzieci - przedszkolach, szkołach, w każdej rodzinie. Dla niektórych dzieci będzie to jedyna okazja kontaktu z książką i szansa na sukces w szkole i w życiu. Jeżeli chcemy, aby dzieci czytały - spróbujmy je zachęcić wspólnym czytaniem, podsuwaniem sprawdzonych książek i pokażmy im, że sami czytamy, bo dzieci naśladują dorosłych. Program i projekt opracowały nauczycielki - Bożena Komenda i Agata Szykuła.

 

 

Komentarze
Wyślij wiadomość do Bozena Komenda