Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1477.8 kb
Stron: 4
Id: 3192

Wiosenne zabawy z liczbami (edukacja matematyczna)

Edyta Kaczanowska   Marzec 2013

Tematyka wiosenna dostarcza mnóstwa inspiracji do rozwijania umiejętności posługiwania się liczebnikami. Zaprezentowane wiosenne zabawy liczbowe angażują dzieci do przeliczania, używania liczebników porządkowych i porównywania liczebności zbiorów. Przedszkolaki z chęcią wykonają ujęte w formę ciekaw... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać bezpłatnie.
Pomoce dydaktyczne 2

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?matematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęćwiosnaedukacja matematyczna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Marzec 2013

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne:

  • ilustracje o wiosennej tematyce do zabaw (w tym portret Pani wiosny), nuty do piosenki "Krążył komar" – znajdziesz je TU;
  • podkład muzyczny do piosenki „Krążył komar” – do pobrania TU.

Główną część artykułu stanowi scenariusz zajęć, w którym uwzględniono następujące umiejętności dzieci:

  • określanie i wyodrębnianie miejsca w szeregu za pomocą liczebnika porządkowego;
  • liczenie od określonego miejsca w przód i tył;
  • szacowanie ilości elementów zbioru;
  • przeliczanie zasłyszanych dźwięków;
  • przeliczanie elementów zbioru;
  • tworzenie zbioru o określonej liczbie elementów poprzez doliczanie lub odliczanie;
  • wyodrębnianie zbioru o większej lub mniejszej liczbie elementów;
  • porównywanie liczebności dwóch zbiorów;
  • rozróżnianie kierunków od prawej i lewej strony;
  • rozróżnianie wybranych odgłosów leśnej przyrody i zapamiętywanie ich kolejności;
  • śpiewanie piosenki „Krążył komar”;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.
Tematyka wiosenna dostarcza mnóstwa inspiracji do rozwijania umiejętności posługiwania się liczebnikami. Zaprezentowane wiosenne zabawy liczbowe angażują dzieci do przeliczania, używania liczebników porządkowych i porównywania liczebności zbiorów. Przedszkolaki z chęcią wykonają ujęte w formę ciekawych zabaw dydaktycznych zadania. Zastosowane przeze mnie elementy metod pedagogiki zabawy oraz metody kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej mają walor aktywizujący. Opisując sytuacje edukacyjne, posłużyłam się formą zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym. Przykładowa zabawa ze scenariusza: Odgłosy wiosennego lasu. Pani Wiosna zaczarowała naszą salę w wiosenny las. Posłuchajcie uważnie odgłosów, z którymi można się zetknąć w wiosennym lesie. Nauczycielka wydaje dźwięki: sofio, bzzzz, ccccy, plusk, szzzzzu, trrrrrr, ku-ku, brzrzrz, kum-kum. Dzieci powtarzają każdy kolejny odgłos. Kto potrafi wymienić odgłosy, które pojawiły się w lesie? Dopasujmy odgłosy do obrazków. Co tu widzicie? (wilga, komar, świerszcz, strumień, drzewa, dzięcioł, kukułka, bąk, żaba). Za chwilkę usłyszycie kilka leśnych odgłosów. Zapamiętajcie, który z kolei odezwał się świerszcz. Zamknijcie oczy i posłuchajcie. Nauczycielka naśladuje kilka odgłosów, np.: „ku-ku”, „bzzz-bzzzz”, „cccy-cccy”, „kum-kum”. Przedszkolaki odpowiadają, że świerszcz odezwał się jako trzeci. Następnym razem dzieci mają zapamiętać, która z kolei odezwała się żaba, potem pszczoła i kukułka. Nieco trudniejsze będzie zadanie polegające na zapamiętaniu kolejności odgłosów (na przykład: „cccy-cccy”, „szzzu-szzzu”, „trrrrrrrr”, „brzrzrz”). Wtedy nauczycielka pyta, który z kolei odezwał się dzięcioł, świerszcz, bąk i drzewa.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania