
W Krainie Liczb - koncepcja wczesnego nauczania matematyki przez zabawę
Fragment artykułu: Postulat żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku szwajcarskiego pedagoga Heinricha Pestalozziego, by dzieci uczyły się „głową, sercem i rękami“ jest zgodny z poglądami współczesnych naukowców. W odniesieniu do nauki matematyki w zakresie od 1 do 10 uczen... więcej
Fragment artykułu:
Postulat żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku szwajcarskiego pedagoga Heinricha Pestalozziego, by dzieci uczyły się „głową, sercem i rękami“ jest zgodny z poglądami współczesnych naukowców. W odniesieniu do nauki matematyki w zakresie od 1 do 10 uczenie się całościowe po stronie obiektu obejmuje pełne zmysłowe doznanie różnorodności znaczeniowej liczb. Liczby w Krainie Liczb mają swoje domy, posiadają cechy żywych istot i w spersonalizowany sposób demonstrują swoje matematyczne właściwości.
Koncepcja wczesnego nauczania matematyki „W Krainie Liczb“ sięga po pomysły z przeszłości, systematyzuje je i poszerza. W Krainie Liczb każda liczba (1-10) otrzymuje stałe miejsce zamieszkania (koło, elipsa, trójkąt, czworokąt..., dziesięciokąt), a w postaci liczbowej kukiełki lub liczbowego zwierzątka – swój charakter i niepowtarzalną tożsamość. Istotnymi elementami Krainy Liczb są – oprócz wymienionych już liczbowych ogrodów (formy geometryczne) i liczbowych zwierząt – liczbowe domy i wieże, liczbowe bajki, specjalnie do tego projektu skomponowana muzyka i liczbowa droga.
W dalszej części artykułu zapoznamy się z:
- tłem teoretycznym metody;
- jej podstawą naukową;
- kilkoma przykładami wesołych gier matematycznych do wykorzystania w pracy z dziećmi.
Objętość artykułu: 2 strony.