
Ulica Figur Geometrycznych (przygotowanie do nauki matematyki)
Zapraszamy do lektury pierwszego z artykułów w nowym cyklu „Przygotowanie do nauki matematyki”! Fragment artykułu: W bieżącym roku szkolnym zajmę się przygotowaniem przedszkolaków do nauki matematyki. Na łamach miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA zaprezentuję cykl scen... więcej
Zapraszamy do lektury pierwszego z artykułów w nowym cyklu „Przygotowanie do nauki matematyki”!
Fragment artykułu:
W bieżącym roku szkolnym zajmę się przygotowaniem przedszkolaków do nauki matematyki. Na łamach miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA zaprezentuję cykl scenariuszy, które będą zawierać opis zajęć z uwzględnieniem stopniowego przyrostu umiejętności dzieci w tym zakresie. Odniosę się do kluczowych umiejętności, które powinno nabyć dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- liczenie obiektów i odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania, z pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
- ustalanie równoliczności dwóch zbiorów, a także posługiwanie się liczebnikami porządkowymi;
- rozróżnianie strony lewej i prawej, określanie kierunków i ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
- znajomość pomiaru długości, prostych sposobów mierzenia: krokami, stopa za stopą;
- znajomość stałego następstwa dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
Umiejętności te wynikają z obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.) w obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
W moich propozycjach będą z pewnością widoczne wpływy pedagogiki zabawy, która pobudza różnoraką aktywność, emocje i wyobraźnię, integruje grupę poprzez działanie i rozwija kreatywność. Miałam również na uwadze metodę kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Ulica Figur Matematycznych”. Jego cele ogólne to:
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według określonych cech;
- kształtowanie umiejętności odtwarzania i przekształcania rytmu geometrycznego;
- stwarzanie okazji do aktywności ruchowej i twórczej.
Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:
- rozróżnianie figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt);
- klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu, koloru i wielkości;
- układanie figur geometrycznych w szeregu według podanego rytmu;
- wyodrębnianie elementu zaburzającego rytm;
- przekładanie regularności figur geometrycznych na rytm ruchowy oraz obrazkowy;
- kreatywne przekształcanie figur geometrycznych;
- posługiwanie się w działaniu wyobraźnią; współdziałanie i współpraca.
Objętość artykułu: 3 strony.