Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 928.3 kb
Stron: 3
Id: 2884

Ulica Figur Geometrycznych (przygotowanie do nauki matematyki)

Edyta Kaczanowska   Wrzesień 2012

Zapraszamy do lektury pierwszego z artykułów w nowym cyklu „Przygotowanie do nauki matematyki”! Fragment artykułu: W bieżącym roku szkolnym zajmę się przygotowaniem przedszkolaków do nauki matematyki. Na łamach miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA zaprezentuję cykl scen... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?geometriamatematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2012

Zapraszamy do lektury pierwszego z artykułów w nowym cyklu „Przygotowanie do nauki matematyki”!

Fragment artykułu:
W bieżącym roku szkolnym zajmę się przygotowaniem przedszkolaków do nauki matematyki. Na łamach miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA zaprezentuję cykl scenariuszy, które będą zawierać opis zajęć z uwzględnieniem stopniowego przyrostu umiejętności dzieci w tym zakresie. Odniosę się do kluczowych umiejętności, które powinno nabyć dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- liczenie obiektów i odróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
- wyznaczanie wyniku dodawania i odejmowania, z pomocą liczenia na palcach lub na innych zbiorach zastępczych;
- ustalanie równoliczności dwóch zbiorów, a także posługiwanie się liczebnikami porządkowymi;
- rozróżnianie strony lewej i prawej, określanie kierunków i ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
- znajomość pomiaru długości, prostych sposobów mierzenia: krokami, stopa za stopą;
- znajomość stałego następstwa dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
Umiejętności te wynikają z obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.) w obszarze wspomagania rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
W moich propozycjach będą z pewnością widoczne wpływy pedagogiki zabawy, która pobudza różnoraką aktywność, emocje i wyobraźnię, integruje grupę poprzez działanie i rozwija kreatywność. Miałam również na uwadze metodę kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.

Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Ulica Figur Matematycznych”. Jego cele ogólne to:

  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania figur geometrycznych według określonych cech;
  • kształtowanie umiejętności odtwarzania i przekształcania rytmu geometrycznego;
  • stwarzanie okazji do aktywności ruchowej i twórczej.

Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:

  • rozróżnianie figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt);
  • klasyfikowanie figur geometrycznych według kształtu, koloru i wielkości;
  • układanie figur geometrycznych w szeregu według podanego rytmu;
  • wyodrębnianie elementu zaburzającego rytm;
  • przekładanie regularności figur geometrycznych na rytm ruchowy oraz obrazkowy;
  • kreatywne przekształcanie figur geometrycznych;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią; współdziałanie i współpraca.

Objętość artykułu: 3 strony.