Kategorie
Polecane
bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
Numery
Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń Listopad 2024
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń
Zobacz również
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
informacje o pliku
Typ:
pdf
Wielkość: 211.74 kb
Stron: 3
Id: 3768
Wielkość: 211.74 kb
Stron: 3
Id: 3768
„Ukryty program” w przedszkolu
Elżbieta Utracka
Grudzień 2013
(…) W przedszkolu, podobnie jak w innych placówkach edukacyjnych, również można odnaleźć elementy „ukrytego programu”, które związane są z zasadami funkcjonowania, strukturą organizacyjną, metodami pracy, wyposażeniem. „Ukryty program” jest sprawą każdej placówki, każdego nauczyciela i nie można gen... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
(…) W przedszkolu, podobnie jak w innych placówkach edukacyjnych, również można odnaleźć elementy „ukrytego programu”, które związane są z zasadami funkcjonowania, strukturą organizacyjną, metodami pracy, wyposażeniem. „Ukryty program” jest sprawą każdej placówki, każdego nauczyciela i nie można gen... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Poza oficjalnym programem w każdej placówce istnieje program określany mianem „ukrytego programu”. Jednak niewielu nauczycieli ma świadomość, że taki program funkcjonuje. Nie ma jednego, wspólnego „ukrytego programu” danej instytucji. Trzeba więc go znaleźć w konkretnym miejscu, wśród konkretnych ludzi.
Z treści artykułu dowiesz się m.in., czym jest „ukryty program” i jaki ma związek ze stereotypami oraz jakie są konsekwencje jego istnienia.
(…) W przedszkolu, podobnie jak w innych placówkach edukacyjnych, również można odnaleźć elementy „ukrytego programu”, które związane są z zasadami funkcjonowania, strukturą organizacyjną, metodami pracy, wyposażeniem. „Ukryty program” jest sprawą każdej placówki, każdego nauczyciela i nie można generalizować, że zawsze ma negatywny wpływ na postawę wychowanków. Przedszkole odkrywa przed dzieckiem świat ludzi podzielonych według wieku, płci, posiadanej wiedzy oraz kompetencji w zakresie różnych umiejętności. Już na samym początku, gdy dziecko zaczyna uczęszczać do przedszkola, bardzo szybko uzyskuje informacje dotyczące różnych kryteriów selekcjonowania ludzi. Jednym głównych, a właściwie zasadniczym kryterium podziału jest wiek dziecka. W większości przedszkoli wychowankowie są podzieleni na grupy według roku urodzenia. Podział taki umożliwia wspólną zabawę dzieciom z jednego rocznika. Wydawałoby się, iż nie jest to sytuacja naturalna, gdyż w naturalnych warunkach, np. w rodzinie, na placu zabaw, dzieci nie działają na zasadzie dobrania w ścisłe grupy wiekowe. Jednakże sądzę, że nawet w sytuacjach zabawowych dziecko szuka kogoś do zabawy w zbliżonym wieku. Taka sytuacja wynikać może z etapu rozwoju, który determinuje zbliżone potrzeby, zainteresowania, umiejętności dzieci w tym samym wieku. Na kolejnych szczeblach edukacji również uczniowie podzieleni są według wieku. Przedszkolaki doświadczają też podziałów związanych z płcią. Sprzyjają temu zabawki, piosenki, wiersze, bajki i opowiadania, w których bohaterowie pełnią role wynikające ze stereotypowego postrzegania zachowań typowych dla każdej płci. Ilustracje w książkach przedstawiają kobiety przy pracach kuchennych, praniu, robiące zakupy, natomiast mężczyzn – najczęściej przy majsterkowaniu, różnorodnych naprawach. Podobnie bywa z zabawkami, które oprócz funkcji zabawowych, dydaktycznych, mają również spełniać inne role. Rozwijają one w dzieciach poczucie przynależności do określonej płci i ukierunkowują na zawody wykonywane w przyszłości – zabawki dla dziewczynek i zabawki dla chłopców (…).
Z treści artykułu dowiesz się m.in., czym jest „ukryty program” i jaki ma związek ze stereotypami oraz jakie są konsekwencje jego istnienia.
(…) W przedszkolu, podobnie jak w innych placówkach edukacyjnych, również można odnaleźć elementy „ukrytego programu”, które związane są z zasadami funkcjonowania, strukturą organizacyjną, metodami pracy, wyposażeniem. „Ukryty program” jest sprawą każdej placówki, każdego nauczyciela i nie można generalizować, że zawsze ma negatywny wpływ na postawę wychowanków. Przedszkole odkrywa przed dzieckiem świat ludzi podzielonych według wieku, płci, posiadanej wiedzy oraz kompetencji w zakresie różnych umiejętności. Już na samym początku, gdy dziecko zaczyna uczęszczać do przedszkola, bardzo szybko uzyskuje informacje dotyczące różnych kryteriów selekcjonowania ludzi. Jednym głównych, a właściwie zasadniczym kryterium podziału jest wiek dziecka. W większości przedszkoli wychowankowie są podzieleni na grupy według roku urodzenia. Podział taki umożliwia wspólną zabawę dzieciom z jednego rocznika. Wydawałoby się, iż nie jest to sytuacja naturalna, gdyż w naturalnych warunkach, np. w rodzinie, na placu zabaw, dzieci nie działają na zasadzie dobrania w ścisłe grupy wiekowe. Jednakże sądzę, że nawet w sytuacjach zabawowych dziecko szuka kogoś do zabawy w zbliżonym wieku. Taka sytuacja wynikać może z etapu rozwoju, który determinuje zbliżone potrzeby, zainteresowania, umiejętności dzieci w tym samym wieku. Na kolejnych szczeblach edukacji również uczniowie podzieleni są według wieku. Przedszkolaki doświadczają też podziałów związanych z płcią. Sprzyjają temu zabawki, piosenki, wiersze, bajki i opowiadania, w których bohaterowie pełnią role wynikające ze stereotypowego postrzegania zachowań typowych dla każdej płci. Ilustracje w książkach przedstawiają kobiety przy pracach kuchennych, praniu, robiące zakupy, natomiast mężczyzn – najczęściej przy majsterkowaniu, różnorodnych naprawach. Podobnie bywa z zabawkami, które oprócz funkcji zabawowych, dydaktycznych, mają również spełniać inne role. Rozwijają one w dzieciach poczucie przynależności do określonej płci i ukierunkowują na zawody wykonywane w przyszłości – zabawki dla dziewczynek i zabawki dla chłopców (…).