Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Trudne rozmowy: ujrzeć perspektywę Rodzica (cz. 1)

Agnieszka Pasternak   
Październik 2013

Fragment: (…) Nieporozumienia, kłótnie, konflikty mogą pojawić się nie dlatego, iż któraś ze stron wyraża złą wolę, lecz z powodu różnic i błędów w komunikacji. Jeśli postrzegamy to, co ktoś mówi, wyłącznie z własnej perspektywy, z góry zakładamy, przewidujemy, co druga osoba ma na myśli, wówczas m... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 431.63 kb
Stron: 3
Id: 3618

Zobacz również

nauczyciel
psychologia
rodzice

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
nauczyciel
psychologia
rodzice


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Październik 2013

Artykuł z zakresu budowania współpracy na drodze nauczyciel-rodzic, rodzic-nauczyciel. Poparty konkretnymi przykładami, które pozwalają lepiej zrozumieć problemy, jakie te relacje za sobą pociągają. Część pierwsza przybliża perspektywę rodzica – jego lęki, obawy.

Przeczytamy w nim m.in. o tym:
  • jakie są warunki dobrej komunikacji;
  • jakie zachowania komunikacyjne utrudniają nam kontakt z drugą osobą;
  • jak przekazywać rodzicom wyniki obserwacji.
Fragment: (…) Nieporozumienia, kłótnie, konflikty mogą pojawić się nie dlatego, iż któraś ze stron wyraża złą wolę, lecz z powodu różnic i błędów w komunikacji. Jeśli postrzegamy to, co ktoś mówi, wyłącznie z własnej perspektywy, z góry zakładamy, przewidujemy, co druga osoba ma na myśli, wówczas może dojść do tego, że błędnie odczytamy jej intencje. To, w jaki sposób rodzic zrozumie komunikat nauczyciela oraz nadaje własny komunikat, zależeć może od wielu czynników: jego aktualnego stanu emocjonalnego, poczucia własnej wartości, strategii wychowawczych oraz doświadczenia w wychowywaniu dzieci, rodzaju wykonywanej pracy zawodowej, przeszłych doświadczeń dotyczących rozmów z wychowawcami, a nawet osobistego pobytu w przedszkolu jako dziecko. Wykorzystując świadomie umiejętność empatii oraz rozwiniętą „teorię umysłu” (które kształtują się już u kilkuletnich dzieci) – nauczyciel może zapobiegać niepotrzebnym nieporozumieniom. Wczuwanie się w emocje drugiej osoby (rodzica) oraz przedstawianie sobie stanu jej umysłu, pomagają nauczycielowi tak formułować komunikaty, aby w jak najlepszy sposób przekazać swoją intencję. Dlatego tak ważne jest dbanie o to, by komunikaty kierowane do rodziców były jasne, pełne i czytelne, pozbawione skrótów myślowych, ironii i dwuznaczności.