Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 471.5 kb
Stron: 4
Id: 3396

Trochę wody dla ochłody – zabawy badawcze na ciepłe dni

Natalia Łasocha   Czerwiec 2013

Fragment artykułu: Suchy papier w wodzie. Przebieg: Wlewamy wodę do wiaderka, mniej więcej do połowy. Papier zwijamy w kulkę i wpychamy do szklanki na samo dno, sprawdzamy, czy po odwróceniu szklanki papier pozostaje na dnie. Jeśli tak, to można kontynuować doświadczenie. Szklankę odwróconą do góry ... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

edukacja przyrodniczaekologiaeksperyment

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2013

Dzieci uwielbiają wodę, a dokładniej wszelkie działania z nią związane. Przekonuję się o tym za każdym razem, gdy obserwuję przedszkolaki myjące ręce, podlewające kwiatki czy wykorzystujące wodę do malowania farbami. Jest to zupełnie naturalne, dlatego należy wykorzystać ten fakt, planując zajęcia i zabawy. Warto również zadać sobie pytanie, jak często w przedszkolu i w domu dzieci mają okazję poeksperymentować z wodą? Poniżej proponuję doświadczenia, w których przede wszystkim wykorzystujemy wodę, a przy okazji poruszamy inne zagadnienia dotyczące świata przyrody.

Fragment artykułu: Suchy papier w wodzie. Przebieg: Wlewamy wodę do wiaderka, mniej więcej do połowy. Papier zwijamy w kulkę i wpychamy do szklanki na samo dno, sprawdzamy, czy po odwróceniu szklanki papier pozostaje na dnie. Jeśli tak, to można kontynuować doświadczenie. Szklankę odwróconą do góry dnem wkładamy prosto w dół do wiaderka. Szklanka w całości powinna być zakryta wodą. Ważne jest, aby nie przechylać szklanki podczas wkładania i wyjmowania z wody. Wyjmujemy szklankę z wody, wyjmujemy papier ze szklanki, sprawdzamy i widzimy, że papier jest suchy. Dlaczego? W szklance znajduje się papier i coś jeszcze – powietrze. To powietrze sprawia, że papier pozostaje suchy. Powietrze nie ma smaku, nie ma zapachu i jest bezbarwne, czyli go nie widzimy. Ale zajmuje jakąś przestrzeń. Wokół nas wszędzie jest powietrze, którym oddychamy. Choć tego nie widać, w szklance znajduje się powietrze. Woda nie może się tam dostać, bo nie ma już wolnego miejsca. W ten sposób nie dotyka papieru, który dzięki temu pozostaje suchy.