Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 412.57 kb
Stron: 4
Id: 958

Teatr z łyżki (zabawki i zabawy manipulacyjne dla dzieci o zróżnicowanym stanie zdrowia i możliwościach rozwoju)

Elżbieta M. Minczakiewicz   Czerwiec 2011

Dzieci uwielbiają bajki, chociażby „dobranocki”, których z potrzeby doznawania nowych wrażeń wyczekują co wieczór, z utęsknieniem spoglądając na ekran telewizora, by chociaż przez chwilę móc śledzić perypetie swoich ulubionych bohaterów. Nieraz bardzo mocno p... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

arteterapiaemocjeplastykateatrwczesne wspomaganiezabawazabawkaspecjalne potrzeby edukacyjne

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Specjalne potrzeby edukacyjne

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2011

Dzieci uwielbiają bajki, chociażby „dobranocki”, których z potrzeby doznawania nowych wrażeń wyczekują co wieczór, z utęsknieniem spoglądając na ekran telewizora, by chociaż przez chwilę móc śledzić perypetie swoich ulubionych bohaterów.

Nieraz bardzo mocno przeżywają niezwykłe losy i przygody bajkowych idoli. Niektóre z dzieci, pod wpływem wzruszeń, nie mogą potem zasnąć, inne budzą się w nocy, jeszcze inne w wyniku nadmiaru mocnych wrażeń i przeżyć moczą się. Czasem, mimo towarzyszącego im strachu, proszą o powtórzenie bajki, by przeżywać kolejny, pewnie enty już raz, troski i zmartwienia bądź radość i szczęście swych ulubieńców. Zadają pytania, kiedy czegoś nie rozumieją, nie znają. Czasami spotykają się z czymś, co jest jeszcze obce ich wrażliwej dziecięcej naturze, co wzbudza zrozumiały zachwyt, ale też niepokój, a nawet lęk o losy fikcyjnych bohaterów.

Obserwowane zjawisko skłoniło mnie do zadania sobie pytania, czy w tej sytuacji – chcąc zaoszczędzić dzieciom stresów, a rodzicom zmartwień – nie można by im było zaproponować zabawy w prawdziwy teatr, a może niezupełnie prawdziwy, bo „Teatr z łyżki”, oparty na zabawie pozwalającej na połączenie dziecięcej fantazji ze zdolnościami poetyckimi dorosłych oraz funkcji intelektualno-poznawczej z funkcją manipulacyjno-plastyczną. Zdrowe dzieci na ogół łatwo wchodzą w zabawę, bezbłędnie wyczuwają, kiedy bohaterom bajek dzieje się krzywda, mają poczucie niesprawiedliwości, ale w przypadku dzieci z deficytami rozwoju różnie bywa.