Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 559.39 kb
Stron: 4
Id: 1910

Sześciolatki w świecie pisma – (nie)łatwe czytanie i pisanie

Barbara Stasieło   Czerwiec 2012

Fragment artykułu: Sześciolatki w szkole – szansa czy porażka? Rząd zapewnia, że dzieci są gotowe do rozpoczęcia nauki w tak młodym wieku. Jednak większość rodziców z wielkimi obawami wysyła swoje pociechy do pierwszej klasy. Czy sześciolatki są gotowe do pójścia do szkoły? Czy ... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (1.23 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.

Zobacz również

nauka czytaniaNauczycielkanowa podstawa programowacykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?wcześniejszy obowiązek szkolnysześciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2012

Fragment artykułu:
Sześciolatki w szkole – szansa czy porażka? Rząd zapewnia, że dzieci są gotowe do rozpoczęcia nauki w tak młodym wieku. Jednak większość rodziców z wielkimi obawami wysyła swoje pociechy do pierwszej klasy. Czy sześciolatki są gotowe do pójścia do szkoły? Czy umiejętności, które zdobyły w przedszkolu, są wystarczające, aby zapewnić im łatwy start w pierwszej klasie?
Przyjrzałyśmy się bliżej elementarnym umiejętnościom pozwalającym na rozpoczęcie nauki czytania i pisania. Badania pokazały, że są obszary, które wymagają większej uwagi. Najważniejszym z nich jest komunikacja – czy zwraca się na nią uwagę?
Od 1 września 2009 roku dziecko sześcioletnie może rozpocząć naukę w szkole, jeśli jego prawni opiekunowie wyrażą na to zgodę. Większość szkół w związku z tym nastawiona jest na obecność dzieci w tym wieku. W roku szkolnym 2008/2009 sześciolatki były obecne w prawie 70% szkół, a przez kolejne lata odsetek ten wzrósł do 90%. Oznacza to, że w 90% szkół są już dzieci sześcioletnie, choć w różnej liczbie, czasem tylko w zerówkach.
Rodzice, którzy muszą podjąć decyzję, czy wysłać swoje dziecko do szkoły, zadają sobie wiele pytań. Według A. Jegier najważniejsze z nich to: Czego wymaga się od dzieci rozpoczynających naukę w szkole? Jakim oczekiwaniom muszą sprostać, jeżeli mają być dobrymi uczniami? Czego będzie się wymagać od dziecka w klasie pierwszej? Rodzice zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest dojrzałość szkolna. Polega ona na osiągnięciu przez dzieci wrażliwości i podatności na nauczanie i wychowanie szkolne. Gotowość szkolna nie jest stanem, na który należy czekać, ale trzeba ją wykształcić poprzez zapewnienie dziecku dobrych warunków stymulujących jego rozwój. Rodzice chcieliby wiedzieć, czego mogą wymagać od dziecka i jak pomóc mu wejść w rolę ucznia.


W dalszej części artykułu zapoznamy się m.in. z:
- charakterystyką obszaru podstawy programowej dotyczącego zagadnienia nauki czytania oraz umiejętności (w tym zakresie) dziecka kończącego przedszkole;
- procesami składającymi się na umiejętność czytania i pisania;
- rolą psychomotoryki w kontekście nabywania umiejętności czytania i pisania;
- z opisem badań przeprowadzonych przez autorki, które pomogły określić, z jakimi umiejętnościami dzieci przekraczają próg szkoły.


Objętość artykułu: 4 strony.