Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Sześciolatki w świecie pisma – (nie)łatwe czytanie i pisanie

Józefa Bałachowicz, Edyta Ćwikła, Barbara Stasieło   Czerwiec 2012

Fragment artykułu: Sześciolatki w szkole – szansa czy porażka? Rząd zapewnia, że dzieci są gotowe do rozpoczęcia nauki w tak młodym wieku. Jednak większość rodziców z wielkimi obawami wysyła swoje pociechy do pierwszej klasy. Czy sześciolatki są gotowe do pójścia do szkoły? Czy ... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Fragment artykułu:
Sześciolatki w szkole – szansa czy porażka? Rząd zapewnia, że dzieci są gotowe do rozpoczęcia nauki w tak młodym wieku. Jednak większość rodziców z wielkimi obawami wysyła swoje pociechy do pierwszej klasy. Czy sześciolatki są gotowe do pójścia do szkoły? Czy umiejętności, które zdobyły w przedszkolu, są wystarczające, aby zapewnić im łatwy start w pierwszej klasie?
Przyjrzałyśmy się bliżej elementarnym umiejętnościom pozwalającym na rozpoczęcie nauki czytania i pisania. Badania pokazały, że są obszary, które wymagają większej uwagi. Najważniejszym z nich jest komunikacja – czy zwraca się na nią uwagę?
Od 1 września 2009 roku dziecko sześcioletnie może rozpocząć naukę w szkole, jeśli jego prawni opiekunowie wyrażą na to zgodę. Większość szkół w związku z tym nastawiona jest na obecność dzieci w tym wieku. W roku szkolnym 2008/2009 sześciolatki były obecne w prawie 70% szkół, a przez kolejne lata odsetek ten wzrósł do 90%. Oznacza to, że w 90% szkół są już dzieci sześcioletnie, choć w różnej liczbie, czasem tylko w zerówkach.
Rodzice, którzy muszą podjąć decyzję, czy wysłać swoje dziecko do szkoły, zadają sobie wiele pytań. Według A. Jegier najważniejsze z nich to: Czego wymaga się od dzieci rozpoczynających naukę w szkole? Jakim oczekiwaniom muszą sprostać, jeżeli mają być dobrymi uczniami? Czego będzie się wymagać od dziecka w klasie pierwszej? Rodzice zdają sobie sprawę z tego, jak ważna jest dojrzałość szkolna. Polega ona na osiągnięciu przez dzieci wrażliwości i podatności na nauczanie i wychowanie szkolne. Gotowość szkolna nie jest stanem, na który należy czekać, ale trzeba ją wykształcić poprzez zapewnienie dziecku dobrych warunków stymulujących jego rozwój. Rodzice chcieliby wiedzieć, czego mogą wymagać od dziecka i jak pomóc mu wejść w rolę ucznia.


W dalszej części artykułu zapoznamy się m.in. z:
- charakterystyką obszaru podstawy programowej dotyczącego zagadnienia nauki czytania oraz umiejętności (w tym zakresie) dziecka kończącego przedszkole;
- procesami składającymi się na umiejętność czytania i pisania;
- rolą psychomotoryki w kontekście nabywania umiejętności czytania i pisania;
- z opisem badań przeprowadzonych przez autorki, które pomogły określić, z jakimi umiejętnościami dzieci przekraczają próg szkoły.


Objętość artykułu: 4 strony.

 

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
16. edycja FORUM | Kraków | 25-26 kwietnia 2024 zapisz się