Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 597.8 kb
Stron: 3
Id: 2891

Sprawności przedszkolaka (zabawa edukacyjno-wychowawcza)

Robert Domań   Wrzesień 2012

Fragment artykułu: „Sprawności przedszkolaka” to zabawa edukacyjno-wychowawcza o charakterze zadaniowym do realizacji przez cały rok przedszkolny lub dłuższy okres. Kształtuje cechy osobowości, postawy wobec innych i umiejętności przydatne każdemu małemu człowiekowi w przedszkolu i w do... więcej
Pobierz

Zobacz również

projekty edukacyjnerozwój społecznywychowanie

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2012

Fragment artykułu:
„Sprawności przedszkolaka” to zabawa edukacyjno-wychowawcza o charakterze zadaniowym do realizacji przez cały rok przedszkolny lub dłuższy okres. Kształtuje cechy osobowości, postawy wobec innych i umiejętności przydatne każdemu małemu człowiekowi w przedszkolu i w domu rodzinnym.
„Sprawności przedszkolaka” to umiejętności i pożądane zachowania, które uczestnicy zdobędą i rozwiną we wspólnej zabawie. Cechy te i tak są określone programem przedszkola, ale w naszym przypadku mają zabawowy i zadaniowy charakter oraz są podzielone na etapy. Takie podejście pozwala na tworzenie atmosfery tajemniczości, budzenie zainteresowania tematem oraz refleksję i planowanie działań na dłuższy czas. Każde dziecko sukcesywnie otrzymuje kolorowe papierowe obrazki z symbolami sprawności, książeczkę oraz stopnie sprawności przedszkolaka.
Opiszę teraz elementy zabawy, aby przybliżyć Czytelnikom szczegóły podjętych działań. Wymyśliłem 10 sprawności i przedstawiłem je dzieciom. Po grupowej dyskusji i sugestiach dzieci, przyjęliśmy następujące nazwy sprawności: grzeczniś, wesolaczek, miluś, mądra główka, pomagaczek, słuchaczek, pracuś, czystuś, pomysłek, dobrzebawiaczek. Nazwy sprawności są raczej infantylne, ale w większości wynikały ze słownictwa używanego przez same dzieci. Było to ich słownictwo, które rozumiały. Przedstawiłem dzieciom, co każda sprawność oznacza, omówiłem etapy zabawy i stopnie sprawności.

W dalszej części tego praktycznego artykułu znajdziemy opis:

  • kolejnych, wymienionych powyżej, sprawności przedszkolaka;
  • stopni sprawności przedszkolaka;
  • trybu oceniania i przyznawania obrazków z symbolami sprawności;
  • arkusza miesięcznego sprawności przedszkolaka;
  • książeczki sprawności przedszkolaka.


Objętość artykułu: 3 strony.