Sposoby pojmowania własnego nauczycielstwa (poziomy wtajemniczenia zawodowego)
Im dłużej zajmuję się zawodem nauczycielskim, tym bardziej przekonuję się o tym, iż występuje on w co najmniej dwóch właściwie niezależnych od siebie wersjach. Pierwsza z nich – to wersja oficjalna. Jej tworzywem jest wszystko to, co nauczyciel zdobywa na uczelni, także w toku doskonal... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
Im dłużej zajmuję się zawodem nauczycielskim, tym bardziej przekonuję się o tym, iż występuje on w co najmniej dwóch właściwie niezależnych od siebie wersjach.
Pierwsza z nich – to wersja oficjalna. Jej tworzywem jest wszystko to, co nauczyciel zdobywa na uczelni, także w toku doskonalenia zawodowego, co otrzymuje z instytucji współpracujących ze szkołą, takich jak ministerstwo, kuratoria, ośrodki doradztwa zawodowego itp. Składa się to na rodzaj wiedzy, sprawności usankcjonowanych instytucjonalnie, o których nauczyciel wie, że je otrzymał jako ważne w regulacji jego pracy.
Druga wersja dotyczy wymiaru osobistego, to znaczy tego, co nauczyciel osobiście odebrał z oficjalnych programów, czemu nadał personalne znaczenia, a nade wszystko, co na tej podstawie sam potrafił wytworzyć, jakie preferencje nadać własnej koncepcji nauczycielstwa. Jaką treść identyfikuje, pytając siebie – kim jestem jako nauczyciel? W tym osobistym wymiarze bycia nauczycielem ważna jest umiejętność samoobserwacji, autorefleksji, badania własnej praktyki. Jaki jest związek tych dwóch wymiarów?
W artykule poruszono m.in. problem odbioru naukowego i społecznego pracy nauczyciela oraz poziomów wtajemniczenia w rolę zawodową.