Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 804.21 kb
Stron: 6
Id: 143

Sposoby pojmowania własnego nauczycielstwa (poziomy wtajemniczenia zawodowego)

Henryka Kwiatkowska   Grudzień 2010

Im dłużej zajmuję się zawodem nauczycielskim, tym bardziej przekonuję się o tym, iż występuje on w co najmniej dwóch właściwie niezależnych od siebie wersjach. Pierwsza z nich – to wersja oficjalna. Jej tworzywem jest wszystko to, co nauczyciel zdobywa na uczelni, także w toku doskonal... więcej
Pobierz

Zobacz również

nauczycielrozwój osobistyawans zawodowy

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Grudzień 2010

Im dłużej zajmuję się zawodem nauczycielskim, tym bardziej przekonuję się o tym, iż występuje on w co najmniej dwóch właściwie niezależnych od siebie wersjach.
Pierwsza z nich – to wersja oficjalna. Jej tworzywem jest wszystko to, co nauczyciel zdobywa na uczelni, także w toku doskonalenia zawodowego, co otrzymuje z instytucji współpracujących ze szkołą, takich jak ministerstwo, kuratoria, ośrodki doradztwa zawodowego itp. Składa się to na rodzaj wiedzy, sprawności usankcjonowanych instytucjonalnie, o których nauczyciel wie, że je otrzymał jako ważne w regulacji jego pracy.
Druga wersja dotyczy wymiaru osobistego, to znaczy tego, co nauczyciel osobiście odebrał z oficjalnych programów, czemu nadał personalne znaczenia, a nade wszystko, co na tej podstawie sam potrafił wytworzyć, jakie preferencje nadać własnej koncepcji nauczycielstwa. Jaką treść identyfikuje, pytając siebie – kim jestem jako nauczyciel? W tym osobistym wymiarze bycia nauczycielem ważna jest umiejętność samoobserwacji, autorefleksji, badania własnej praktyki. Jaki jest związek tych dwóch wymiarów?


W artykule poruszono m.in. problem odbioru naukowego i społecznego pracy nauczyciela oraz poziomów wtajemniczenia w rolę zawodową.