Kategorie
Polecane
Kartka z kalendarza na czerwiec
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Numery
Maj 2023
nr 05.260/2023 - materiały na czerwiec Kwiecień 2023
nr 04.259/2023 - materiały na maj Marzec 2023
nr 03.258/2023 - materiały na kwiecień Luty 2023
nr 02.257/2023 - materiały na marzec Styczeń 2023
nr 01.256/2023 - materiały na luty Grudzień 2022
nr 12.255/2022 - materiały na styczeń Listopad 2022
nr 11.254/2022 - materiały na grudzień Październik 2022
nr 10.253/2022 - materiały na listopad Wrzesień 2022
nr 09.252/2022 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2022
nr 7-8.250-251/2022 - materiały na cały rok Czerwiec 2022
nr 06.249/2022 - materiały na wrzesień Maj 2022
nr 05.248/2022 - materiały na czerwiec
nr 05.260/2023 - materiały na czerwiec Kwiecień 2023
nr 04.259/2023 - materiały na maj Marzec 2023
nr 03.258/2023 - materiały na kwiecień Luty 2023
nr 02.257/2023 - materiały na marzec Styczeń 2023
nr 01.256/2023 - materiały na luty Grudzień 2022
nr 12.255/2022 - materiały na styczeń Listopad 2022
nr 11.254/2022 - materiały na grudzień Październik 2022
nr 10.253/2022 - materiały na listopad Wrzesień 2022
nr 09.252/2022 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2022
nr 7-8.250-251/2022 - materiały na cały rok Czerwiec 2022
nr 06.249/2022 - materiały na wrzesień Maj 2022
nr 05.248/2022 - materiały na czerwiec
Zobacz również
Kiosk
Uzyskaj dostęp do ponad 1700 scenariuszy i artykułów dostępnych w naszym kiosku. Już od 18 zł miesięcznie.
informacje o pliku
Typ: pdf
Wielkość: 424.63 kb
Stron: 4
Id: 3631
Wielkość: 424.63 kb
Stron: 4
Id: 3631
Słowa mają moc – scenariusz spotkania edukacyjnego z rodzicami
Alicja Krystyniak,
Aneta Kwaśny
Październik 2013
Przykładowa propozycja zawarte w scenariuszu warsztatów: Skąd mogą się wziąć nieprzyjemne uczucia bądź myśli w reakcji na docenienie? (ok. 5 minut). Przykładowe myśli z poprzedniego ćwiczenia: nie rozumiem tej pochwały, przecież nic takiego nie zrobiłem, ten ktoś ma nieczyste intencje, zaskoczenie,... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać bezpłatnie. Pomoce dydaktyczne 1
Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Przykładowa propozycja zawarte w scenariuszu warsztatów: Skąd mogą się wziąć nieprzyjemne uczucia bądź myśli w reakcji na docenienie? (ok. 5 minut). Przykładowe myśli z poprzedniego ćwiczenia: nie rozumiem tej pochwały, przecież nic takiego nie zrobiłem, ten ktoś ma nieczyste intencje, zaskoczenie,... więcej
Ten plik można pobrać bezpłatnie. Pomoce dydaktyczne 1
Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Ostatnio pobierane
Scenariuszowi spotkania towarzyszy gotowa pomoc dydaktyczna – gotowy wzór kwestionariusza ankiety. Znajdziesz go TU.
Jeśli rodzice doceniają swoje dziecko, głośno wyrażają aprobatę, zauważają wysiłki dziecka, zarówno słowem, jak i gestem dają mu poczuć, że cieszą się z jego osiągnięć, to dziecko dostaje jasny komunikat, że również może się cieszyć ze swoich dokonań, że ma prawo być z siebie dumne. Dzięki temu będzie wyraźnie dostrzegało swoje mocne strony. Jak uświadomić to rodzicom? Najlepiej podczas warsztatów o wskazanej tematyce – ich opis znajdziecie w niniejszym artykule.
Przykładowa propozycja zawarte w scenariuszu warsztatów: Skąd mogą się wziąć nieprzyjemne uczucia bądź myśli w reakcji na docenienie? (ok. 5 minut). Przykładowe myśli z poprzedniego ćwiczenia: nie rozumiem tej pochwały, przecież nic takiego nie zrobiłem, ten ktoś ma nieczyste intencje, zaskoczenie, konsternacja, zażenowanie, mogę sobie nawet teraz odpuścić. Prawdopodobnie takie reakcje mogą towarzyszyć osobom, które: • bardzo rzadko doświadczały doceniania w swoich domach rodzinnych – nie mają takich doświadczeń, w związku z tym bardzo trudno jest im poradzić sobie z napięciem, które odczuwają w sytuacji bycia docenianym; docenianie to skoncentrowanie się na osobie, obdarzenie dużą, pozytywną uwagą, odwoływanie się do konkretnych zachowań, czyli do faktów; osoby te mogą wtedy odczuwać konsternację, zażenowanie, zaskoczenie, bo nie jest to dla nich naturalne doświadczenie, do którego są przyzwyczajone. Mamy też czasem tendencję do bagatelizowania swoich osiągnięć, swojego wkładu w sukces; • doświadczyły nieadekwatnego chwalenia – np. oceny w stylu „pięknie, pięknie”, cokolwiek by nie zrobiły. Osoba chwalona w taki sposób szybko orientuje się, że pochwała jest często nieadekwatna, nieszczera lub że zawiera element manipulacji – doceniam nie dla doceniania, tylko po to, żeby osiągnąć swój cel, np. poprawię tej osobie nastrój, to trudniej będzie jej odmówić, gdy poproszę ją o przysługę. Dodatkowo pochwała zawierająca oceny, niedopasowana do sytuacji, udawana może sprawić, że dziecko (a także dorosły) będzie miało poczucie, iż nie musi się starać, bo niezależnie od tego, co zrobi i tak usłyszy: „pięknie”.
Jeśli rodzice doceniają swoje dziecko, głośno wyrażają aprobatę, zauważają wysiłki dziecka, zarówno słowem, jak i gestem dają mu poczuć, że cieszą się z jego osiągnięć, to dziecko dostaje jasny komunikat, że również może się cieszyć ze swoich dokonań, że ma prawo być z siebie dumne. Dzięki temu będzie wyraźnie dostrzegało swoje mocne strony. Jak uświadomić to rodzicom? Najlepiej podczas warsztatów o wskazanej tematyce – ich opis znajdziecie w niniejszym artykule.
Przykładowa propozycja zawarte w scenariuszu warsztatów: Skąd mogą się wziąć nieprzyjemne uczucia bądź myśli w reakcji na docenienie? (ok. 5 minut). Przykładowe myśli z poprzedniego ćwiczenia: nie rozumiem tej pochwały, przecież nic takiego nie zrobiłem, ten ktoś ma nieczyste intencje, zaskoczenie, konsternacja, zażenowanie, mogę sobie nawet teraz odpuścić. Prawdopodobnie takie reakcje mogą towarzyszyć osobom, które: • bardzo rzadko doświadczały doceniania w swoich domach rodzinnych – nie mają takich doświadczeń, w związku z tym bardzo trudno jest im poradzić sobie z napięciem, które odczuwają w sytuacji bycia docenianym; docenianie to skoncentrowanie się na osobie, obdarzenie dużą, pozytywną uwagą, odwoływanie się do konkretnych zachowań, czyli do faktów; osoby te mogą wtedy odczuwać konsternację, zażenowanie, zaskoczenie, bo nie jest to dla nich naturalne doświadczenie, do którego są przyzwyczajone. Mamy też czasem tendencję do bagatelizowania swoich osiągnięć, swojego wkładu w sukces; • doświadczyły nieadekwatnego chwalenia – np. oceny w stylu „pięknie, pięknie”, cokolwiek by nie zrobiły. Osoba chwalona w taki sposób szybko orientuje się, że pochwała jest często nieadekwatna, nieszczera lub że zawiera element manipulacji – doceniam nie dla doceniania, tylko po to, żeby osiągnąć swój cel, np. poprawię tej osobie nastrój, to trudniej będzie jej odmówić, gdy poproszę ją o przysługę. Dodatkowo pochwała zawierająca oceny, niedopasowana do sytuacji, udawana może sprawić, że dziecko (a także dorosły) będzie miało poczucie, iż nie musi się starać, bo niezależnie od tego, co zrobi i tak usłyszy: „pięknie”.