
Skąd się wzięły ubrania? – cz. 2 [pomysły na zabawy]
Podtytuł: Zabawy zachęcające do poszerzania wiedzy i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez dzieci pytania Ze wstępu do artykułu: Dzieci uczestnicząc w zabawach tematycznych, mają możliwość odgrywania rozmaitych ról i fikcyjnego spełniania funkcji przypisanych danej roli społecznej. Teg... więcej
Podtytuł: Zabawy zachęcające do poszerzania wiedzy i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez dzieci pytania
Ze wstępu do artykułu:
Dzieci uczestnicząc w zabawach tematycznych, mają możliwość odgrywania rozmaitych ról i fikcyjnego spełniania funkcji przypisanych danej roli społecznej. Tego typu działania sprawiają im wiele radości i umożliwiają nawiązywanie w naturalny sposób kontaktów z rówieśnikami, innymi dziećmi, dorosłymi.
Główną część tekstu stanowią pomysły na zabawy do wykorzystania w pracy z dziećmi – są to „Zabawy z parasolami”, „Zabawy z wachlarzami” i „Zabawy z rzepami”. Wszystkie prezentowane zabawy dają możliwość prowadzenia obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, a także dokumentowania tych obserwacji. Prezentowanym zabawom mogą towarzyszyć podkłady muzyczne indywidualnie dobierane przez nauczyciela.
Przykładowa zabawa:
„Co by było, gdyby...?” Zadaniem dzieci jest przedstawienie różnych pomysłów w odniesieniu do pytania: co by było, gdyby na świecie nie było parasoli? Następnym zadaniem jest wymyślenie opowieści o powstaniu parasola. Dzieci układają ją, wypowiadając kolejno po pięć słów (czyli tyle, ile jedna rączka ma paluszków). Jedno słowo przypadnie na jeden palec dziecka. Dalszy ciąg w tej samej liczbie słów opowie koleżanka/kolega, itd., aż powstanie cała opowieść. Następnie na dużym papierze dzieci wspólnie namalują parasol.
Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które możesz pobrać TU.