Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 563.23 kb
Stron: 4
Id: 2980

Skąd się wzięły ubrania? – cz. 1 [pomysły na zabawy]

Anna Torbicka   Listopad 2012

Podtytuł: Zabawy zachęcające do poszerzania wiedzy i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez dzieci pytania Fragment artykułu: Zabawa jest metodą nauczania, uczenia się, jest jedną z metod pracy z dzieckiem.(…) Zabawy umiejętnie dobrane do wieku wyzwalają w dzieciach motywację i chęć do ... więcej
Pobierz

Zobacz również

obserwacja i diagnozascenariusz zajęćzabawa

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Scenariusze zajęć wieloobszarowych

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Podtytuł: Zabawy zachęcające do poszerzania wiedzy i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez dzieci pytania

Fragment artykułu:

Zabawa jest metodą nauczania, uczenia się, jest jedną z metod pracy z dzieckiem.(…) Zabawy umiejętnie dobrane do wieku wyzwalają w dzieciach motywację i chęć do zdobywania nowych umiejętności i wiadomości. Dziecko nabywa świadomość siebie, swoich umiejętności i zdobytych sukcesów. Aktywnie uczestnicząc w zabawach, przygotowuje się do pełnienia ról społecznych, do współpracy w grupie na co dzień oraz do zabawy. Dzieje się tak w przypadku zabaw tematycznych, w których dzieci uczestnicząc, mają możliwość odgrywania ról i fikcyjnego spełniania funkcji przypisanych danej roli społecznej. Wywołuje to w nich ogromne zadowolenie oraz inwencję twórczą podczas odtwarzania takich ról. Dzieci doskonale potrafią naśladować spostrzeżone postawy, usłyszane wyrażenia, które potem na sposób sobie właściwy wyrażają.

Główną część artykułu stanowią liczne pomysły na zabawy do wykorzystania w pracy z dziećmi – są to „Zabawy z kapeluszami”, „Zabawy z butami” i „Zabawy z chusteczkami”. Wszystkie prezentowane zabawy dają możliwość prowadzenia obserwacji pedagogicznych w celu poznania możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci, a także dokumentowania tych obserwacji. Prezentowanym zabawom mogą towarzyszyć podkłady muzyczne indywidualnie dobierane przez nauczyciela.

Przykładowa zabawa:
„Zabawy supełkowe”. Każde dziecko ma lalkę lub misia i apaszkę. Dziecko sadza przed sobą zabawkę. Potem bierze apaszkę i składa ją na pół. Tworzy się kształt prostokąta. Zakłada złożoną chusteczkę na plecy misiowi/lalce i końce apaszki opuszcza z przodu. Ponieważ misiowi/lalce jest zimno w szyję, zakłada mu apaszkę bliżej szyi. Inny sposób: dziecko trzyma dwa końce apaszki biegnące po przekątnej (składa w ten sposób apaszkę na kształt trójkąta) i zakłada ją jak poprzednio. Teraz można zaproponować, żeby dziecko zawiązało supełek, przeplatając dwa rogi chusteczki. W kolejnej zabawie dzieci tworzą linę ze swoich apaszek, podzielone są na dwa zespoły na przeciwległych końcach sali. Każdy zespół ma kilka chust do użycia. Pierwszym zadaniem jest połączenie tych chust ze sobą za pomocą supełków. Drugie zadanie to połączenie obu zespołów liną z apaszek. Istotne jest, aby dzieci najpierw połączyły apaszki w zespole, a następnie obie liny zespołowe połączyły ze sobą.

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne w skali 1:1 (do samodzielnego wydruku), które można pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!

Objętość artykułu:
4 strony.

 

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania