Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 829.15 kb
Stron: 8
Id: 3137

Serduszko małego misia (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC)

Dorota Kamińska, Agnieszka Sitek   Luty 2013

Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i poucz... więcej
Pobierz

Zobacz również

metody aktywnescenariusz zajęćTeoria ograniczeń (TOC)wychowanie do wartości

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój moralny i wychowanie

Więcej z tego numeru

Luty 2013

Pełny tytuł: Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC – gałązka logiczna)

Scenariuszowi towarzyszą:

  • gotowe karty pracy (w tym schemat gałązki logicznej) – do pobrania TU;
  • piosenka „Jest taki miś, wesoły miś” – TU możesz pobrać do niej podkład w formacie mp3;
  • piosenka „Gdy szczęśliwy jesteś to z Kubusiem skacz” – do której podkład w formacie mp3 pobierzesz TU.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi”.
Jego cele szczegółowe ujęto następująco – dziecko:
  • prawidłowo posługuje się gałązką logiczną w celu przedstawienia treści bajki;
  • dostrzega i rozumie związki oraz zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy kolejnymi wydarzeniami w bajce, a także ich konsekwencje;
  • wypowiada się w zrozumiały sposób na temat treści bajki oraz ważnych wartości, takich jak miłość, przyjaźń i odwaga;
  • stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
  • potrafi przedstawić informacje w formie uproszczonych rysunków i umownych symboli oraz rozumie ich sens;
  • wyraża swoje emocje za pomocą ruchu i mimiki twarzy;
  • umiejętnie współpracuje w grupie;
  • odczuwa satysfakcję i zadowolenie ze wspólnego działania oraz osiągniętego celu.
Fragment artykułu:
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
 
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat. Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania