
Serduszko małego misia (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC)
Agnieszka Sitek
Luty 2013
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i poucz... więcej
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i poucz... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą SMS (2.46 PLN brutto) lub za pomocą pobrań.
Pomoce dydaktyczne 3
Pełny tytuł: Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC – gałązka logiczna)
Scenariuszowi towarzyszą:
- gotowe karty pracy (w tym schemat gałązki logicznej) – do pobrania TU;
- piosenka „Jest taki miś, wesoły miś” – TU możesz pobrać do niej podkład w formacie mp3;
- piosenka „Gdy szczęśliwy jesteś to z Kubusiem skacz” – do której podkład w formacie mp3 pobierzesz TU.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi”.
Jego cele szczegółowe ujęto następująco – dziecko:
Jego cele szczegółowe ujęto następująco – dziecko:
- prawidłowo posługuje się gałązką logiczną w celu przedstawienia treści bajki;
- dostrzega i rozumie związki oraz zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy kolejnymi wydarzeniami w bajce, a także ich konsekwencje;
- wypowiada się w zrozumiały sposób na temat treści bajki oraz ważnych wartości, takich jak miłość, przyjaźń i odwaga;
- stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
- potrafi przedstawić informacje w formie uproszczonych rysunków i umownych symboli oraz rozumie ich sens;
- wyraża swoje emocje za pomocą ruchu i mimiki twarzy;
- umiejętnie współpracuje w grupie;
- odczuwa satysfakcję i zadowolenie ze wspólnego działania oraz osiągniętego celu.
Fragment artykułu:
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.