Serduszko małego misia (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC)
Agnieszka Sitek
Luty 2013
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i poucz... więcej
Pobierz
Pomoce dydaktyczne 3
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem... Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i poucz... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
lato
zakończenie
dyżur wakacyjny
metody
trzylatek
czterolatek
pięciolatek
sześciolatek
matematyka
czytanie
język angielski
integracja
ekologia
technika
plastyka
mowa
muzyka
percepcja wzrokowa
percepcja słuchowa
sprawność ruchowa
kompetencje społeczne
rozumowanie przyczynowo-skutkowe
rozwój manualny
eksperyment
prawo oświatowe
czytanie globalne
zabawa
zjawiska atmosferyczne
Pełny tytuł: Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi (scenariusz zajęć z zastosowaniem narzędzi TOC – gałązka logiczna)
Scenariuszowi towarzyszą:
- gotowe karty pracy (w tym schemat gałązki logicznej) – do pobrania TU;
- piosenka „Jest taki miś, wesoły miś” – TU możesz pobrać do niej podkład w formacie mp3;
- piosenka „Gdy szczęśliwy jesteś to z Kubusiem skacz” – do której podkład w formacie mp3 pobierzesz TU.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Serduszko małego misia – czyli dziecięce rozważania na temat miłości, przyjaźni i odwagi”.
Jego cele szczegółowe ujęto następująco – dziecko:
Jego cele szczegółowe ujęto następująco – dziecko:
- prawidłowo posługuje się gałązką logiczną w celu przedstawienia treści bajki;
- dostrzega i rozumie związki oraz zależności przyczynowo-skutkowe pomiędzy kolejnymi wydarzeniami w bajce, a także ich konsekwencje;
- wypowiada się w zrozumiały sposób na temat treści bajki oraz ważnych wartości, takich jak miłość, przyjaźń i odwaga;
- stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
- potrafi przedstawić informacje w formie uproszczonych rysunków i umownych symboli oraz rozumie ich sens;
- wyraża swoje emocje za pomocą ruchu i mimiki twarzy;
- umiejętnie współpracuje w grupie;
- odczuwa satysfakcję i zadowolenie ze wspólnego działania oraz osiągniętego celu.
Fragment artykułu:
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
Zdarzyło się kiedyś, że mały pluszowy miś zapragnął mieć serce. Chciał, tak jak wszystko, co żyje, śmiać się, płakać i móc obdarzyć kogoś miłością. A tymczasem był tylko zwyczajnym miśkiem wypchanym trocinami i z oderwanym uchem...
Tymi słowami zaczyna się piękna, a zarazem niezwykle barwna i pouczająca opowieść o małym pluszowym misiu (zapewne takim, którego bardzo dobrze pamiętamy z lat naszego dzieciństwa). Marzeniem misia było otrzymanie od wróżki Mirabell prawdziwego serca, dzięki któremu mógłby naprawdę kogoś pokochać i w pełni cieszyć się życiem. Historia ta pokazuje jednak, że prawdziwego serca nie rozpoznaje się po jego biciu, ale po przepełnionych miłością czynach. Ta bajeczna opowieść o miłości, przyjaźni i odwadze zwraca uwagę dziecka na ponadczasowe wartości, które powinniśmy rozbudzać w nim już od najmłodszych lat.
Bruno Bettelheim w książce pt. „Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni”, wspomina o tym, że dziecko powinno, w miarę jak się rozwija, uczyć się krok po kroku bardziej rozumieć siebie i otaczający świat, gdyż to pozwoli mu lepiej poznawać innych ludzi, a w rezultacie nawiązywać z nimi relacje i więzi pełne znaczenia i dające satysfakcję. Istotą nauczania wartości powinno być zatem dążenie do tego, aby dzieci kierowały się w życiu takimi wartościami moralnymi, jak przyjaźń, miłość, odwaga czy też uczciwość, nie ze względu na strach przed karą lub pod wpływem presji ze strony innych osób, ale z uwagi na wewnętrzne przekonania i potrzeby. I to właśnie rolą dorosłych jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, ale przede wszystkim nauczenie ich czerpania radości z postępowania zgodnie z nimi. Pamiętajmy przy tym, że świetną okazję do poznawania przez dzieci najważniejszych wartości, a zarazem uczenia się określonych norm społecznych, stanowią bajki i baśnie. W cudowny sposób wpływają na budowanie więzi pomiędzy dzieckiem i nauczycielem. Przez ich pryzmat poznaje ono otaczający świat. Te niezwykłe opowieści zawierają bowiem bezcenny przekaz – uczą pozytywnych wzorców zachowań, postępowania według norm społecznych, a także rozwiązywania trudnych sytuacji w sposób, dzięki któremu dzieci czują się bezpieczne i rozumiane. Utwory te wzmacniają także ich przeżycia emocjonalne, a szczęśliwe zakończenia powodują przyjemne uczucie sukcesu. Odpowiednio dobrana do wieku dziecka lektura stanowi także wzór posługiwania się językiem literackim i wpływa korzystnie na doskonalenie mowy, w tym umiejętne formułowanie wypowiedzi słownych oraz zasób słownictwa.
Pomoce
Pliki umieszczone są do osobnego pobrania
Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz