Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 478.62 kb
Stron: 4
Id: 1010

Rysuję i koloruję – zabawy grafomotoryczne dla dzieci pięcio- i sześcioletnich

Beata Bielska   Listopad 2010

W programie kształcenia przedszkolnego pięcio- i sześciolatków dużo miejsca zajmują zabawy przygotowujące dziecko do nauki. Wśród tych wprowadzających do nauki czytania są głównie cykliczne ćwiczenia doskonalące słuch fonemowy, angażujące uwagę i koncentrację oraz dające duże mo... więcej
Pobierz

Zobacz również

jesieńnauka pisaniapięciolatekplastykascenariusz zajęćsześciolatek

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Listopad 2010

W programie kształcenia przedszkolnego pięcio- i sześciolatków dużo miejsca zajmują zabawy przygotowujące dziecko do nauki. Wśród tych wprowadzających do nauki czytania są głównie cykliczne ćwiczenia doskonalące słuch fonemowy, angażujące uwagę i koncentrację oraz dające duże możliwości emisyjne. Z kolei ogólne ćwiczenia grafomotoryczne, przygotowujące do nauki pisania, doskonalą koordynację wzrokowo-słuchową oraz usprawniają ruchy dłoni i palców.
Zanim dziecko przystąpi do pracy na papierze, powinno, przy okazji innych czynności, aktywnie uczestniczyć w zabawach ruchowych i manipulacyjnych. Możliwości takie dają także czynności samoobsługowe, muzyka czy zabawy parateatralne. Stworzenie dziecku sprzyjającego środowiska warunkuje jego najpełniejszy rozwój, a kontakt ze sztuką rozwija aktywność twórczą. W efekcie kształtujemy u przedszkolaków aktywną postawę wobec życia, wspomagając jednocześnie ich rozwój psychoruchowy. Pierwszoplanowe miejsce zajmuje tu twórczość artystyczna.


W artykule przedstawiono ciekawe propozycje niekonwencjonalnych zabaw artystycznych i grafomotorycznych dla dzieci pięcio- i sześcioletnich oraz scenariusze zajęć („Barwy jesieni”, „Jesienne zbiory”) z ich wykorzystaniem.