
Psychomotoryczne wspieranie rozwoju

dr Andrzej Majewski
zobacz wszystkie artykuły
Podtytuł: Całościowa organizacja jednostek dydaktycznych i doświadczeniowych w przedszkolu i w nauczaniu początkowym Fragment artykułu: Pod względem społeczno-politycznym przedszkole jest postrzegane jako miejsce edukacji dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju. Wymagania pedagogiczne stawiane prze... więcej
Zobacz również
metody aktywnerozwój motorycznyscenariusz zajęćzajęcia ruchowe
Podtytuł: Całościowa organizacja jednostek dydaktycznych i doświadczeniowych w przedszkolu i w nauczaniu początkowym
Fragment artykułu:
Pod względem społeczno-politycznym przedszkole jest postrzegane jako miejsce edukacji dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju. Wymagania pedagogiczne stawiane przedszkolom jako instytucjom edukacyjnym przez społeczeństwo informacji bardzo wzrosły w ostatnich latach. Wyniki badań PISA postawiły przed całą Europą pytanie, w jaki sposób lepiej przygotować dziecko do nauki w szkole? W wielu krajach (na przykład w Niemczech) opracowuje się na nowo programy edukacyjne i wychowawcze we wszystkich 17 krajach związkowych. Poszukiwane są nowe i skuteczniejsze metody wspierania dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju.
Doświadczenia matematyczno-przyrodnicze, wspieranie mowy i wychowanie ekologiczno-interkulturowe stanowią uzupełnienie tradycyjnych programów zabawy i doświadczenia w pedagogice przedszkolnej. Przedszkola są fundamentalnym i głównym filarem naszego systemu edukacyjnego. Jakość pedagogicznego wspierania rozwoju w edukacji elementarnej tworzy istotną bazę pracy w szkołach na dalszych etapach kształcenia. Z tego względu konieczne jest poszukiwanie nowych metod wspierania rozwoju na etapie edukacji elementarnej. Do metod umożliwiających całościowe nauczanie i wspieranie należą psychomotoryka i motopedagogika. Obie metody wspierania nie są wprawdzie nowe (psychomotoryka niemiecka obchodzi w tym roku 57. rocznicę powstania), lecz możliwości połączenia metody psychomotoryczno-motopedagogicznej z organizacją jednostek i aranżacji dydaktycznych w edukacji elementarnej badane są zaledwie od kilku lat.
W Akademii Psychomotoryki i Motopedagogiki we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i terapeutami opracowano i wraz z dziećmi wypróbowano cały szereg psychomotorycznych zajęć edukacyjnych na rozmaite tematy przyrodnicze i w celu wspierania podstawowych kompetencji psychomotorycznych.
W dalszej części artykułu przeczytamy o:
- aktywności ruchowej w aranżacjach psychoruchowych.
Artykułowi towarzyszy:
- opis aranżacji psychomotorycznej „Przygody kropli wody”.
Objętość artykułu: 4 strony.
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się bezpłatnie.
wydawnictwo@blizejprzedszkola.pl
Dział Obsługi Klienta
Katarzyna Kozakowska
katarzyna.kozakowska@blizejprzedszkola.pl
Renata Głogowska
renata.glogowska@blizejprzedszkola.pl
telefon: 12 631 04 10 wew 101
Nasza siedziba
Kwiatowa 3, 30-437 Kraków
Odbiory realizujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8.00 do 15.00.