Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1035.61 kb
Stron: 4
Id: 2839

Psychomotoryczne wspieranie rozwoju

Jolanta Majewska, Andrzej Majewski   Magazyn specjalny 2012

Podtytuł: Całościowa organizacja jednostek dydaktycznych i doświadczeniowych w przedszkolu i w nauczaniu początkowym Fragment artykułu: Pod względem społeczno-politycznym przedszkole jest postrzegane jako miejsce edukacji dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju. Wymagania pedagogiczne stawiane prze... więcej
Pobierz

Zobacz również

metody aktywnerozwój motorycznyscenariusz zajęćzajęcia ruchowe

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Zdrowie i sprawność fizyczna

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2012

Podtytuł: Całościowa organizacja jednostek dydaktycznych i doświadczeniowych w przedszkolu i w nauczaniu początkowym

Fragment artykułu:
Pod względem społeczno-politycznym przedszkole jest postrzegane jako miejsce edukacji dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju. Wymagania pedagogiczne stawiane przedszkolom jako instytucjom edukacyjnym przez społeczeństwo informacji bardzo wzrosły w ostatnich latach. Wyniki badań PISA postawiły przed całą Europą pytanie, w jaki sposób lepiej przygotować dziecko do nauki w szkole? W wielu krajach (na przykład w Niemczech) opracowuje się na nowo programy edukacyjne i wychowawcze we wszystkich 17 krajach związkowych. Poszukiwane są nowe i skuteczniejsze metody wspierania dzieci we wczesnej fazie ich rozwoju.
Doświadczenia matematyczno-przyrodnicze, wspieranie mowy i wychowanie ekologiczno-interkulturowe stanowią uzupełnienie tradycyjnych programów zabawy i doświadczenia w pedagogice przedszkolnej. Przedszkola są fundamentalnym i głównym filarem naszego systemu edukacyjnego. Jakość pedagogicznego wspierania rozwoju w edukacji elementarnej tworzy istotną bazę pracy w szkołach na dalszych etapach kształcenia. Z tego względu konieczne jest poszukiwanie nowych metod wspierania rozwoju na etapie edukacji elementarnej. Do metod umożliwiających całościowe nauczanie i wspieranie należą psychomotoryka i motopedagogika. Obie metody wspierania nie są wprawdzie nowe (psychomotoryka niemiecka obchodzi w tym roku 57. rocznicę powstania), lecz możliwości połączenia metody psychomotoryczno-motopedagogicznej z organizacją jednostek i aranżacji dydaktycznych w edukacji elementarnej badane są zaledwie od kilku lat.
W Akademii Psychomotoryki i Motopedagogiki we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i terapeutami opracowano i wraz z dziećmi wypróbowano cały szereg psychomotorycznych zajęć edukacyjnych na rozmaite tematy przyrodnicze i w celu wspierania podstawowych kompetencji psychomotorycznych.

W dalszej części artykułu przeczytamy o:

  • aktywności ruchowej w aranżacjach psychoruchowych.


Artykułowi towarzyszy:

  • opis aranżacji psychomotorycznej „Przygody kropli wody”.


Objętość artykułu: 4 strony.