Przyczyny wad wymowy i sposoby zapobiegania
W polskich przedszkolach i szkołach coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy logopedy, gdyż ich mowa rozwija się nieprawidłowo. Należy jednak odróżnić cechy wymowy dziecięcej, typowej dla danego wieku, od nieprawidłowości, które wymagają terapii, często już we wczesnym dzieciństwie. O w... więcej
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.
Ostatnio pobierane
Znajdź dla siebie
W polskich przedszkolach i szkołach coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy logopedy, gdyż ich mowa rozwija się nieprawidłowo. Należy jednak odróżnić cechy wymowy dziecięcej, typowej dla danego wieku, od nieprawidłowości, które wymagają terapii, często już we wczesnym dzieciństwie.
O wadach wymowy możemy mówić wtedy, gdy mowa odbiega od normy fonetycznej przyjętej w danym języku (wg Genowefy Demel). Nauczyciele i wychowawcy najczęściej nie mają specjalistycznej wiedzy, która pozwoliłaby im właściwie ocenić poprawność artykulacyjną stosowną dla danego wieku dziecka, dlatego niezwykle korzystnym rozwiązaniem byłoby zaproszenie logopedy, który na początku każdego roku szkolnego przeprowadziłby sondaż logopedyczny, pozwalający na wykrycie wad wymowy u dzieci lub ryzyko ich wystąpienia, co pozwoliłoby na odpowiednio wczesne rozpoczęcie terapii logopedycznej.
W artykule omówiono najczęstsze przyczyny powstawania wad wymowy, przedstawiono przykładowe ćwiczenia oddechowe oraz scenariusz zajęć logopedycznych dotyczących artykulacji głoski „sz”.