Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 688.07 kb
Stron: 3
Id: 1373

Przyczyny wad wymowy i sposoby zapobiegania

Anna Cencora   Magazyn specjalny 2011

W polskich przedszkolach i szkołach coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy logopedy, gdyż ich mowa rozwija się nieprawidłowo. Należy jednak odróżnić cechy wymowy dziecięcej, typowej dla danego wieku, od nieprawidłowości, które wymagają terapii, często już we wczesnym dzieciństwie. O w... więcej
Pobierz

Zobacz również

logopediascenariusz zajęćwady wymowyzajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

Więcej z działu

Rozwój mowy

Więcej z tego numeru

Magazyn specjalny 2011

W polskich przedszkolach i szkołach coraz więcej dzieci potrzebuje pomocy logopedy, gdyż ich mowa rozwija się nieprawidłowo. Należy jednak odróżnić cechy wymowy dziecięcej, typowej dla danego wieku, od nieprawidłowości, które wymagają terapii, często już we wczesnym dzieciństwie.
O wadach wymowy możemy mówić wtedy, gdy mowa odbiega od normy fonetycznej przyjętej w danym języku (wg Genowefy Demel). Nauczyciele i wychowawcy najczęściej nie mają specjalistycznej wiedzy, która pozwoliłaby im właściwie ocenić poprawność artykulacyjną stosowną dla danego wieku dziecka, dlatego niezwykle korzystnym rozwiązaniem byłoby zaproszenie logopedy, który na początku każdego roku szkolnego przeprowadziłby sondaż logopedyczny, pozwalający na wykrycie wad wymowy u dzieci lub ryzyko ich wystąpienia, co pozwoliłoby na odpowiednio wczesne rozpoczęcie terapii logopedycznej.


W artykule omówiono najczęstsze przyczyny powstawania wad wymowy, przedstawiono przykładowe ćwiczenia oddechowe oraz scenariusz zajęć logopedycznych dotyczących artykulacji głoski „sz”.