
Przedszkole dla wszystkich

Zuzanna Kołacz-Kordzińska
zobacz wszystkie artykuły
Fragment artykułu: (…) Tak, placówki edukacyjne są dla wszystkich – wszystkim umożliwiają odkrywanie świata i uczenie się. Powszechny dostęp do edukacji, zagwarantowany przez prawo, cieszy oczywiście i stanowi jedną z podstawowych wartości, a więc wszystko powinno być w porządku... więcej
Zobacz również
edukacja przedszkolnaindywidualizacjanauczycielpotrzeby dzieckaspecjalne potrzeby edukacyjneinteligencje wielorakie
Fragment artykułu:
(…) Tak, placówki edukacyjne są dla wszystkich – wszystkim umożliwiają odkrywanie świata i uczenie się. Powszechny dostęp do edukacji, zagwarantowany przez prawo, cieszy oczywiście i stanowi jedną z podstawowych wartości, a więc wszystko powinno być w porządku... Tylko dlaczego czasem pojawia się w głowie ta niepokojąca myśl: „Jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo/do niczego”? Może dlatego, że małych odkrywców w grupie jest 20–30, a każdy z nich wydaje się być kompletnie inny i ma inne potrzeby, możliwości, zainteresowania? Może dlatego, że duży odkrywca, a może raczej pomocnik odkrywców, jest w grupie tylko jeden (czasem jest ich dwóch), a czasu jakoś tak zawsze wydaje się odrobinę (lub większą odrobinę) za mało? A może dlatego, że tak często słyszę: „tego się nie da”, „to niemożliwe”, „nie mogę pracować z każdym osobno”, „muszę się zająć całą grupą – nie mogę się dostosowywać do jednego dziecka”, „nie mam czasu”; nie wspominając o – co prawda coraz rzadziej się pojawiających, ale jednak wciąż jeszcze – „to wymysły naukowców”, „to nie nadpobudliwość, on po prostu nie jest wychowany”, „nie ma czegoś takiego jak dysleksja, jest tylko lenistwo”...
Może więc powszechna edukacja to przestarzała, niedoskonała forma kształcenia? Może obecne placówki to pomyłka i porażka? Może nie da się stworzyć dobrej placówki dla wszystkich? A może po prostu nie da się uczyć wszystkich dzieci, pamiętając stale o ich przeróżnych możliwościach, potrzebach i trudnościach?
Nie da się? Oczywiście, że się da!
Z dalszej części artykułu dowiemy się:
- o czym powinniśmy pamiętać organizując zajęcia w ramach edukacji przedszkolnej – omówiono w tym zakresie zagadnienie różnych typów sensorycznych, dominujących półkul, teorii inteligencji wielorakich, specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- w jaki sposób konstruować scenariusz zajęć tak by był on zindywidualizowany i dostosowany do potrzeb konkretnej grupy dzieci – z uwzględnieniem metod i treści podzielonych według typów sensorycznych, inteligencji wielorakich, specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz dominacji półkul mózgowych.
Objętość artykułu: 3 strony.
Aby pobrać plik, musisz być zalogowany
Jeśli nie posiadasz konta, zarejestruj się bezpłatnie.
wydawnictwo@blizejprzedszkola.pl
Dział Obsługi Klienta
Katarzyna Kozakowska
katarzyna.kozakowska@blizejprzedszkola.pl
Renata Głogowska
renata.glogowska@blizejprzedszkola.pl
telefon: 12 631 04 10 wew 101
Nasza siedziba
Kwiatowa 3, 30-437 Kraków
Odbiory realizujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach od 8.00 do 15.00.