Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1682.8 kb
Stron: 2
Id: 3023

Problem ryzyka dysleksji

Marta Bogdanowicz, Aneta Wojnarowska   Grudzień 2012

Fragment artykułu: O ryzyku dysleksji zazwyczaj mówi się w odniesieniu do wieku przedszkolnego, gdy dziecko nie wykazuje gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, oraz do pierwszego etapu edukacyjnego, gdy rozwój dziecka jest nieharmonijny z powodu opóźnień rozwoju funk... więcej
Pobierz

Zobacz również

dysleksjanauka czytanianauka pisania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Grudzień 2012

Fragment artykułu:
O ryzyku dysleksji zazwyczaj mówi się w odniesieniu do wieku przedszkolnego, gdy dziecko nie wykazuje gotowości szkolnej w zakresie czytania i pisania, oraz do pierwszego etapu edukacyjnego, gdy rozwój dziecka jest nieharmonijny z powodu opóźnień rozwoju funkcji, które uczestniczą w czytaniu i pisaniu, co już w ciągu pierwszego roku nauki objawia się nasilonymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Jednak takie objawy można zauważyć już wcześniej.
W wieku niemowlęcym i poniemowlęcym dzieci ryzyka dysleksji wykazują opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym, np. mało raczkują. Później niż u rówieśników pojawiają się u nich takie osiągnięcia rozwojowe, jak wypowiadanie pierwszych słów, zdań prostych i złożonych. Późno zaczynają chodzić, biegać. Są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze (mycie rąk, ubieranie się, jedzenie łyżką). Nie próbują same rysować.

W dalszej części artykułu przeczytamy o:

  • pojęciu ryzyka dysleksji i jego upowszechnianiu się;
  • stosowanej w Polsce terminologii dla oznaczenia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.