Typ: pdf
Wielkość: 629.17 kb
Stron: 4
Id: 3199

Plątaninka literowa [propozycje zabaw]

Elżbieta M. Minczakiewicz   Marzec 2013

Zaproponowaną dzieciom „zabawkę” nazwałam plątaninką literową. Przygotowałam ją intencjonalnie z myślą o dzieciach (a także młodzieży oraz osobach dorosłych), które w wyniku opóźnienia rozwoju funkcji w zakresie percepcji wzrokowej i/lub słuchowej, niedokształcenia bądź ewidentnych wad i zaburzeń ro... więcej
Pobierz

Zobacz również

metody aktywnenauka czytania

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Marzec 2013

Pełny tytuł: Plątaninka literowa – czyli o tym, jak poznawane literki mogą bezpiecznie i efektywnie odbywać bliskie i dalekie podróże po zakamarkach niezwykłego świata pisma

Artykułowi towarzyszą gotowe pomoce dydaktyczne do zabaw – znajdziesz je TU.

Plątaninką literową można się bawić w różny sposób. Można wybrać jedną z przykładowo zaproponowanych wersji zabawy. Trudno określić, która z wersji jest łatwiejsza (…). Dlatego warto korzystać z zamieszczonej przy każdej z wersji instrukcji „Jak się bawić?”. Należy mieć świadomość, że zabawa przy pomocy plątaninki literowej nie jest zwyczajną zabawą, ale pewnego rodzaju programem stymulującym rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych u uczestników biorących udział w zaproponowanej im zabawie. Cel główny: rozpoznawanie liter, ich nazywanie, identyfikowanie i swobodne operowanie nimi, składanie liter, budowanie sylab i wyrazów.

Zaproponowaną dzieciom „zabawkę” nazwałam plątaninką literową. Przygotowałam ją intencjonalnie z myślą o dzieciach (a także młodzieży oraz osobach dorosłych), które w wyniku opóźnienia rozwoju funkcji w zakresie percepcji wzrokowej i/lub słuchowej, niedokształcenia bądź ewidentnych wad i zaburzeń rozwoju (np. fizycznego), uszkodzeń okołoporodowych, chorób przebytych we wczesnym dzieciństwie (np. zapalenie mózgu lub opon mózgowych), zaburzeń ze strony ośrodkowego układu nerwowego (OUN) (np. w wyniku wcześniactwa, mózgowego porażenia dziecięcego, choroby Parkinsona czy Alzheimera), a nawet nieszczęśliwego wypadku – utraciły wiele funkcji (np. zdolność do zapamiętywania czy utrzymania uwagi dowolnej, manipulowania). Również z myślą o dzieciach, u których czasem obniżeniu uległa funkcja pamięci wzrokowej i słuchowej, a także wyobraźni i umiejętności przewidywania. U których pojawiły się trudności w zakresie funkcji myślenia, mówienia i rozumienia – stąd też obniżeniu ulec mogły zdolności w zakresie uczenia się, rysowania, malowania, czytania i pisania (…). Jak się bawić? Wersja I. Zwracam się do dziecka: Proszę spojrzeć na jedną z plansz. Znajdują się na niej dwa szlaczki: górny i dolny (pokazujemy to dziecku). Każdy ze szlaczków dzieli się na małe pola (kratki). Na górnym szlaczku – w kolejnych polach (kratkach) wpisane są na stałe jakieś litery. Na szlaczku dolnym również znajduje się taka sama liczba pól (kratek), lecz te są jeszcze puste (Widzisz to? Popatrz!). Te puste pola to domki, które czekają na lokatorów. Ich lokatorami będą litery poszukujące domku. Pomiędzy górnym a dolnym szlaczkiem planszy znajduje się obszar wypełniony plątaniną krętych linii, które dla potrzeb zabawy zostały nazwane dróżkami komunikacyjnymi liter. To dzięki tym dróżkom komunikacyjnym można bezpiecznie przeprowadzić litery znajdujące się w polach (kratkach) górnego szlaczka do odpowiednich pustych pól-domków, znajdujących się na szlaczku dolnym (…).

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania