
Pląsy Słońca i gwiazd (edukacja matematyczna)
Fragment artykułu: W bieżącym artykule zaprezentowałam własne pomysły, które można wykorzystać na zajęciach dotyczących rytmicznej organizacji czasu w obrębie pór doby. Wiodącą inspiracją była dla mnie metoda kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Star... więcej
Fragment artykułu:
W bieżącym artykule zaprezentowałam własne pomysły, które można wykorzystać na zajęciach dotyczących rytmicznej organizacji czasu w obrębie pór doby. Wiodącą inspiracją była dla mnie metoda kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Starałam się nawiązać również do pedagogiki zabawy, która niezawodnie aktywizuje dzieci w wieku przedszkolnym. Opisując sytuacje edukacyjne, posłużyłam się formą zadaniową nakierowaną na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.
Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć „Pląsy Słońca i gwiazd”. Jego cele ogólne to:
- zapoznanie z rytmiczną organizacją czasu w obrębie doby;
- kształtowanie umiejętności rozróżniania pór doby zgodnie z kolejnością występowania;
- stwarzanie okazji do różnorakiej aktywności oraz posługiwania się wyobraźnią.
Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:
- rozpoznawanie i nazywanie pór doby oraz zjawisk im towarzyszących;
- wymienianie pór doby zgodnie z kolejnością występowania: poranek, dzień, wieczór, noc;
- odtwarzanie tekstu i melodii przyśpiewki;
- ilustrowanie zjawisk związanych z porami doby za pomocą ruchu;
- rozróżnianie wybranych figur geometrycznych: koło, półkole, prostokąt, kwadrat;
- przedstawianie rytmu pór doby za pomocą obrazków oraz znaków geometrycznych;
- posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
- współdziałanie i współpraca.
Komplet pomocy dydaktycznych do scenariusza w skali 1:1
(do samodzielnego wydruku) możesz pobrać ze strony www.dopobrania.blizejprzedszkola.pl!
Objętość artykułu: 3 strony.