Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Parszywa dwunastka – czyli bariery w komunikacji

Violetta Kruczkowska  
Listopad 2012

Główną część artykułu stanowi praktyczne narzędzie – test dzięki któremu dowiemy się, które z naszych wypowiedzi blokują komunikację z dzieckiem, a które nie. Znajdziemy tu także opis przykładowych wypowiedzi które pokazują, w jaki sposób działają bari... więcej
Pobierz plik

Ten plik można pobrać za pomocą SMS (3.69 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Jak pobierać?
Informacje o pliku
Typ pliku: pdf
Wielkość pliku: 373.97 kb
Stron: 2
Id: 2974

Zobacz również

pedagogizacja
wychowanie
Thomas Gordon

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów:
pedagogizacja
wychowanie
Thomas Gordon


lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Problemy nauczycieli

Więcej z tego numeru

Listopad 2012

Główną część artykułu stanowi praktyczne narzędzie – test dzięki któremu dowiemy się, które z naszych wypowiedzi blokują komunikację z dzieckiem, a które nie. Znajdziemy tu także opis przykładowych wypowiedzi które pokazują, w jaki sposób działają bariery komunikacyjne.

Fragment artykułu:
(…) Wypowiedzi: 1a, 2a, 3b, 4a, 5b, 6a, 7b, 8a, 9b, 10b, 11a, 12a nazywamy barierami w komunikacji, bo często blokują lub spowalniają komunikację interpersonalną. Dr Thomas Gordon ujął je w dwanaście kategorii i nazwał barierami komunikacyjnymi.
Są to: rozkazywanie, wydawanie poleceń; ostrzeganie, grożenie; moralizowanie, prawienie kazań; dawanie rad i gotowych rozwiązań; przekonywanie logicznymi argumentami; osądzanie, krytykowanie, obwinianie; chwalenie; ośmieszanie, przezywanie; analizowanie, stawianie diagnozy; uspokajanie; wypytywanie; odwracanie uwagi, sarkazm, złośliwości.
Niestety większość rodziców i nauczycieli, kiedy nie akceptuje zachowania dziecka, stosuje bariery. Dorośli używają ich także, gdy mają do czynienia z typowymi komunikatami wysyłanymi przez dzieci przeżywające problemy. Bariery hamują usiłowania nauczyciela, by pomóc dziecku, blokują również zaspokojenie jego własnych potrzeb, często eskalują płacz dziecka.

Artykuł może stanowić gotowy materiał do wykorzystania w ramach tzw. pedagogizacji rodziców.

Objętość artykułu: 2 strony.