
Parszywa dwunastka – czyli bariery w komunikacji
Główną część artykułu stanowi praktyczne narzędzie – test dzięki któremu dowiemy się, które z naszych wypowiedzi blokują komunikację z dzieckiem, a które nie. Znajdziemy tu także opis przykładowych wypowiedzi które pokazują, w jaki sposób działają bari... więcej
Główną część artykułu stanowi praktyczne narzędzie – test dzięki któremu dowiemy się, które z naszych wypowiedzi blokują komunikację z dzieckiem, a które nie. Znajdziemy tu także opis przykładowych wypowiedzi które pokazują, w jaki sposób działają bariery komunikacyjne.
Fragment artykułu:
(…) Wypowiedzi: 1a, 2a, 3b, 4a, 5b, 6a, 7b, 8a, 9b, 10b, 11a, 12a nazywamy barierami w komunikacji, bo często blokują lub spowalniają komunikację interpersonalną. Dr Thomas Gordon ujął je w dwanaście kategorii i nazwał barierami komunikacyjnymi.
Są to: rozkazywanie, wydawanie poleceń; ostrzeganie, grożenie; moralizowanie, prawienie kazań; dawanie rad i gotowych rozwiązań; przekonywanie logicznymi argumentami; osądzanie, krytykowanie, obwinianie; chwalenie; ośmieszanie, przezywanie; analizowanie, stawianie diagnozy; uspokajanie; wypytywanie; odwracanie uwagi, sarkazm, złośliwości.
Niestety większość rodziców i nauczycieli, kiedy nie akceptuje zachowania dziecka, stosuje bariery. Dorośli używają ich także, gdy mają do czynienia z typowymi komunikatami wysyłanymi przez dzieci przeżywające problemy. Bariery hamują usiłowania nauczyciela, by pomóc dziecku, blokują również zaspokojenie jego własnych potrzeb, często eskalują płacz dziecka.
Artykuł może stanowić gotowy materiał do wykorzystania w ramach tzw. pedagogizacji rodziców.
Objętość artykułu: 2 strony.