Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Od swobody do ugody (o wychowawczym znaczeniu umowy społecznej z dzieckiem)

Agnieszka Olczak   Maj 2011

Niejednokrotnie dorośli odpowiedzialni za wychowanie młodego pokolenia zastanawiali się nad optymalnymi drogami wywierania pożądanego, pozytywnego wpływu na dzieci i młodzież. Z licznymi rozterkami niemal każdego dnia mierzą się zarówno nauczyciele, jak i rodzice – ci wszyscy, któ... więcej
Pobierz

Zobacz również

wychowaniezasadynagroda i kararodziceumowa społecznaprawa dzieckarozwój społeczny

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Umiejętności społeczne

Więcej z tego numeru

Maj 2011

Niejednokrotnie dorośli odpowiedzialni za wychowanie młodego pokolenia zastanawiali się nad optymalnymi drogami wywierania pożądanego, pozytywnego wpływu na dzieci i młodzież. Z licznymi rozterkami niemal każdego dnia mierzą się zarówno nauczyciele, jak i rodzice – ci wszyscy, którzy mają świadomość spoczywającej na nich odpowiedzialności za przyszłe życiowe funkcjonowanie młodych ludzi.

Rodzice i nauczyciele nadal gorąco dyskutują nad tym, która z dróg dotarcia do dziecka jest najskuteczniejsza. Czy ta, która zmusza do posłuszeństwa, podporządkowania, przy akcentowaniu dominacji, władzy dorosłego? Czy może ta, która daje dziecku swobodę, prawo do samostanowienia, uwzględniania jego praw, bez podnoszenia dyskusji o obowiązkach? Kim należy być dla młodych – autorytetem, kumplem czy partnerem? Karać czy nagradzać? Otaczać troską, opieką czy może hartować do trudów życia, przez stawianie licznych wymagań, oczekiwań, zadań?


W artykule o autokratycznych, liberalnych i demokratycznych metodach wychowania, o problemie kary w wychowaniu oraz o alternatywie, jaką jest zawieranie umowy społecznej z dzieckiem w domu i w przedszkolu.