Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.
Typ: pdf
Wielkość: 391.11 kb
Stron: 2
Id: 3151

O sztuce porozumiewania się

Kinga Kurczek   Luty 2013

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”! Fragment artykułu: Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie wła... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.

Zobacz również

współpraca z rodzicamirodzicekomunikacja interpersonalna

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Luty 2013

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Znajdź dla siebie

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”!

Fragment artykułu:
Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie właściwych celów i zadań ma doniosłe znaczenie, bowiem zaniedbanie w tej kwestii przynosi szkody nie tylko dzieciom, ale – patrząc globalnie i perspektywicznie – całemu społeczeństwu. Na ich naprawienie trzeba czasem czekać wiele lat.
W procesie współpracy przedszkola z rodzicami ważne są techniki skutecznego porozumiewania się podmiotów edukacyjnych, czyli – stojących po tej samej stronie i działających w przymierzu – sprzymierzeńców w wychowaniu. Wśród najbardziej dla nich przydatnych można wyróżnić następujące techniki skutecznego porozumiewania się: akceptację i unikanie negatywnego nastawienia, uważne słuchanie, parafrazowanie, zadawanie pytań, wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.
Akceptacja oznacza traktowanie partnera rozmowy jako równorzędnego partnera interakcji bez względu na różnice wartości, poglądów; to powstrzymywanie się od wydawania osądów; to otwartość i szacunek. Poprzez akceptację i unikanie negatywnej postawy, nauczyciel przyjmuje od rodziców informacje o dziecku i przekazuje im swoje opinie, obserwacje. Uznanie za pewnik, że zarówno nauczycielowi, jak i rodzicowi zależy na dobru dziecka, spowoduje, że kontakt między podmiotami będzie zawierał w sobie stosunek wyrażający życzliwe zainteresowanie potrzebami i zrozumienie problemów dziecka. Znając jego możliwości oraz predyspozycje, nauczyciel wspólnie z rodzicami może zaprojektować możliwą ścieżkę ich rozwijania.

W dalszej części artykułu znajdziemy dokładny opis technik skutecznego porozumiewania się, przydatnych w budowaniu współpracy z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym – przeczytamy o technice akceptacji, unikania negatywnego nastawienia, uważnego słuchania, parafrazowania, zadawania pytań i wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.

 

Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz