bliżej MAX
Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:
- gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
- atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
- 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.
nr 12.291/2025 - materiały na styczeń Listopad 2025
nr 11.290/2025 - materiały na grudzień Październik 2025
nr 10.289/2025 - materiały na listopad Wrzesień 2025
nr 09.288/2025 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2025
nr 07-08.286-287/2025 - materiały na cały rok Czerwiec 2025
nr 06.285/2025 - materiały na wrzesień Maj 2025
nr 05.284/2025 - materiały na czerwiec Kwiecień 2025
nr 04.283/2025 - materiały na maj Marzec 2025
nr 03.282/2025 - materiały na kwiecień Luty 2025
nr 02.281/2025 - materiały na marzec Styczeń 2025
nr 01.280/2025 - materiały na luty Grudzień 2024
nr 12.279/2024 - materiały na styczeń
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 391.11 kb
Stron: 2
Id: 3151
O sztuce porozumiewania się
Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”! Fragment artykułu: Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie wła... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (3.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”!
Fragment artykułu:
Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie właściwych celów i zadań ma doniosłe znaczenie, bowiem zaniedbanie w tej kwestii przynosi szkody nie tylko dzieciom, ale – patrząc globalnie i perspektywicznie – całemu społeczeństwu. Na ich naprawienie trzeba czasem czekać wiele lat.
W procesie współpracy przedszkola z rodzicami ważne są techniki skutecznego porozumiewania się podmiotów edukacyjnych, czyli – stojących po tej samej stronie i działających w przymierzu – sprzymierzeńców w wychowaniu. Wśród najbardziej dla nich przydatnych można wyróżnić następujące techniki skutecznego porozumiewania się: akceptację i unikanie negatywnego nastawienia, uważne słuchanie, parafrazowanie, zadawanie pytań, wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.
Akceptacja oznacza traktowanie partnera rozmowy jako równorzędnego partnera interakcji bez względu na różnice wartości, poglądów; to powstrzymywanie się od wydawania osądów; to otwartość i szacunek. Poprzez akceptację i unikanie negatywnej postawy, nauczyciel przyjmuje od rodziców informacje o dziecku i przekazuje im swoje opinie, obserwacje. Uznanie za pewnik, że zarówno nauczycielowi, jak i rodzicowi zależy na dobru dziecka, spowoduje, że kontakt między podmiotami będzie zawierał w sobie stosunek wyrażający życzliwe zainteresowanie potrzebami i zrozumienie problemów dziecka. Znając jego możliwości oraz predyspozycje, nauczyciel wspólnie z rodzicami może zaprojektować możliwą ścieżkę ich rozwijania.
W dalszej części artykułu znajdziemy dokładny opis technik skutecznego porozumiewania się, przydatnych w budowaniu współpracy z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym – przeczytamy o technice akceptacji, unikania negatywnego nastawienia, uważnego słuchania, parafrazowania, zadawania pytań i wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.
