Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 391.11 kb
Stron: 2
Id: 3151

O sztuce porozumiewania się

Maria Mendel, Kinga Kurczek   Luty 2013

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”! Fragment artykułu: Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie wła... więcej
Pobierz

Zobacz również

współpraca z rodzicamirodzicekomunikacja interpersonalna

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Współpraca z rodzicami i pedagogizacja

Więcej z tego numeru

Luty 2013

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Sprzymierzeńcy w wychowaniu”!

Fragment artykułu:
Przedszkole, przy ścisłym działaniu z rodzicami, powinno wyraźnie określić cele i zadania współpracy, aby skutecznie wspomagać rozwój przedszkolaków. Stawianie właściwych celów i zadań ma doniosłe znaczenie, bowiem zaniedbanie w tej kwestii przynosi szkody nie tylko dzieciom, ale – patrząc globalnie i perspektywicznie – całemu społeczeństwu. Na ich naprawienie trzeba czasem czekać wiele lat.
W procesie współpracy przedszkola z rodzicami ważne są techniki skutecznego porozumiewania się podmiotów edukacyjnych, czyli – stojących po tej samej stronie i działających w przymierzu – sprzymierzeńców w wychowaniu. Wśród najbardziej dla nich przydatnych można wyróżnić następujące techniki skutecznego porozumiewania się: akceptację i unikanie negatywnego nastawienia, uważne słuchanie, parafrazowanie, zadawanie pytań, wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.
Akceptacja oznacza traktowanie partnera rozmowy jako równorzędnego partnera interakcji bez względu na różnice wartości, poglądów; to powstrzymywanie się od wydawania osądów; to otwartość i szacunek. Poprzez akceptację i unikanie negatywnej postawy, nauczyciel przyjmuje od rodziców informacje o dziecku i przekazuje im swoje opinie, obserwacje. Uznanie za pewnik, że zarówno nauczycielowi, jak i rodzicowi zależy na dobru dziecka, spowoduje, że kontakt między podmiotami będzie zawierał w sobie stosunek wyrażający życzliwe zainteresowanie potrzebami i zrozumienie problemów dziecka. Znając jego możliwości oraz predyspozycje, nauczyciel wspólnie z rodzicami może zaprojektować możliwą ścieżkę ich rozwijania.

W dalszej części artykułu znajdziemy dokładny opis technik skutecznego porozumiewania się, przydatnych w budowaniu współpracy z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym – przeczytamy o technice akceptacji, unikania negatywnego nastawienia, uważnego słuchania, parafrazowania, zadawania pytań i wypowiedzi „Ja-Ty” w sytuacji konfrontacji.