Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 514.3 kb
Stron: 5
Id: 897

O rozwijaniu zdolności do uczenia się dzieci (część trzecia)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Maj 2011

Podtytuł: Zabawy oraz gry kształtujące u dzieci wytrwałość w dążeniu do celu i przyjemne poczucie sprawstwa W trosce o przywrócenie należnego miejsca dziecięcej zabawie trzeba było w nowych Podstawach programowych wychowania przedszkolnego umieścić zalecenie: co najmniej jedną piątą cza... więcej
Pobierz

Zobacz również

Edyta Gruszczyk-Kolczyńskagryrozwój dzieckazabawazabawy dowolnecykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Czynności intelektualne

Więcej z tego numeru

Maj 2011

Podtytuł: Zabawy oraz gry kształtujące u dzieci wytrwałość w dążeniu do celu i przyjemne poczucie sprawstwa


W trosce o przywrócenie należnego miejsca dziecięcej zabawie trzeba było w nowych Podstawach programowych wychowania przedszkolnego umieścić zalecenie: co najmniej jedną piątą czasu (w rozliczeniu tygodniowym) pobytu dziecka w przedszkolu przeznacza się na zabawę. W tym czasie dzieci mają bawić się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela.

Zacząć trzeba od wspólnego zajmowania się czymś przyjemnym dla dzieci, a więc od zabaw i przedłużania czasu ich trwania. Nim to wyjaśnię – dla przypomnienia – podam ważniejsze argumenty przemawiające za tym, że dziecięca zabawa to intensywny proces uczenia się. Jest to konieczne, zważywszy na tendencję do traktowania dziecięcych zabaw jako wypełniacza czasu. Nauczyciele – także rodzice – są bowiem skłonni w każdej chwili przerwać dziecku zabawę, jeżeli chcą, żeby zajęło się czymś innym.


W artykule m.in. o tym, jak intensywnie dzieci uczą się w trakcie zabaw dowolnych. Ponadto opisy zabaw i gier organizowanych dla jednego dziecka lub dla grupy dzieci według koncepcji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, w tym gier-opowiadań: układania gier dla dzieci i przez dzieci.