Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 429.02 kb
Stron: 5
Id: 133

O przedszkolakach bawiących się zbyt krótko i tak jak młodsze dzieci

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Grudzień 2010

W odpowiedzi na nasilającą się tendencję do mnożenia przedszkolnych zajęć dydaktycznych w nowych Podstawach programowych wychowania przedszkolnego wpisano zalecenie, by 1/5 czasu, który dzieci spędzają w przedszkolu, przeznaczać na ich swobodną zabawę. W trakcie zabaw dzieci bowiem intensywni... więcej
Pobierz

Zobacz również

nowa podstawa programowarozwój dzieckazabawazabawy dowolnecykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

O dziecięcych problemach

Więcej z tego numeru

Grudzień 2010

W odpowiedzi na nasilającą się tendencję do mnożenia przedszkolnych zajęć dydaktycznych w nowych Podstawach programowych wychowania przedszkolnego wpisano zalecenie, by 1/5 czasu, który dzieci spędzają w przedszkolu, przeznaczać na ich swobodną zabawę. W trakcie zabaw dzieci bowiem intensywnie się uczą i oswajają z trudnymi sytuacjami oraz przygotowują do sprostania im w przyszłości.
(…) Coraz więcej przedszkolaków bawi się zbyt krótko i w sposób typowy dla znacznie młodszych dzieci. Jest to niepokojące, gdyż dziecięca zabawa jest intensywnym procesem uczenia się. Jeżeli dziecko preferuje zabawy młodszych dzieci, w zbyt małym stopniu rozwija swój umysł.


Autorka przedstawia dziecięce zabawy jako proces intensywnego uczenia się oraz opisuje m.in., jakie są konsekwencje angażowania się dorosłych w zabawę dziecka i skracanie przez nich czasu ich trwania. Porusza także zagadnienie doskonalenia przez dzieci skryptów podczas swobodnej zabawy, zagadnienie zabawa z wykorzystaniem klocków, misiów i lalek i sposobów, które zachęcą dzieci do podejmowania mądrych zabaw.