Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.
Typ: pdf
Wielkość: 638.95 kb
Stron: 5
Id: 1499

O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach (część pierwsza)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Listopad 2011

Podtytuł: Cechy umysłów tych dzieci, ile ich jest w przedszkolach i co się z nimi dzieje w szkole. Problemów jest sporo, dlatego omówieniem ważniejszych zajmę się w dwóch kolejnych wykładach. W pierwszym z nich przedstawię właściwości umysłowe uzdolnionych matematyczni... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIEJ PRZEDSZKOLA.

Zobacz również

dziecko zdolneEdyta Gruszczyk-Kolczyńskamatematykacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Listopad 2011

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Znajdź dla siebie

Podtytuł: Cechy umysłów tych dzieci, ile ich jest w przedszkolach i co się z nimi dzieje w szkole.


Problemów jest sporo, dlatego omówieniem ważniejszych zajmę się w dwóch kolejnych wykładach. W pierwszym z nich przedstawię właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci i wyniki badań, według których można oszacować liczbę uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych dzieci w przedszkolach oraz w pierwszym roku szkolnej edukacji.
(…) Powszechnie przyjmuje się, że uzdolnieniami matematycznymi wykazują się dopiero starsi uczniowie, gdy posługują się zaawansowaną wiedzą matematyczną. Jeżeli uda się im zająć wysokie miejsce w olimpiadzie matematycznej, wiadomo, że są wybitnie uzdolnieni. Sądzi się też, że uzdolnienia te należą do rzadkości, nikt się nie dziwi, jeżeli w licealnej klasie jest jeden lub dwóch uzdolnionych matematycznie uczniów.
Uważa się , że u dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach początkowych szkoły nie można dostrzec uzdolnień matematycznych, gdyż zbyt mało potrafią z matematyki. Zadziwiającą łatwość nabywania umiejętności matematycznych niektórych dzieci łączy się z wysokimi możliwościami umysłowymi, z inteligencją ogólną. Dlatego ani w przedszkolu, ani w edukacji wczesnoszkolnej nie dąży się do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci i wspomagania ich w rozwoju umysłowym oraz w edukacji matematycznej. Powodem zapewne jest to, że w publikacjach dotyczących uzdolnień jedynie wspomina się o uzdolnieniach matematycznych dzieci.


W dalszej części artykułu przeczytamy o kolejnych nieporozumieniach dotyczących dzieci uzdolnionych matematycznie, o badaniach, które zmieniły wiedzę o uzdolnionych matematycznie dzieciach, o tym, jakimi cechami umysłu charakteryzują się matematycznie uzdolnione dzieci, o badaniach uzdolnień matematycznych starszych przedszkolaków i małych uczniów i o płynących z nich wnioskach oraz dowiemy się, dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie pierwszej znacząco mniej dzieci manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne.
 

Jeśli jesteśmy bliscy Twojemu sercu, sprawdź, jak możesz nam pomóc zobacz