Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 638.95 kb
Stron: 5
Id: 1499

O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach (część pierwsza)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Listopad 2011

Podtytuł: Cechy umysłów tych dzieci, ile ich jest w przedszkolach i co się z nimi dzieje w szkole. Problemów jest sporo, dlatego omówieniem ważniejszych zajmę się w dwóch kolejnych wykładach. W pierwszym z nich przedstawię właściwości umysłowe uzdolnionych matematyczni... więcej
Pobierz

Zobacz również

dziecko zdolneEdyta Gruszczyk-Kolczyńskamatematykacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Listopad 2011

Podtytuł: Cechy umysłów tych dzieci, ile ich jest w przedszkolach i co się z nimi dzieje w szkole.


Problemów jest sporo, dlatego omówieniem ważniejszych zajmę się w dwóch kolejnych wykładach. W pierwszym z nich przedstawię właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci i wyniki badań, według których można oszacować liczbę uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych dzieci w przedszkolach oraz w pierwszym roku szkolnej edukacji.
(…) Powszechnie przyjmuje się, że uzdolnieniami matematycznymi wykazują się dopiero starsi uczniowie, gdy posługują się zaawansowaną wiedzą matematyczną. Jeżeli uda się im zająć wysokie miejsce w olimpiadzie matematycznej, wiadomo, że są wybitnie uzdolnieni. Sądzi się też, że uzdolnienia te należą do rzadkości, nikt się nie dziwi, jeżeli w licealnej klasie jest jeden lub dwóch uzdolnionych matematycznie uczniów.
Uważa się , że u dzieci w wieku przedszkolnym i w klasach początkowych szkoły nie można dostrzec uzdolnień matematycznych, gdyż zbyt mało potrafią z matematyki. Zadziwiającą łatwość nabywania umiejętności matematycznych niektórych dzieci łączy się z wysokimi możliwościami umysłowymi, z inteligencją ogólną. Dlatego ani w przedszkolu, ani w edukacji wczesnoszkolnej nie dąży się do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci i wspomagania ich w rozwoju umysłowym oraz w edukacji matematycznej. Powodem zapewne jest to, że w publikacjach dotyczących uzdolnień jedynie wspomina się o uzdolnieniach matematycznych dzieci.


W dalszej części artykułu przeczytamy o kolejnych nieporozumieniach dotyczących dzieci uzdolnionych matematycznie, o badaniach, które zmieniły wiedzę o uzdolnionych matematycznie dzieciach, o tym, jakimi cechami umysłu charakteryzują się matematycznie uzdolnione dzieci, o badaniach uzdolnień matematycznych starszych przedszkolaków i małych uczniów i o płynących z nich wnioskach oraz dowiemy się, dlaczego już po kilku miesiącach nauki w klasie pierwszej znacząco mniej dzieci manifestuje swoje uzdolnienia matematyczne.