bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 1376.59 kb
Stron: 5
Id: 1537
O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach (część druga)
Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy) W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według któ... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy)
W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według których oszacowałam liczbę uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych przedszkolaków i małych uczniów. Z badań tych wynika, że więcej niż połowa dzieci manifestuje swoje uzdolnienia już w czwartym, piątym i szóstym roku życia, a wśród nich jest sporo wybitnie uzdolnionych matematycznie maluchów. Jeżeli uzdolnienia te nie są rozwijane – marnieją i nie można tego naprawić w następnych latach. Z tego faktu wynikają nowe zadania dla nauczycieli przedszkola – trzeba poznać koncepcję i umieć stosować metody diagnostycznego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci.
W tym i w następnym wykładzie przedstawiam w zarysie nauczycielską diagnozę. Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych wymaga respektowania procedur diagnostycznych podanych w scenariuszach do badań oraz stosowania się do wskazówek interpretacyjnych. Nie sposób tego omówić nawet w dwóch kolejnych wykładach. Osoby zainteresowane taką diagnozą znajdą wszystko w książce, która ukaże się w pierwszych miesiącach 2012 roku. Uznałam jednak, że warto już teraz przedstawić koncepcję i zarys stosowanych metod. Umożliwi to dyrektorom i nauczycielom przedszkoli niespieszne podjęcie decyzji dotyczącej diagnostycznego rozpoznawania zdolności matematycznych u swoich dzieci. Dodam jednak, że takie rozpoznanie nakłada obowiązek realizowania programu wspierającego rozwój tych uzdolnień. W pedagogice nie przeprowadza się bowiem diagnozy z czystej ciekawości, ale po to, aby zmienić na lepsze losy dzieci. Proszę o tym pamiętać.
W dalszej części artykułu zapoznamy się m.in. z zarysem diagnozy nauczycielskiej stosowanej do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, z zakresami działalności matematycznej uwzględnianymi w rozpoznawaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, z krótką charakterystyką pierwszego segmentu nauczycielskiej diagnozy (badania przesiewowe) oraz z ćwiczeniami wprowadzającymi do diagnozy umiejętności liczenia i umiejętności rachunkowych. W artykule przedstawiono także konkretne zadania diagnostyczne oraz opisano sposób interpretacji badań przesiewowych i sposób konstruowania wniosków.