Zobacz zawartość numeru 7-8/2019 z materiałami na różne okazje… zobacz
Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1376.59 kb
Stron: 5
Id: 1537

O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach (część druga)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Grudzień 2011

Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy) W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według któ... więcej
Pobierz Ten plik można pobrać za pomocą SMS (1.23 PLN brutto) lub wpisując kod do pobierania.

Zobacz również

dziecko zdolneEdyta Gruszczyk-Kolczyńskamatematykaobserwacja i diagnozacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów
lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Grudzień 2011

Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy)


W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według których oszacowałam liczbę uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych przedszkolaków i małych uczniów. Z badań tych wynika, że więcej niż połowa dzieci manifestuje swoje uzdolnienia już w czwartym, piątym i szóstym roku życia, a wśród nich jest sporo wybitnie uzdolnionych matematycznie maluchów. Jeżeli uzdolnienia te nie są rozwijane – marnieją i nie można tego naprawić w następnych latach. Z tego faktu wynikają nowe zadania dla nauczycieli przedszkola – trzeba poznać koncepcję i umieć stosować metody diagnostycznego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci.
W tym i w następnym wykładzie przedstawiam w zarysie nauczycielską diagnozę. Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych wymaga respektowania procedur diagnostycznych podanych w scenariuszach do badań oraz stosowania się do wskazówek interpretacyjnych. Nie sposób tego omówić nawet w dwóch kolejnych wykładach. Osoby zainteresowane taką diagnozą znajdą wszystko w książce, która ukaże się w pierwszych miesiącach 2012 roku. Uznałam jednak, że warto już teraz przedstawić koncepcję i zarys stosowanych metod. Umożliwi to dyrektorom i nauczycielom przedszkoli niespieszne podjęcie decyzji dotyczącej diagnostycznego rozpoznawania zdolności matematycznych u swoich dzieci. Dodam jednak, że takie rozpoznanie nakłada obowiązek realizowania programu wspierającego rozwój tych uzdolnień. W pedagogice nie przeprowadza się bowiem diagnozy z czystej ciekawości, ale po to, aby zmienić na lepsze losy dzieci. Proszę o tym pamiętać.


W dalszej części artykułu zapoznamy się m.in. z zarysem diagnozy nauczycielskiej stosowanej do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, z zakresami działalności matematycznej uwzględnianymi w rozpoznawaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, z krótką charakterystyką pierwszego segmentu nauczycielskiej diagnozy (badania przesiewowe) oraz z ćwiczeniami wprowadzającymi do diagnozy umiejętności liczenia i umiejętności rachunkowych. W artykule przedstawiono także konkretne zadania diagnostyczne oraz opisano sposób interpretacji badań przesiewowych i sposób konstruowania wniosków.