Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1376.59 kb
Stron: 5
Id: 1537

O matematycznie uzdolnionych starszych przedszkolakach (część druga)

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska   Grudzień 2011

Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy) W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według któ... więcej
Pobierz

Zobacz również

dziecko zdolneEdyta Gruszczyk-Kolczyńskamatematykaobserwacja i diagnozacykl Krótkie wykłady o dobrym wychowaniu

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Grudzień 2011

Podtytuł: Nauczycielska diagnoza rozpoznawania uzdolnień matematycznych dzieci (charakterystyka pierwszego segmentu diagnozy)


W pierwszej części artykułu (BLIŻEJ PRZEDSZKOLA nr 11.122/2011) omówiłam właściwości umysłowe uzdolnionych matematycznie dzieci oraz wyniki badań, według których oszacowałam liczbę uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych przedszkolaków i małych uczniów. Z badań tych wynika, że więcej niż połowa dzieci manifestuje swoje uzdolnienia już w czwartym, piątym i szóstym roku życia, a wśród nich jest sporo wybitnie uzdolnionych matematycznie maluchów. Jeżeli uzdolnienia te nie są rozwijane – marnieją i nie można tego naprawić w następnych latach. Z tego faktu wynikają nowe zadania dla nauczycieli przedszkola – trzeba poznać koncepcję i umieć stosować metody diagnostycznego rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci.
W tym i w następnym wykładzie przedstawiam w zarysie nauczycielską diagnozę. Rozpoznawanie uzdolnień matematycznych wymaga respektowania procedur diagnostycznych podanych w scenariuszach do badań oraz stosowania się do wskazówek interpretacyjnych. Nie sposób tego omówić nawet w dwóch kolejnych wykładach. Osoby zainteresowane taką diagnozą znajdą wszystko w książce, która ukaże się w pierwszych miesiącach 2012 roku. Uznałam jednak, że warto już teraz przedstawić koncepcję i zarys stosowanych metod. Umożliwi to dyrektorom i nauczycielom przedszkoli niespieszne podjęcie decyzji dotyczącej diagnostycznego rozpoznawania zdolności matematycznych u swoich dzieci. Dodam jednak, że takie rozpoznanie nakłada obowiązek realizowania programu wspierającego rozwój tych uzdolnień. W pedagogice nie przeprowadza się bowiem diagnozy z czystej ciekawości, ale po to, aby zmienić na lepsze losy dzieci. Proszę o tym pamiętać.


W dalszej części artykułu zapoznamy się m.in. z zarysem diagnozy nauczycielskiej stosowanej do rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, z zakresami działalności matematycznej uwzględnianymi w rozpoznawaniu uzdolnień matematycznych u dzieci, z krótką charakterystyką pierwszego segmentu nauczycielskiej diagnozy (badania przesiewowe) oraz z ćwiczeniami wprowadzającymi do diagnozy umiejętności liczenia i umiejętności rachunkowych. W artykule przedstawiono także konkretne zadania diagnostyczne oraz opisano sposób interpretacji badań przesiewowych i sposób konstruowania wniosków.