Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 690.83 kb
Stron: 4
Id: 2923

Nowe sposoby pracy z tekstem literackim (cz. 2)

Anna Torbicka   Październik 2012

Fragment artykułu: (…) Wbrew opiniom, że komiks jest gatunkiem mało wartościowym edukacyjnie, można podjąć wyzwanie wykorzystania go w pracy z dzieckiem. Komiks to gatunek literacki z pogranicza literatury i filmu animowanego. W komiksie słowo i ikona występują na równych prawach i wz... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja czytelnicza

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Październik 2012

Fragment artykułu:
(…) Wbrew opiniom, że komiks jest gatunkiem mało wartościowym edukacyjnie, można podjąć wyzwanie wykorzystania go w pracy z dzieckiem. Komiks to gatunek literacki z pogranicza literatury i filmu animowanego. W komiksie słowo i ikona występują na równych prawach i wzajemnie się uzupełniają. Komiks jest łatwy w odbiorze dla dzieci sześcioletnich, gdyż obrazki ukazują tylko pierwszy plan, odzwierciedlając w ten sposób konkretny fragment sytuacji, która dzięki temu jest prosta i jednoznaczna. Komiksowa warstwa plastyczna jest uzupełniana przez oszczędnie używany tekst, najczęściej wpisany w tzw. dymek. Tekst jest monologiem, dialogiem lub komentarzem do rysunku. Obraz jest uzupełniany także przez onomatopeje, które występują w postaci znaków zrozumiałych niezależnie od kontekstu obrazowego lub tekstowego, np. chrupanie, trzask, lub które występują w kontekście, np. brr, pif-paf, bęc. Dopowiadają fabułę i ją potwierdzają, odzwierciedlają nastrój panujący w danej chwili w utworze.
Komiks w uproszczony – a przez to bardziej przystępny i naturalny sposób – przekazuje i wprowadza w świat wartości, przez co pełni funkcję wychowawczą. Bohaterom przypisywane są różne wartości etyczne, np. sprawiedliwość, odwaga, dobroć, wierność, które jednocześnie mogą wskazywać, a nawet uwydatniać kontrastowe zachowania i postawy, np. nieuczciwość, tchórzostwo, zło, niewierność. Treści zawarte w komiksie pełnią również funkcje dydaktyczne, kształcące oraz ludyczne. Dziecko może się relaksować, bawić, gdyż komiks dostarcza rozrywki i odprężenia. Wymienione funkcje komiksu wskazują na przystępność tego gatunku oraz jego pozytywne oddziaływanie na rozwój osobowości dzieci w starszym wieku przedszkolnym.

W dalszej części artykułu znajdziemy m.in. informacje na temat:

  • jak organizować zajęcia z dziećmi wykorzystując podczas nich pracę z komiksem;
  • opowiadania bajek metodą Carla Orffa;
  • różnych form zabawy ze słowem;
  • wykorzystania czasopism w pracy z tekstem literackim.

Objętość artykułu: 4 strony.