Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 1032.45 kb
Stron: 4
Id: 2887

Nowe sposoby pracy z tekstem literackim (cz. 1)

Anna Torbicka   Wrzesień 2012

Fragment artykułu: Nauczyciel wprowadza w świat kultury. Dobiera jej elementy w taki sposób, aby praca z tekstem literackim służyła wszechstronnemu rozwojowi dziecka we wszystkich sferach jego aktywności. Nauczyciel jest pośrednikiem, a dziecko głównym odbiorcą treści literackich. Ono... więcej
Pobierz

Zobacz również

edukacja czytelnicza

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Gotowość do nauki czytania i pisania

Więcej z tego numeru

Wrzesień 2012

Fragment artykułu:
Nauczyciel wprowadza w świat kultury. Dobiera jej elementy w taki sposób, aby praca z tekstem literackim służyła wszechstronnemu rozwojowi dziecka we wszystkich sferach jego aktywności. Nauczyciel jest pośrednikiem, a dziecko głównym odbiorcą treści literackich. Ono je przede wszystkim przeżywa.
(…) Zakres kształcenia i wychowania określony w podstawie programowej nie stanowi programu nauczania. Musi on być konkretyzowany i rozszerzany w autorskim programie wychowania przez każdego nauczyciela. Ów autorski program musi być szczegółowy, konkretny i jednoznaczny, gdyż według niego nauczyciel planuje, a następnie realizuje konsekwentnie zajęcia w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym w kolejnych dniach roku szkolnego. W realizacji założonych celów edukacyjnych i wychowawczych niezastąpioną rolę odgrywa literatura.
(…) Wybierając teksty literackie, z których nauczyciel skorzysta w pracy w przedszkolu i nauczaniu zintegrowanym, warto prześledzić i zapoznać się z utworami literackimi, które będą dostosowane do potrzeb, zainteresowań oraz wieku dzieci (Okoń 2001, s. 214). Utwory dla dzieci, m.in. bajki, opowiadania, powieści, legendy, wiersze, komiksy, odznaczają się przede wszystkim fantazją, obrazowością i swoistym humorem. Wśród polskich autorów warto sięgnąć m.in. do: Jana Brzechwy, Marii Kownackiej, Janiny Porazińskiej,
Ewy Szelburg-Zarembiny, Juliana Tuwima czy Jana Twardowskiego.

W dalszej części artykułu znajdziemy m.in. informacje na temat:

  • znaczenia literatury dla człowieka;
  • możliwości uczenia się i nauczania przez zabawę;
  • wartościowej literatury dla dzieci;
  • w jaki sposób pracować z tekstem literackim w przedszkolu.


Objętość artykułu: 4 strony.