Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 582.67 kb
Stron: 4
Id: 1892

NLP w pracy z małym dzieckiem

Małgorzata Mikołajczak   Czerwiec 2012

Fragment artykułu: Potęga umysłu ludzkiego jest ogromna. Jak ją wykorzystać, aby czerpać z życia radość, owocnie współpracować z innymi ludźmi, generować wokół siebie to, co dobre i twórcze? Może warto przyjrzeć się bliżej NLP? Programowanie Neurolingwistyczne (NLP) jest wiedz... więcej
Pobierz

Zobacz również

metody aktywnepięciolatekscenariusz zajęćwiosnalatojesieńzima

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Systemy pedagogiczne, koncepcje edukacyjne, nowatorskie metody...

Więcej z tego numeru

Czerwiec 2012

Fragment artykułu:
Potęga umysłu ludzkiego jest ogromna. Jak ją wykorzystać, aby czerpać z życia radość, owocnie współpracować z innymi ludźmi, generować wokół siebie to, co dobre i twórcze? Może warto przyjrzeć się bliżej NLP?
Programowanie Neurolingwistyczne (NLP) jest wiedzą na temat subiektywnego doświadczania, modelem skutecznej komunikacji oraz instrumentem zmiany osobistej. NLP jest także stanem świadomości oraz zespołem umiejętności, które pozwalają na budowanie własnej motywacji, wpływanie na własne procesy emocjonalne i myślowe oraz wywieranie wpływu na innych. Jest również stylem życia charakteryzującym się ciekawością wobec świata i ludzi, dążeniem do doskonałości oraz zamiłowaniem do śmiałego eksperymentowania i usuwania ograniczeń stojących na drodze do sukcesu i satysfakcji we wszystkich dziedzinach życia.
Richard Bandler, student psychologii, i John Grinder, docent lingwistyki w Uniwersytecie Santa Cruz w Kalifornii około 1972 roku rozpoczęli wspólną pracę naukową. Swoje pierwsze odkrycia dotyczące narzędzi zmiany osobistej opisali w latach 1975-1977, nazywając je programowaniem neurolingwistycznym (NLP):
N – neuro – wszystkie nasze zachowania i reakcje wywodzą się z naszej neurologii, która za pośrednictwem zmysłów komunikuje się ze światem zewnętrznym.
L – lingwistyczne – to za pomocą języka i symboli charakterystycznych dla danej kultury dokonujemy porządkowania naszych myśli.
P – programowanie – sposób, w jaki porządkujemy myśli; niesie ze sobą założenie, że wszystko jest programowalne, mamy więc wpływ na swoje życie.
NLP pokazując, jak działają ludzkie umysły, może być dla nauczyciela wskazówką, jak modyfikować swój język, aby osiągnąć oczekiwane efekty, jak utrzymywać wysoką motywację u siebie, jak wpływać na innych, jak skuteczniej wykorzystywać swoją wiedzę i umiejętności. W NLP ważne jest to, czy wyznacza sobie cele zgodnie ze swoimi możliwościami, swoim stylem życia, swoimi kryteriami i przekonaniami, czy są zgodne z jego indywidualnym otoczeniem.
(…) Biorąc pod uwagę systemy reprezentacji zmysłowej, opracowałam cykl zajęć dla dzieci pięcioletnich (wykorzystując elementy metody „porannego kręgu”), których zadaniem jest przede wszystkim szeroko rozumiana stymulacja polisensoryczna – kształtowanie bodźców w celu wywołania zaplanowanych wrażeń i uczuć, poznawanie świata przez patrzenie, słuchanie, dotykanie, wąchanie i smakowanie, by w rezultacie stworzyć globalny, wielozmysłowy obraz danego pojęcia.


W dalszej części artykułu
zapoznamy się z:
- podstawowymi założeniami NLP;
- charakterystyką systemów reprezentacji (wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy);
- charakterystyką dzieciństwa XXI wieku i wynikającymi z niego zadaniami.


Artykułowi towarzyszą:

- scenariusze zajęć dla dzieci 5-letnich z wykorzystaniem metody NLP z podziałem na treści związane z czterema porami roku.


Objętość artykułu:
4 strony.