Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

Montessori o obserwacji (Edukacja Montessori)

Julia Janowska   Styczeń 2012

Psychologia i pedagogika przełomu XIX i XX wieku chętnie korzystały z nowych zdobyczy nauki w postaci narzędzi badawczych: tabel, statystyk, danych dotyczących profilaktyki zapadania na choroby związane ze złą postawą ciała czy złymi warunkami otoczenia, w którym wzrastają dzieci. Maria Monte... więcej
Pobierz
Ten plik można pobrać za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA.

Psychologia i pedagogika przełomu XIX i XX wieku chętnie korzystały z nowych zdobyczy nauki w postaci narzędzi badawczych: tabel, statystyk, danych dotyczących profilaktyki zapadania na choroby związane ze złą postawą ciała czy złymi warunkami otoczenia, w którym wzrastają dzieci. Maria Montessori jako przedstawicielka pedagogiki naukowej zbierała pomiary, tworzyła kartoteki na temat dzieci i ich rodzin, robiła wykresy aktywności dzieci. (…) Zamierzała w swoim pierwszym przedszkolu wykorzystać zebrane informacje o wychowankach do szerszych badań socjologicznych nad rodziną.
(…) Przywiązywanie wagi przez Montessori do gromadzenia danych o wychowankach przy pomocy miarki i wykresów uległo zmianie po pierwszych doświadczeniach w przedszkolu Casa dei Bambini, założonym w rzymskiej dzielnicy dla ubogich. Po pewnym czasie obserwacji zauważyła, że dzieci zmieniają swoje zachowanie. Prócz postępów w nauce zaczynają działać w sposób uporządkowany, odkładają na miejsce zabawki, koncentrują się na pracy, dbają o salę. Przejawiają też chęć do współdziałania. Montessori zauważyła też, że dzieci zachowują się w ten sposób w sali bez względu na to, czy nauczycielka jest z nimi, czy nie. Oznaczało to, że dzieci są w stanie osiągnąć wewnętrzną dyscyplinę bez przyzwyczajania ich do systemu nagród i kar.


W artykule przeczytamy o proponowanych w ramach Edukacji Montessori dwojakiego rodzaju metodach obserwacji, a także o wadze prowadzenia nauczycielskich obserwacji dla rozwoju dziecka.

Więcej z tego numeru

Styczeń 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane

Bądź jeszcze BLIŻEJ

Zapisując się na nasz newsletter otrzymasz na swoją skrzynkę mailową pomysły i inspiracje na zajęcia z przedszkolakami oraz informacje o nowych publikacjach, szkoleniach, a także… wyjątkowych promocjach!
Zapisz się!
Skok w nowy rok przedszkolny! Poznaj naszą gazetkę promocyjną Zobacz