Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Montessori o obserwacji (Edukacja Montessori)

Julia Janowska   Styczeń 2012

Psychologia i pedagogika przełomu XIX i XX wieku chętnie korzystały z nowych zdobyczy nauki w postaci narzędzi badawczych: tabel, statystyk, danych dotyczących profilaktyki zapadania na choroby związane ze złą postawą ciała czy złymi warunkami otoczenia, w którym wzrastają dzieci. Maria Monte... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

Psychologia i pedagogika przełomu XIX i XX wieku chętnie korzystały z nowych zdobyczy nauki w postaci narzędzi badawczych: tabel, statystyk, danych dotyczących profilaktyki zapadania na choroby związane ze złą postawą ciała czy złymi warunkami otoczenia, w którym wzrastają dzieci. Maria Montessori jako przedstawicielka pedagogiki naukowej zbierała pomiary, tworzyła kartoteki na temat dzieci i ich rodzin, robiła wykresy aktywności dzieci. (…) Zamierzała w swoim pierwszym przedszkolu wykorzystać zebrane informacje o wychowankach do szerszych badań socjologicznych nad rodziną.
(…) Przywiązywanie wagi przez Montessori do gromadzenia danych o wychowankach przy pomocy miarki i wykresów uległo zmianie po pierwszych doświadczeniach w przedszkolu Casa dei Bambini, założonym w rzymskiej dzielnicy dla ubogich. Po pewnym czasie obserwacji zauważyła, że dzieci zmieniają swoje zachowanie. Prócz postępów w nauce zaczynają działać w sposób uporządkowany, odkładają na miejsce zabawki, koncentrują się na pracy, dbają o salę. Przejawiają też chęć do współdziałania. Montessori zauważyła też, że dzieci zachowują się w ten sposób w sali bez względu na to, czy nauczycielka jest z nimi, czy nie. Oznaczało to, że dzieci są w stanie osiągnąć wewnętrzną dyscyplinę bez przyzwyczajania ich do systemu nagród i kar.


W artykule przeczytamy o proponowanych w ramach Edukacji Montessori dwojakiego rodzaju metodach obserwacji, a także o wadze prowadzenia nauczycielskich obserwacji dla rozwoju dziecka.

Więcej z tego numeru

Styczeń 2012

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane