bliżej MAX nowość
Nieograniczony dostęp do scenariuszy, filmów oraz piosenek. Bliżej MAX łączy wszystkie nasze usługi w jeden wygodny i tani abonament! Subskrybując bliżej MAX, otrzymujesz dodatkowo plany tygodniowe, atrakcyjne zestawy pomocy, a także 10 pobrań, które możesz użyć do dowolnych pomocy dydaktycznych ze strony www.blizejprzedszkola.pl
nr 11.278/2024 - materiały na grudzień Październik 2024
nr 10.277/2024 - materiały na listopad Wrzesień 2024
nr 9.276/2024 - materiały na październik Lipiec-sierpień 2024
nr 7-8.274-275/2024 - materiały na cały rok Czerwiec 2024
nr 6.273/2024 - materiały na wrzesień Maj 2024
nr 5.272/2024 - materiały na czerwiec Kwiecień 2024
nr 4.271/2024 - materiały na maj Marzec 2024
nr 3.270/2024 - materiały na kwiecień Luty 2024
nr 2.269/2024 - materiały na marzec Styczeń 2024
nr 01.268/2024 - materiały na luty Grudzień 2023
nr 12.267/2023 - materiały na styczeń Listopad 2023
nr 11.266/2023 - materiały na grudzień
Kartka z kalendarza
Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!
Wielkość: 1564.91 kb
Stron: 3
Id: 3028
Montessori – czyli wolność jako warunek optymalnego rozwoju (Edukacja Montessori)
Fragment artykułu: Już 105 lat temu dr Maria Montessori odkryła, że wolność jest niezbędnym elementem optymalnego rozwoju każdego dziecka. Współcześni rodzice chcą, aby dzieci w okresie dzieciństwa zostały przygotowane do życia w dorosłym świecie. Najczęściej jednak ograniczają się do przygo... więcej
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (1.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.
Fragment artykułu:
Już 105 lat temu dr Maria Montessori odkryła, że wolność jest niezbędnym elementem optymalnego rozwoju każdego dziecka. Współcześni rodzice chcą, aby dzieci w okresie dzieciństwa zostały przygotowane do życia w dorosłym świecie. Najczęściej jednak ograniczają się do przygotowania dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Zastanawiają się, czy ich Kasia lub Zosia będą gotowe do pójścia do szkoły. Wolność kojarzy im się z samowolą i brakiem kontroli nad dzieckiem. Czy może być inaczej?
Doktor Maria Montessori uważała, że w dziecku drzemie ogromny potencjał, który powinien zostać rozwinięty. Jest to możliwe dzięki odpowiednio przygotowanemu otoczeniu. Według Montessori wolność jest podstawową potrzebą dzieciństwa – dzięki niej dziecko jest w stanie optymalnie się rozwinąć. Zastanówmy się nad wolnością wyboru aktywności, wolnością popełniania błędów oraz wolnością rozwoju we własnym tempie.
W pedagogice Marii Montessori wolność dziecka jest zawsze rozumiana jako wolność w określonych bardzo prosto i wyraźnie granicach. Wolność dziecka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność innej osoby – zarówno dziecka, jak i dorosłego. W klasach montessoriańskich dyscyplina jest osiągana dzięki wyborom dokonywanym przez dzieci, a nie poprzez stosowanie się do rozwieszonych w klasie regulaminów.
W sytuacji, gdy dziecko jest zainteresowane pracą, dochodzi do polaryzacji uwagi, która charakteryzuje się głęboką koncentracją i długotrwałym zainteresowaniem jednym przedmiotem lub czynnością. Dziecko jest pochłonięte aktywnością, dzięki której dokonuje własnych odkryć, przeżywając jednocześnie radość oraz satysfakcję z efektu własnych działań. Po wykonaniu zadania dziecko jest spokojne, często uśmiechnięte i wypoczęte.
Zupełnie inaczej niż my, dorośli – gdy zaczynamy wykonywać jakąś czynność, staramy się zrobić to jak najszybciej, nastawiając się wyłącznie na efekt, w przeciwieństwie do dzieci, dla których istotny jest proces działania.
W dalszej części artykułu:
- zapoznamy się ze sposobami wyrażania się wolności dziecka w koncepcji M. Montessori (wolność w wyborze aktywności, prawo do popełniania błędów, wolność rozwoju we własnym tempie);
- przeczytamy m.in. o relacji zachodzącej pomiędzy procesem uczenia się a aktywnością dzieci.