Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty
Typ: pdf
Wielkość: 767.46 kb
Id: 3078

Miejsce i kierunki w przestrzeni (edukacja matematyczna)

Edyta Kaczanowska   Styczeń 2013

Pomoce dydaktyczne do scenariusza w skali 1:1 możesz pobrać TU! Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć dla najstarszej grupy przedszkolaków, którego cele ogólne to: kształtowanie umiejętności określania kierunków i miejsca w przestrzeni or... więcej
Pobierz

Zobacz również

cykl Jak przygotować przedszkolaka do szkoły?matematykaprzygotowanie do szkołyscenariusz zajęć

Więcej w podobnej tematyce znajdziesz klikając w jeden z tagów lub skorzystaj z wyszukiwarki

Więcej z działu

Rozwój intelektualny i edukacja matematyczna

Więcej z tego numeru

Styczeń 2013

Pomoce dydaktyczne do scenariusza w skali 1:1 możesz pobrać TU!

Na główną część artykułu składa się scenariusz zajęć dla najstarszej grupy przedszkolaków, którego cele ogólne to:

  • kształtowanie umiejętności określania kierunków i miejsca w przestrzeni oraz na kartce papieru;
  • stwarzanie okazji do aktywności ruchowej oraz posługiwania się wyobraźnią;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania wybranych ptaków zimujących w Polsce.

Ujęte w scenariuszu umiejętności dzieci to:

  • określanie i wskazywanie prawej i lewej strony;
  • określanie i wskazywanie kierunków i miejsca w przestrzeni (w miejscu, w przód, w tył, w górę, w dół, w prawo, w lewo, wysoko – nisko, wyżej – niżej);
  • określanie i wskazywanie kierunków i miejsca na kartce papieru (góra, dół, prawy brzeg, lewy brzeg, środek, górne rogi – prawy i lewy, dolne rogi – prawy i lewy);
  • przeliczanie elementów oraz tworzenie zbiorów o określonej liczbie elementów;
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków zimujących w Polsce;
  • naśladowanie wybranych ptaków ruchem i odgłosami;
  • przewlekanie sznurka przez otworek i zawiązywanie na pętelkę;
  • posługiwanie się w działaniu wyobraźnią;
  • współdziałanie i współpraca.

Fragment artykułu:
Przygotowując dzieci w przedszkolu do nauki matematyki, nie można pominąć orientacji w schemacie ciała i kierunkach w przestrzeni. Nadrzędnym celem w tym zakresie jest kształtowanie umiejętności rozróżniania strony lewej i prawej, określania kierunków i ustalania położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, jak również w odniesieniu do innych obiektów. Jest to też sposobność do udoskonalania umiejętności określania kierunków oraz miejsca na kartce papieru.
W scenariuszu nawiązałam do metody kształtowania pojęć matematycznych według Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej oraz metod pedagogiki zabawy. Sytuacje edukacyjne przedstawię w formie zadaniowej nakierowanej na dzieci w starszym wieku przedszkolnym.

Pomoce

Pliki umieszczone są do osobnego pobrania