
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne - podstawy teoretyczne
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zdaniem profesor Marty Bogdanowicz – za podstawowy cel obiera sobie rozwijanie świadomości siebie i innych u uczestników prowadzonych nią zajęć. Podstawą teoretyczną Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne były wybrane aspekt... więcej
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne – zdaniem profesor Marty Bogdanowicz – za podstawowy cel obiera sobie rozwijanie świadomości siebie i innych u uczestników prowadzonych nią zajęć.
Podstawą teoretyczną Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne były wybrane aspekty teorii ruchu jej nauczyciela, Rudolfa Labana. On pierwszy podjął obiektywne obserwacje naturalnych możliwości ruchowych człowieka i ujął je w specjalne skale ruchowe. (…) Poszukując precyzyjnych form opisu ruchów, Laban stwierdził, że ze względu na budowę ciała ludzkiego i sposób wykorzystania przestrzeni cechą ruchu jest trójwymiarowość według osi: przód – tył, w prawo – w lewo, góra – dół. Laban wyróżnił pięć aspektów, dzięki którym można opisać poruszające się ciało.
W artykule o tym, w jaki sposób dokonać oceny możliwości ruchowych dziecka, o wymiarach i cechach ruchu wg Labana, schemat analizy ruchu wg Labana i jego szczegółowe omówienie.