Akademia Edukacji posiada AKREDYTACJĘ Małopolskiego Kuratora Oświaty

Zobacz nas


  • Strony www dla przedszkoli Nasze strony to gotowe rozwiązanie. Dostajesz od nas wszystko co potrzebujesz do prowadzenia strony www przedszkola.

bliżej MAX

Nielimitowany dostęp do scenariuszy, filmów i piosenek – wszystko w jednym miejscu! BLIŻEJ MAX to wygodny i korzystny abonament, który łączy wszystkie nasze usługi. Subskrybując, zyskujesz dodatkowo:

  • gotowe plany miesięczne i tygodniowe,
  • atrakcyjne zestawy pomocy dydaktycznych,
  • 10 pobrań, które możesz wykorzystać na dowolne materiały ze strony blizejprzedszkola.pl.

Kartka z kalendarza


Wiemy jak cenny jest Twój czas, dlatego co miesiąc otrzymujesz od nas komplet gotowych materiałów, które pomogą Ci przygotowywać się do zajęć – szybko, łatwo i przyjemnie!

Metoda projektów, czyli jak wyzwalać aktywność i rozwijać samodzielność

Barbara Bilewicz-Kuźnia    Grudzień 2010

W XXI wieku obserwuje się wśród pedagogów wyraźny zwrot w kierunku zainteresowania dzieciństwem, a szczególnie koncentrację na jego wczesnej fazie. Wnioski płynące z badań naukowych nad znaczeniem zróżnicowanych doświadczeń w rozwoju jednostki dynamizują narodziny nowych ... więcej
Pobierz
Ten plik można kupić za pomocą przelewu (2.99 PLN brutto) lub za pomocą pobrań dołączanych do miesięcznika BLIŻEJ PRZEDSZKOLA lub usługi bliżej MAX.

W XXI wieku obserwuje się wśród pedagogów wyraźny zwrot w kierunku zainteresowania dzieciństwem, a szczególnie koncentrację na jego wczesnej fazie. Wnioski płynące z badań naukowych nad znaczeniem zróżnicowanych doświadczeń w rozwoju jednostki dynamizują narodziny nowych trendów i tendencji edukacyjnych.
Podkreślenie szacunku dla indywidualności dziecka, jego spontaniczności i woli, wrażliwość na dziecięce potrzeby, uczenie się poprzez aktywność i realizację zainteresowań – jawią się jako myśli kreujące filozofię edukacji przedszkolnej. Narodziny nowej filozofii to trudny proces, gdyż poglądy zarówno laików, jak i praktyków na temat pracy nauczyciela przedszkola nacechowane są mitami i stereotypami. Z jednej strony obserwuje się głęboko zakorzenione przekonania wielu rodziców, że w przedszkolu dominującą funkcją jest opieka. W tym kontekście osoba nauczyciela określana bywa jako przedszkolanka, wychowawczyni, opiekunka, pani. Na drugim biegunie znajduje się funkcja dydaktyczna, rozumiana jako edukacja, której celem jest osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej, a nauczyciele, chcąc dobrze wypełnić swoją rolę jako edukatorzy, realizują coraz to obszerniejsze programy, wspierając się tzw. oprawą metodyczną, pakietami edukacyjnymi, w których znaczącą rolę odgrywa podręcznik, przewodnik, nowy środek dydaktyczny czy innowacyjne pomoce. Przy pomocy tych materiałów pedagodzy planują i realizują program, skrupulatnie diagnozując rozwój dziecka. Podejścia te wymagają niezbędnej transformacji.


W artykule przeczytamy o procesie uczenia się dzieci i o podstawowych różnicach w toku uczenia się dziecka i dorosłego, o istocie metody projektów i jej etapach, o roli nauczyciela w tradycyjnym nauczaniu i pracy metodą projektów a także o procesie uczenia się dzieci poprzez realizację projektu.
 

Więcej z tego numeru

Grudzień 2010

Teraz popularne

zobacz więcej

Ostatnio pobierane